Čísla za první měsíc roku naznačují, že chuť nakupovat neopustila české zákazníky ani v novém roce. K výraznému růst tržeb obchodníků přitom dopomohly i povánoční slevy a nepochybně i levnější pohonné hmoty.
Maloobchodní tržby se v lednu meziročně zvýšily po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dnů o 6,6 %. Tentokrát se výrazný růst netýkal jen motoristického segmentu, který už více než rok zažívá boom prodejů nových automobilů.
Prudký nárůst je vidět i u dalších maloobchodníků. Tradičně se největšímu zájmu těší nová elektronika podporovaná expanzí internetových obchodů se stále větším zájmem spotřebitelů.
Lidem tak chyběla jistota, že se podmínky nebudou měnit.
Maloobchod vstoupil do nového roku s velmi solidním růstem, který je podporovaný pozitivní náladou tuzemských spotřebitelů. Lidé se už méně bojí ztráty zaměstnání a jejich reálná finanční situace se mj. díky extrémně nízké inflaci zlepšuje. Spotřeba domácností se tak stává hlavní silou ekonomického růstu v ČR.
Pozitivní data z obchodů očekáváme i v dalších měsících. Nejenže se zlepšuje celková ekonomická situace, ale krátkodobě může zapůsobit i obava ze zdražení některých zvláště za dolary dovážených výrobků před jejich možným zdražením. V každém případě nepředpokládáme, že by aktuální růst spotřeby vytvořil poptávkové inflační tlaky. Na to je po letech úspor a odkládání spotřeby zatím ještě přece jen brzy.
Autor je analytik ČSOB.