Levněji
Cena, kterou zaplatíme za to, abychom se někam dostali, bude pro většinu lidí vždy rozhodujícím faktorem. Jak je to tedy s cenou za dopravu v současné době? Ještě donedávna platilo, že vlak byl nejlevnějším, auto naopak nejnákladnějším dopravním prostředkem. Autobusy se pohybovaly někde mezi.
Nade vše drahé auto
To, že za dopravu autem zaplatíme nejvíc, je pravda i dnes. Automobil však lze využít maximálně efektivně. Při víkendových cestách, kdy je vůz plně vytížen rodinou se třemi dětmi a zahrádka se prohýbá pod zbytnělým nákladem, jsou náklady na benzín, naftu nebo dokonce plyn rozhodně nižší než celkové jízdné, které by rodina musela zaplatit ve vlaku nebo autobusu. Převážná většina aut však bývá obsazena jedním nebo dvěma cestujícími a cestování vozem se tak stává nejen neekologickou, ale také neekonomickou záležitostí. Náklady na benzín navíc nejsou jediným výdajem, se kterým musí automobilista počítat. Je třeba přičíst povinné ručení, dálniční známku, náklady na opravy a údržbu a tak dále.
Obrana slevami
Obrovské zdražení obyčejného jízdného Českých drah na začátku tohoto roku jen zvýrazňuje jev, který byl patrný již dříve. Dříve bezkonkurenčně nejlevnější vlaky pomalu přepouštějí na některých trasách svůj primát autobusům. Jedná se především o frekventované trasy mezi velkými městy. České dráhy musely na konkurenci reagovat. Udělaly to zavedením nejrůznějších slev a cenových tarifů, které jsou však poměrně komplikované. Člověk, který vlakem cestuje jen občas a na krátkou <SPAN style="COLOR: black; FONT-FAMILY: BookmanItcTEE-Ligh; FONT-SIZE: 8.5pt; mso-bidi-font-family: BookmanItcTEE-Lig