FinExpert.e15.cz

Levné letenky: dnes za peníze, zítra skoro zadarmo

Nízkonákladové aerolinie slibují letenky za jeden či dva tisíce korun. Je to vůbec možné? Je to možné – a když budete mít štěstí, můžete letět za cenu letištních poplatků –tedy vlastně zdarma. Pokud ale budete spoléhat pouze na rčení, že nízkonákladový = vždy nejlevnější, můžete být také nemile překvapeni.

Kapitoly článku


Levné letenky: dnes za peníze, zítra skoro zadarmo

Z historie low-cost aerolinií

Vznik nízkonákladových aerolinií se datuje na začátek 70. let v USA, kde začala létat společnost Southwest Airlines. Ta své letenky nabízela za cenu, která byla výrazně nižší, než za kterou je nabízeli klasičtí dopravci. Díky tomu se cestování letadlem stalo dostupnějším pro širší vrstvy obyvatelstva.

Letecká doprava s nízkonákladovými dopravci se brzy stala velmi populární a v současné době drží Southwest Airlines čtvrtou příčku mezi domácími přepravci ve Spojených státech. Zákazník tak má vždy možnost volby – může letět s klasickým dopravcem a dopřát si standardní komfort nebo letět za méně peněz, ale musí počítat s omezeními, která jsou u levných dopravců běžná.

V Evropě se první společnost objevila na začátku 90. let – záhy poté co došlo k deregulaci letecké dopravy. Tím prvním pionýrem byla irská společnost Ryanair. V roce 1995 následovalo založení Easyjetu, který je dobře známý i u nás.

Do Prahy začala jako první létat společnost Go, která byla později pohlcena právě Easyjetem. Ten je nyní nejčastějším návštěvníkem pražského letiště – ve všední letní dny přistává v Ruzyni celkem 9 letů – 5 jich míří do britských destinací, jeden do německého Dortmundu.

Co dělá nízkonákladového dopravce levnějším?

Někteří cestující mají zbytečnou obavu z onoho přízviska „nízkonákladový“ a často si pod ním představují šetření na špatných místech – při údržbě letadel a v hůře placených a tím pádem i horších, posádkách. Tyto obavy jsou ale liché. I low-cost aerolinie platí své zaměstnance v podobné výši jako jakýkoliv jiní konkurenti. Letadla prochází pravidelnou údržbou a kontrolami. Co do bezpečnosti by tedy neměl být rozdíl mezi klasickou a nízkonákladovou aerolinií. Navíc se ve vzduchu vznáší nálepka „nízkonákladový = méně bezpečný“ dopravce v případě jakékoliv závažnější nehody. Bezpečnost je tedy místem, kde si ani tito dopravci nedovolí šetřit.

Co dělá nízkonákladové dopravce levnějším je způsob jejich provozu, kdy se snaží šetřit tam, kde je to možné a neohrozí to bezpečnost cestujících. Několik dobře známých faktů za všechny:

  • společnosti zpravidla používají jeden typ letadel, což snižuje náklady na jejich údržbu
  • pouze jedna základní třída
  • jednoduchý systém tvorby cen – ta obvykle stoupá s rostoucí obsazeností letu
  • létá se na méně obsazená letiště, které dokáží nabídnout nižší letištní poplatky
  • nevystavují se klasické papírové letenky, ale tzv. elektronické letenky, čímž odpadá část administrativy
  • letenky je možné si objednat pouze telefonicky nebo přes internet – kamenné pobočky tyto firmy nemají
  • podélný rozestup sedaček v letadle je o něco menší než u běžných aerolinií. Neznamená to, že by míra pohodlí byla výrazně nižší, spíše jej nečekejte tolik. Do letadla se tak vejde více cestujících.
  • za občerstvení v letadle se platí. Nízkonákladoví dopravci vychází z toho, že co není nezbytně nutné, je postradatelné. Pokud máte hlad, můžete si na palubě koupit polévku nebo sendvič. K pití je k dispozici obvyklá nabídka nápojů.
  • pokud má vaše zavazadlo nadváhu, nečekejte přimhouření oka jako u běžných dopravců, ale spíše to, že za každý gram navíc zaplatíte.
  • návazné služby – při objednání letenky vám bude nabídnuto zároveň i ubytování a pronájem automobilu v cílové destinaci – provize z této činnosti představují pro společnost další zdroje příjmů.

Nízkonákladový neznamená ani nedochvilný. Statistika na www stránkách společnosti Easyjet informuje návštěvníky o včasnosti aerolinií – 82 % všech letů v uplynulém týdnu přistálo na čas a celých 97 % přistálo do jedné hodiny.

Kam se dá z České republiky letět?

Přestože ceny letenek low-cost dopravců jsou atraktivní, stále je využívají především zahraniční turisté, kteří směřují do Prahy (do jiných českých měst zatím žádná nízkonákladová aerolinie nelétá). Podle toho se řídí nabídka cílových destinací, kam mohou čeští turisté létat. Zapomeňte tak na levné cesty k moři, ale i přesto je nabídka atraktivní – Londýn a jiná britská města, Kodaň, Paříž, Madrid, Curych aj.

Z jakých destinací je možné levně letět z Prahy a zpět?

Dánsko: Billund (Sterling), Kodaň (Sterling, SmartWings)
Francie: Paříž (SmartWings)
Německo: Cologne-Bonn (GermanWings), Dortmund (Easyjet), Niederrhein (VBird)
Irsko: Dublin (SmartWings)
Itálie: Milán (Volareweb), Benátky (Volareweb), Řím (SmartWings)
Nizozemí: Amsterdam (SmartWings)
Norsko: Oslo (Norwegian Air)
Slovensko: Košice (SkyEurope)
Španělsko: Madrid (SmartWings)
Švédsko: Gothenburg (Sterling), Stockholm (Sterling, Snowflake)
Švýcarsko: Curych (SmartWings, Helvetic)
Velká Británie: Belfast (Jet2), Birmingham (bmibaby), Bristol (Easyjet), Cardiff (bmibaby), Glasgow (Flyglobespan), Kent (EUJet), Leeds (Jet2), Londýn Gatwick (bmibaby, Easyjet), Londýn Stansted (Easyjet), Manchester (bmibaby), Newcastle (Easyjet), Nottingham East Midlands (bmibaby, Easyjet), Southampton (flybe), Teesside (bmibaby)

WWW stránky uvedených společností:

bmibaby - http://www.bmibaby.com/
Easyjet - http://www.easyjet.com/
EUJet - http://www.eujet.com/
flybe - http://www.flybe.com/
Flyglobespan - http://www.flyglobespan.com/
GermanWings - http://www.germanwings.com/
Helvetic - http://www.helvetic.com/
Jet2 - http://www.jet2.com/
Norwegian Air - http://www.norwegian.no/      
SkyEurope - http://www.skyeurope.com/
SmartWings - http://www.smartwings.net/
VBird - http://www.vbird.com/
Volareweb - http://www.volareweb.com/

Z uvedeného přehledu plyne, že nejvíce spojení má Praha s britskými městy – to je důkazem velkého zájmu britských turistů o naše hlavní město – o tomto fenoménu a jeho pozitivních i negativních stránkách se ostatně psalo více než dost.

(Druhý díl článku Levné letenky: Dnes za peníze zítra skoro zadarmo)

Další kapitola
 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená