Lidé jsou ochotni i v době krize nakupovat, ale přehodnocují, za co své peníze utratí. Hlavními kritérii pro výběr zboží a služeb však stále zůstává cena a kvalita. Vyplynulo to z výsledků průzkumu mezinárodní studie Barometr Cetelem 2010, která srovnává názory a postoje spotřebitelů na velkých evropských trzích.
Evropané vlivem hospodářské krize změnili razantně svůj postoj ke spotřebitelským zvyklostem. Projevuje se to zejména snahou kupovat kvalitnější výrobky, ekologičtějším přístupem a nárůstem nákupů prostřednictvím internetu, ale na druhou stranu i zvýšeným zájmem o použité zboží. „Přes 63 % českých domácností si myslí, že vlivem poklesu kupní síly budou muset změnit svůj přístup ke spotřebě,“ uvedl Ing. Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem. Obyvatelé západní Evropy vnímají tuto otázku ještě mnohem intenzivněji.