FinExpert.e15.cz

Kvalita uspěje v Česku, na Slovensku vítězí cena

Jak nakupují Češi a Slováci elektrospotřebiče a kutilské výrobky? Preferují cenu či kvalitu? Vítězí hypermarkety a baumarkty? Podívejte se na zajímavou statistiku.
Kvalita uspěje v Česku, na Slovensku vítězí cena

Pro české spotřebitele, stejně jako pro Slováky, jsou charakteristické velké nároky na prodejny, ve kterých nakupují. Kromě malých prodejen (ceněny především v oblasti elektrospotřebičů a nábytku) se spotřebitelé stále více obracejí na velkoplošné specializované prodejny, zejména pokud jde o potřeby pro kutily.

Česká republika – vyvážené obchodní prostředí s náročnými, ale spokojenými spotřebiteli

Elektrospotřebiče a spotřební elektronika - nakupuje se s nutností a preferuje se kvalita

Stejně jako ve většině sledovaných zemí převažuje v tomto sektoru vnímání nákupu jako nutnosti (55 %, evropský průměr činí 60 %) a více než v jiných sektorech vnímají spotřebitelé nákup dokonce jako nepříjemnou povinnost (12 %).

Jinak je tomu například v Itálii, kde nakupuje s potěšením černou a bílou techniku 44 % spotřebitelů, což je vysoko nad evropským průměrem (28 %), naopak v Polsku je to pouze 5 %.
 
Kvalita výrobků je hlavním kritériem při výběru bílé a černé techniky (uvedlo 96 % spotřebitelů, evropský průměr je 88 %), mezi další rozhodující kritéria patří znalosti prodavačů a přehledná prezentace výrobků. Malé prodejny, ve kterých nakupuje 52 % Čechů, jsou velmi dobře hodnoceny z hlediska kvality zboží a poměru kvality a ceny, ale také  pro široký výběr značek nebo úroveň poprodejních služeb. Malé prodejny získaly v celkovém hodnocení spokojenosti známku 8,68 z 10 oproti evropskému průměru 8,18.

Naopak v Německu, Rusku a ve Velké Británii dominují velkoplošné specializované prodejny, co se týče návštěvnosti i nákupu.

Potřeby pro kutily - baumarkty jsou téměř monopoly

V sektoru potřeb pro kutily mají velkoplošné specializované prodejny téměř monopol. Jsou nejnavštěvovanější (80 %) ze všech  typů prodejen a jsou také nejčastěji vybírány jako místo nákupu (76 %). Ve srovnání s evropskými sousedy jsou velkoplošné prodejny ceněny pro jejich vybavení informačními materiály a technickou dokumentací, poprodejní služby a nabízené věrnostní programy. Malé prodejny, obchodní domy a hypermarkety zde zaujímají pouze okrajovou pozici.

Ve většině sledovaných zemí mají velkoplošné specializované prodejny v oblasti potřeb pro kutily dominantní postavení nebo si ho postupně vydobývají. V Německu nakupuje v malých prodejnách dokonce pouze 10 % spotřebitelů. Naopak v Rusku mají malé prodejny svou stálou klientelu (93 % spotřebitelů), nicméně narůstající konkurence velkých prodejen toto postavení výrazně ohrožuje.


Slovensko – distribuce na rozcestí

Slovensko se nachází ve stádiu transformace, modernizace a konkurenčního boje. Vstup velkoplošných specializovaných prodejen a hypermarketů především do sektoru bílé a černé techniky a potřeb pro kutily tento vývoj odráží. Tyto dva typy prodejen se ovšem střetávají s tradičním zvykem spotřebitelů nakupovat v malých prodejnách.

Elektrospotřebiče a spotřební elektronika - kvalita je hezká věc, ale cena rozhoduje

Při výběru prodejny se slovenští spotřebitelé chovají podobně jako Češi, mají tedy vysoké nároky a velký důraz kladou na kvalitu. Oproti České republice ale přikládají Slováci větší váhu cenové konkurenceschopnosti (SR 88 %, ČR 82 %, evropský průměr 77 %) a slevám a akčním nabídkám (SR 73 %, ČR 55 %, evropský průměr 55 %). Obchodní domy a hypermarkety jsou navštěvovány ve stejné míře jako malé prodejny, ale je zde uskutečněn pouze jeden nákup ze čtyř, na rozdíl od jednoho nákupu připadajícího na dvě návštěvy v malých prodejnách.

Potřeby pro kutily - malí obchodníci vévodí

Spotřebitelé na Slovensku mají, oproti Čechům, v oblibě malé prodejny s potřebami pro kutily, které jsou v tomto sektoru stále silně zastoupeny. Pouze 32 % nákupů je uskutečněno ve velkoplošných specializovaných prodejnách. Mezi hlavní kritéria výběru prodejen patří kvalita výrobků (uvedlo 99 % spotřebitelů oproti 87 % evropského průměru) a poměr kvality a ceny (94 % oproti 83 % evropského průměru). Slováci jsou také oproti ostatním Evropanům daleko vnímavější vůči věrnostním programům (76 % oproti 57 % evropského průměru).

Tyto studie představují chování a postoje evropských spotřebitelů, porovnává se jejich přístup ke spotřebě a vnímání různých forem prodeje ve vybraných sektorech. Jsou výsledkem průzkumu zahrnujícího 12 evropských států – Belgii, Českou republiku, Francii, Itálii, Maďarsko, Německo, Polsko, Portugalsko, Rusko, Slovensko, Španělsko a Velkou Británii. Průzkumu se zúčastnilo celkem 8 tisíc spotřebitelů. Studie podrobně sledovala tyto trhy: nábytek, elektrospotřebiče a spotřební elektroniku, potřeby pro kutily a automobily, dále se věnovala nákupům přes internet a výdajům domácností na jednotlivé skupiny spotřebního zboží.

Zdroj: Cetelem

Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená