FinExpert.e15.cz

Která auta nejlépe odolávají zlodějům?

Přinášíme vám přehled možných způsobů zabezpečení vašeho vozu a přehled nejlépe zabezpečených vozů na světě.
Která auta nejlépe odolávají zlodějům?

V současné době dochází k neustálému růstu počtu odcizených vozů. Pokud se nechcete stát terčem organizované skupiny zlodějů aut, zvažte investici do zabezpečovacího zařízení. Hned na začátek si musíme přiznat nepříjemnou skutečnost: pokud si na náš vůz udělá zálusk některý z profesionálních gangů zabývajících se krádežemi aut, nezabráníte v jeho odcizení ani nejdražším zabezpečovacím zařízením. Přesto se každý z nás snaží o maximální zabezpečení vozu proti krádeži. Připraveným štěstí přeje a každý profesionální zloděj si dobře spočítá, jestli se pustí do kvalitně zabezpečeného auta nebo si raději vybere vůz stejného typu, ale se zabezpečením pouze minimálním. Krádež vozu je vždy nepříjemná věc. I v případě, že má majitel své auto dobře pojištěné, připraví ho zájem zlodějů přinejmenším o čas strávený papírováním v pojišťovně a na policii.

Kam odcizené vozy mizí

Nalezení ukradeného vozidla nebývá příliš obvyklé, většina z nich totiž z naší republiky rychle mizí na Ukrajinu, do Polska či do zemí bývalé Jugoslávie nebo u překupníků náhradních dílů. Statistiky krádeží automobilů jsou v každé zemi jiné a poskytují nejpřesvědčivější zdroj informací k posouzení toho, která značka je v té které zemi nejvíce ohrožena krádežemi. U nás zaujímá prvenství v počtu ukradených vozů mladoboleslavská Škoda, díky svému zcela výlučnému postavení na trhu. Škodovek je u nás totiž nejvíce. Staré škodovky jsou díky svému minimálnímu zabezpečení oblíbeným terčem zlodějů náhradních dílů. Mezi další velmi rizikové značky patří Volkswagen, Audi, BMW či Mercedes – Benz. Po těchto vozech je na východě největší poptávka. Výrazně menší riziko čeká majitele vozů Ford nebo Opel, ještě lépe jsou na tom auta italské výroby. Na zcela opačném břehu rizika ukradení stojí automobily vyrobené v Japonsku nebo USA.

Krádeže na objednávku

Proti aktivitám specializovaných gangů je jen těžká obrana. Jejich členové pracují v dobře organizovaných strukturách a auta kradou většinou na objednávku. Zákazník si například „objedná“ BMW 540i, ale chce jej mít jen ve stříbrné barvě, s béžovým koženým čalouněním a automatickou převodovkou. Členové gangu takový automobil vytipují, začnou sledovat zvyky a denní rituály jeho majitele a pak již jen čekají na vhodnou příležitost. Odcizení takového vozu pak bývá pouze otázkou několika vteřin. Velké organizované skupiny budou mít vždy náskok před výrobci automobilů a příslušenství, ale i před policií, v jejíchž řadách často mívají „své lidi“. Bývá běžné, že si zcela legálně pořídí jednu z automobilových novinek. Ve svých garážích ji pak v klidu podrobí důkladné prohlídce, během níž schopní technici objasňují funkci zabezpečovacích systémů. I ta nejmodernější elektronika je pouhou elektronikou, takže lze vždy proniknout do systému jejího fungování. Prsty gangů sahají i do značkových servisů. I u nás se již několikrát stalo, že automobil odjíždějící z garanční prohlídky si ve svém vnějším zrcátku odváží duplikáty originálních klíčů a falešný technický průkaz. Za několik dní tak stačí k autu přijít, zrcátko vylomit a bez potíží s ním odjet.
 

Investice do zabezpečovacího zařízení se vyplatí

Volba zabezpečovacího zařízení závisí na hodnotě kupovaného auta. Čerstvý majitel ojetého vozu musí vzít v potaz řadu hledisek, od pořizovací ceny auta až po riziko jeho krádeže. I relativně bezvýznamné zařízení může odradit případného nenechavce. Obecně platí, že každý prvek, jenž zdrží zloděje alespoň o několik sekund, má smysl. Ideální je kombinace zabezpečovacích prvků, zloděj si pak dobře rozmyslí, zda stihne auto ukrást v bezpečně krátkém čase. Ceny zabezpečovacích zařízení se pohybují v širokém rozpětí, od několika stovek korun po desetitisíce. 

Dva druhy zabezpečení

Zabezpečovací systémy můžeme rozdělit na systémy mechanické a elektronické. Za mechanický zabezpečovací systém můžeme považovat i mohutný řetěz okázale omotaný kolem ovládacích prvků v interiéru vozu. Podstatně elegantnějším řešením jsou známé tyče a páky, které se dají pořídit zhruba v rozpětí 200 až 850 Kč. Mohou blokovat volant, pedály, řadící páku či zataženou ruční brzdu. Podle odborníků je ideální kombinace zámků pedálů a ruční brzdy. Dalším z mechanických prvků preventivní ochrany proti krádeži je kódování oken. Do každého z nich se vyleptá číslo, které se v případě odcizení vozidla nahlásí policii a tak následně vyhlásí pátrání. Vyměnit všechna okenní skla je pro eventuálního zloděje většinou hodně vysokou investicí.

Elektronickým zabezpečovacím systémem rozumíme zařízení znemožňující neoprávněné užívaní vozidla blokováním jeho elektronických okruhů. Patří sem zejména imobilizér a alarm. Vůz vybavený imobilizérem může nastartovat pouze člověk disponující adekvátním dekódovacím zařízením, dnes často instalovaným přímo do klíčku zapalování. Nejspolehlivějšími jsou imobilizéry s elektronickým čipem a bezdotykovým ovládáním. Trh dnes nabízí široké spektrum alarmů. Řidič by měl vybrat takový, jenž nebývá sériovou výbavou daného typu vozu, čímž zloději podstatně zkomplikujete orientaci. Vyplatí se investovat do dražších systémů disponujících vlastním zdrojem energie a sirénou nebo čidly hlídajícími vnitřní prostor a náklon vozu. Nejdražšími zabezpečovacími systémy jsou radiolokační zařízení. Jejich instalace i provoz přijdou majitele na mnoho tisíc korun, ale v autech s cenou okolo milionu korun se rozhodně vyplatí. Na nepřístupném místě ve voze je vysílač, který se aktivuje po odcizení buď automaticky, nebo dálkově z dispečinku. Pracovníci dispečinku mohou na monitoru sledovat aktuální polohu vozu s přesností jednoho metru. Tuto službu u nás dnes poskytuje několik společností úzce spolupracující s Policií ČR. Pravděpodobnost nalezení vozu vybaveného tímto systémem je téměř stoprocentní.

Nejlépe zabezpečené automobily

Před dvěma roky uskutečnili britští novináři zajímavý test odolnosti automobilů vůči násilnému vniknutí a neoprávněnému zprovoznění. Pro tuto akci najatí „zloději“ měli nejprve vniknout do vozu bez jakéhokoliv porušení zámků a následně překonat elektronický imobilizér. Auta byla bodována - hodnotil se čas potřebný k vniknutí do vozu, ale také bezpečnost zámků, viditelný štítek s kódem VIN či zabezpečení rádia, kufru a rezervy. Zde vám nabízíme pořadí testovaných vozů podle kvality zabezpečení proti krádeži. Ačkoli se některá z nich již nevyrábějí, jde jistě o zajímavý zdroj poznatků. Ve sloupci vniknutí je uvedeno, jestli vůz odolával „pachateli“ déle než 2 minuty, v závorce je případně uveden čas, během něhož se podařilo do vozu vniknout. S žádným zkoušeným vozem se nepodařilo odjet během 5 minut.

Pořadí Typ vozu Body Vniknutí
1. Lexus LS 430 100 ano
2. Nissan Maxima QX 95 ano
. Saab 9-5 95 ano
4. Audi A4 90 ano
. BMW 330 Ci 90 ano
. Ford Mondeo 90 ano
. Jaguar S-Type 90 ano
. Toyota Previa 90 ano
10. Audi A2 85 ano
. Audi A6 Avant 85 ano
. Audi TT 85 ano
. BMW X5 85 ano
. Ford Focus 85 ano
. Ford Maverick 85 ano
. Ford Mondeo Kombi 85 ano
. Jaguar X-Type 85 ano
. Volvo S60 85 ano
. Volvo S80 85 ano
. Volvo V70 85 ano
. VW Golf 85 ano
. VW Passat 85 ano
23. Nissan Almera 80 ano
. Nissan Almera Tino 80 ano
. Toyota Yaris 80 ano
26. Lexus IS200 80 45s
27. Toyota RAV4 75 1m 5s
28. Saab 9-3 75 20s
29. Renault Laguna 70 1n 20s
30. Honda Accord 70 1m 11s
31. BMW 7 70 1m 10s
32. Jaguar XJ 70 54s
33. Citroen C5 70 48s
34. Honda Civic 5dv. 70 37s
35. Škoda Octavia 70 35s
36. Škoda Fabia 70 33s
37. Ford Galaxy 65 1m 51s
38. Lexus RX300 65 1m 45s
39. Seat Alhambra 65 1m 30s
40. Toyota MR2 65 1m 20s
41. VW Sharan 65 1m 15s
42. Mercedes C 65 1m 5s
. Honda Stream 65 1m 5s
44. Rover 75 65 58s
45. Opel Zafira 65 48s
46. Opel Corsa 65 41s
47. Peugeot 607 65 24s
48. Opel Astra Coupé 65 12s
49. Toyota Cellica 60 1m 44s
50. Toyota Corolla 60 1m 26s
51. Toyota Avensis 60 1m 8s
52. Mercedes A 60 53s
53. Seat Leon 60 47s
54. Peugeot 206 CC 60 20s
55. Daewoo Tacuma 60 17s
56. Chrysler Voyager 60 6s
57. Chrysler PT Cruiser 60 5s
58. Mitsubishi Pajero 55 1m 2s
59. Peugeot 307 55 56s
60. Alfa romeo 147 55 23s
61. Honda S2000 50 21s
62. Kia Sedona 45 10s
63. Kia Carens 45 24s
64. Subaru Impreza WRX 40 38s
65. Lotus Elise 40 7s
66. Smart 35 18s
Další článek


 

Související články


celkem 11 komentářů

Nejnovější komentáře

Rozdíl Mondeo a Mondeo kombi
Tom
7. 6. 2005, 15:33
Re: Mechanický zabezpečení
ppp
7. 6. 2005, 11:14
A co Suzuki?
ACE
7. 6. 2005, 10:09
Re: Urban legend?
adams
7. 6. 2005, 02:21
Re: Urban legend?
furgon
6. 6. 2005, 22:17

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená