Vývoj automobilového trhu byl – stejně jako každý jiný – přinucen reagovat na ekonomickou krizi, ale také na rostoucí důraz na ekologičnost. Zásadní trendy a změny potvrzuje i studie KPMG Global Automotive Executive Survey 2011.
Dle jejího průzkumu se v automobilovém průmyslu prosazují a stále více budou prosazovat nové technologie a vyšší bezpečnost, jako klíčový faktor pro odlišení se od konkurence. Protože v době útlumu odbytu mnohé závody realizovaly nadvýrobu, řešily ji exportem, který již ale také přestává být neomezený – už i rozvíjející se trhy začínají být přesycené. Po zahlcených trzích v USA, Japonsku a Německu se očekává nasycení i dalších, dodnes perspektivních trhů, např. čínského a indického.
Efektivita jako zásadní konkurenční výhoda
Na automobilový průmysl má výrazný vliv mimo jiné také růst populace a pokračující urbanizace. Města jsou přelidněná a ovzduší stále více znečištěné. Všechny tyto negativní trendy vedou k vývoji směrem k šetrnému, „zelenému“ provozu. Začíná přibývat zón s omezovanou mírou emisí a měst s limitovaným přístupem automobilů do centra.
Výzkum a vývoj se soustředí na efektivní, cenově dostupné elektromobily, pozornost u všech typů aut se soustředí na spotřebu paliva e emisi výfukových plynů. Evropské emisní normy hlídají množství nežádoucích látek ve výfukových plynech, především oxidy uhlíku (oxid uhličitý CO a oxid uhelnatý CO2), nespálené uhlovodíky HC, Oxidy dusíku NOx a pevné částice (saze) PM.
EU i vlády se samozřejmě snaží, aby normy byly co nejpřísnější, nicméně síla lobbingu automobilek je silná. Tvrdé normy se tak často změkčují, případně se termíny jejich platnosti co nejvíce odsouvají. Většina odborníků se shoduje na tom, že normy by měly být přísnější a od věci by nebyla ani povinnost automobilek zahrnout do nabídky zcela bezemisní vozy. V každém případě se ale zdá, že nutným předpokladem pro úspěch prodejů aut s hybridním pohonem a elektromobilů vzhledem k jejich ceně bude vládní podpora.
Investice do inovačních technologií dosahují závratných výšek, a tak mnohé automobilky řeší tuto otázku vstupem do strategických spojenectví či joint ventures s dodavateli. Odpadá jim tak problém se sháněním vysokého kapitálu a také tímto sdílejí rizika i náklady, získávají přístup ke specializovanému technologickému know-how. Aby automobilky přežily změny způsobené globalizací, budou dále diverzifikovat nejen umístění svých výrobních zařízení, ale také svou zákaznickou základnu.
Individuální přístup k zákazníkovi
Stále větší důraz je kladen na integritu řešení a individualitu každého zákazníka. Všechny velké automobilky se snaží o prodej komplexního produktu – automobilu se všemi připojenými službami (financování, pojištění, servis, podpora zákazníka,…).Ušetří tak spotřebiteli čas i námahu. Také v prodeji nákladných produktů, jakými jsou automobily, se dnes prosazuje internet.
Dle průzkumu pro TUV SUD, v němž bylo dotazováno 406 prodejců, celých 93 % z nich používá internet jako prodejní platformu a 52 % provozuje vlastní internetový obchod. 41% využívá internet k získávání zákazníků ze zahraničí (často právě z ČR). První automobilkou, která umožňuje vyřízení celého nákupu včetně placení přes počítač, je Daewoo – prozatím pouze pro americkou Kalifornii.
Prodej přes internet je jistě dalším zjednodušením procestu pro spotřebitele, otázkou je však bezpečnost. Automobil není investice, o které se spotřebitel rozhoduje každý týden, vstřícný osobní přístup prodejce, ochota a trpělivost, zkušební jízda zvoleným modelem -to jsou aspekty, které tvoří důležitou část kupního procesu a nelze je zanedbávat.