Fakt, že jsou lidé okrádáni a šizeni i v tak těžkých chvílích, jakou je smrt blízkého člověka, potvrzují kontroly České obchodní inspekce. Inspektoři zjistili nedostatky v téměř 45 % případů. I když se nejednalo o závažná porušení.
V čem v pohřebních službách nejčastěji chybovali?
Nejčastěji byly porušovány povinnosti stanovené zákonem o ochraně spotřebitele tím, nebyla řádně vyplněna objednávka služeb, dále doklady o zaplacení, nebyly poskytnuty úplné a pravdivé informace o reklamaci, nebo nebylo zákazníkům sděleno, kde je reklamaci možné uplatnit. „Poskytovatelé pohřebních služeb by měli být vůči pozůstalým, kteří si objednávají tyto služby, ohleduplní a nezneužívat jejich těžké situace tím, že neposkytnou řádné informace nebo účtují objednané služby v jejich neprospěch. Takové jednání není jen protiprávní, ale i neetické,“ informoval Mojmír Bezecný, ústřední ředitel České obchodní inspekce. Kontroly měly probíhát od dubna do konce června, ale zhledem k vysokému poměru zjištění pokračovala kontrolní akce v pohřebních službách až do konce září.
Co zjistili inspektoři?
Spotřebitelé nebyli dostatečně informováni o ceně nabízených produktů a služeb. Někdy nebyly ceny uvedeny vůbec, jindy ano, ale bez DPH. Dále nebylo viditelně zboží označeno výrobcem, názvem produktu, údaji o hmotnosti, atd.
Někteří prodávající porušili také zásady poctivosti prodeje prodali výrobky nebo poskytli služby za jiné ceny, než bylo sjednáno a tyto ceny účtovali nesprávně, tj. v neprospěch spotřebitele. Ve něterých případech nebylo poskytnuto písemné potvrzení o převzetí objednávky.