V České republice je v současnosti 248 dobíjecích stanic pro elektromobily a infrastruktura pro ekologická vozidla se rychle rozrůstá. Do konce letošního roku by jich mohlo přibýt několik dalších desítek. Svůj elektromobil si u nich aktuálně nabíjí 850 českých řidičů.
Nejvíce možností takto „tankovat“ mají řidiči v Praze, Brně a Ostravě. Naopak dobíjecí stanice chybí v Olomouci, Bruntálu, Jeseníku, Mariánských lázních, Jičíně a Žďáru nad Sázavou. „Výstavbu většího počtu dobíjecích stanic komplikuje především nejednotná metodika stavebních úřadů. Realizace je náročná také z pohledu financování výstavby, provozu stanic a zajištění poměrně významného příkonu,“ komentuje aktuální stav dobíjecí infrastruktury v Česku Miloslav Fialka ze společnosti E.ON Česká republika.
Instalace dalších dobíjecích stanic podél českých dálnic zajistí, že bude Česká republika propojená v dobíjecí infrastruktuře s ostatními evropskými zeměmi. Společnost E.ON, která výstavbu dobíjecích stanic plánuje, v tomto spolupracuje se Slovenskem, Německem a Belgií.
Co se víc vyplatí a do čeho a kdy musíme investovat?
Díky nové generaci elektromobilů s dojezdem 300 až 500 kilometrů a zahuštění sítě dobíjecích stanic začínají elektromobily konkurovat provozu klasických automobilů. Například s Teslou model S lze dojet z Prahy do Brna a zpět bez nabíjení. „Náklady na 1 ujetý kilometr se pohybují kolem 0,40 až 0,80 Kč/km podle velikosti vozidla a způsobu jízdy. Za dobu životnosti běžný elektromobil obvykle ušetří svému majiteli 1 milion korun na palivu, oleji a pravidelném servisu motoru a brzd,“ říká Jaromír Marušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu.
Elektromobilita v číslech:
- K 1. 1. 2016 je v ČR registrovaných 850 elektromobilů
- Meziroční nárůst počtu elektromobilů v ČR za rok 2015 činí 74 %
- Za dobu životnosti elektromobil obvykle ušetří svému majiteli 1 milión korun a uspoří průměrně 100g CO2/km
- V Česku je nyní 248 dobíjecích stanic, nejvíce v Praze, Brně a Ostravě