Finanční krize postupně naučila Čechy nakupovat použité zboží. Zkušenost s jeho nakupováním přiznává již devadesát procent lidí.
Pro více než polovinu Čechů (53 procent) jde o jednoznačně chytrý nákup, díky němuž lze získat kvalitnější zboží. Podle 58 procent se jedná o zajímavý způsob, jak zvýšit svou spotřebu, respektive jak si pořídit více věcí. Nakupování zboží z druhé ruky navíc vnímá stále méně z nás jako něco podřadného. V současné době by se za koupi opotřebeného zboží styděla pětina Čechů, ještě před zhruba čtyřmi lety přitom považovala takové zboží za podřadné čtvrtina Čechů. Údaje vyplývají z průzkumu společnosti Cetelem.
Více než polovina Čechů nakupuje obnošené oblečení
Přesto platí, že lidé nakupují opotřebené zboží stále častěji, a zdaleka se přitom nejedná jen o oblečení. Zatímco před čtyřmi lety koupilo oblečení z druhé ruky více než jednou 30 procent Čechů, v současné době je to již více než polovina (55 procent, dalších 9 procent koupilo jen jednou). S nákupem ojetého vozidla mají zkušenost tři čtvrtiny lidí. Vícekrát si ojetý vůz pořídilo 41 procent z nás. Ve srovnání se situací před čtyřmi lety jde o nárůst o 28 procent. Více než dříve kupují Češi také opotřebený nábytek, elektroniku a počítače, domácí spotřebiče, sportovní vybavení či například potřeby pro kutily. Zhruba o polovinu se zvýšil i počet těch, kteří nakupují použité dětské oblečení, hračky nebo třeba kočárky.
Pokusíme se spočítat, na kolik nás vyjde výchova dítěte od jeho narození až po dospělost.
V budoucnu lidé chtějí nakupovat použité zboží ještě více. Například pouze devět procent z nás si je v tuto chvíli jisto, že nikdy nekoupí ojeté vozidlo. Oblečení z druhé ruky odmítá v příštích letech nakupovat 24 procent Čechů.
Více i prodáváme
Kromě nakupování však Češi uvažují také o tom, že budou použité zboží více prodávat. Podíl těch, kteří tuto možnost nevylučují, je podle průzkumu zhruba o třetinu vyšší než podíl těch, kteří již použité zboží prodávají. Například aukční weby zaměřené na použité zboží by tak v příštích letech mohly získat ještě více na popularitě. Už nyní se přitom snaží opotřebené zboží zpeněžit znatelně více lidí než před čtyřmi lety.
Zdroj: Cetelem