V Česku ubývá kvalitních řemeslníků. Poptávka po nich tak ve většině regionů výrazně převyšuje jejich nabídku. Mezi řemeslníky pak není nutný konkurenční boj, což může souviset i s klesající kvalitou odvedené práce. To že najít poctivého řemeslníka může být problematické, potvrzují i data České obchodní inspekce.
Právě na řemeslníky si totiž lidé v loňském roce nejčastěji stěžovali. Inspektoři tak loni řešili přes 300 stížností, nejčastěji na zedníky, instalatéry nebo dělníky, kteří měnili okna. V některých případech pak řemeslníci zaplacenou práci dokonce nedokončili. Úspěšnou reklamací však skončí pouze zlomek případů. Lidem často chybí řádně podepsané smlouvy.
Odborníci proto doporučují vždy sepsat písemnou smlouvu. Zakázka sjednaná na základě ústní dohody totiž může být v případě reklamace problematická. Smlouva by přitom měla přesně popisovat vykonanou práci, termín dokončení zakázky i konečnou cenu.
„Ve smlouvě se lze dohodnout též na záloze, ta by rozhodně neměla být vyšší než 50 % z konečné ceny,“ radí advokát Jan Mandát. „Při případné reklamaci je pak nutné smlouvy předložit a detailně popsat vzniklý problém a vady výsledného produktu,“ doplňuje Mandát. Také výzva k odstranění vad nebo nedodělků by pak dle jeho názoru měla být vždy v písemné podobě.