Zatímco trh debetních karet je v České republice rozvinutý a srovnatelný se zeměmi EU, kreditní karty patří mezi produkty, které právě nyní zažívají velký rozmach. Ke konci roku 2002 bylo v České republice vydáno celkem 209 000 kreditních karet nesoucích některou ze značek asociace MasterCard Europe. To tvoří podle dostupných statistik podíl ve výši 74 % na trhu kreditních karet v ČR. V průměru použijí držitelé svou kreditní kartu 1 x týdně. 6 % držitelů používá svou kreditní kartu denně.
Kreditní karty přinášejí svým držitelům řadu výhod. Jejich prostřednictvím získají finanční rezervu, kterou mohou opakovaně použít podle své aktuální potřeby. Navíc, pokud splatí čerpaný úvěr v bankou stanoveném bezúročném období, nezaplatí za čerpaný úvěr žádné úroky. Obě tyto výhody se logicky odrážejí nejen v rostoucím počtu vydaných kreditních karet, ale také v jejich stále častějším používání.
Podle průzkumu, který si objednala společnost MasterCard Europe, si zájemci o spotřebitelský úvěr půjčí do roka v průměru 5,1krát a majitelé kontokorentu 14,9krát. Výrazně oblíbenějším produktem jsou právě kreditní karty, jejichž držitelé si půjčí v průměru 51,6krát do roka. Na rozdíl od ostatních typů úvěrů a půjček tak využívají své kreditní karty k nákupům mnohem častěji a opakovaně. 209 000 držitelů kreditních karet asociace MasterCard používá svou kartu v průměru alespoň jednou týdně, 6 % majitelů ji používá denně.
Kreditní karty nacházejí v ČR uplatnění především v hypermarketech, kde je používá 88 % držitelů, dále v supermarketech (77 %), u čerpacích stanic (52 %) a v prodejnách s oděvy a obuví (38 %).
Zájemci o kreditní karty v České republice berou ohled především na praktické výhody, které jim tyto karty přinášejí. Při výběru požadují držitelé karty především jasné podmínky úroků a bezúročného období (100 % respondentů), praktičnost (96 %) a možnost lépe plánovat své výdaje (92 %). Ocení ale i dostatek informací poskytnutých bankou (82 % dotázaných) a to, že jim karta přináší možnost „impulsivních nákupů“ (79 % respondentů). Naopak mnohem nižší roli v jejich rozhodování hraje prestiž (38 %) nebo tradice (23 % respondentů).
Impulsem k pořízení kreditní karty je ve většině případů nabídka ze strany banky (61 % držitelů karet), celkem 29 % držitelů karet se ovšem pro kreditní kartu rozhodlo na základě svého uvážení a výběru.
Mezi držiteli kreditních karet jsou přitom podle již zmíněného výzkumu především lidé se středoškolským (77 %) a vysokoškolským (20 %) vzděláním. Převládají mezi nimi osoby mezi 22 – 30 lety (38 %) a 41 – 50 lety (34 %) - osoby ve věku od 31 do 40 let tvoří 28 % držitelů kreditních karet.
„Společnost MasterCard Europe reaguje na stále rostoucí zájem o kreditní karty a svým klientům nabízí takové karty, které vycházejí z jejich potřeb - ať se již jedná o embosovanou kreditní kartu MasterCard či elektronickou kreditní kartu MasterCard Electronic,“ uvedl Ján Čarný, generální ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovenskou republiku. „Rychlý rozvoj trhu s kreditními kartami otevírá dveře také například co-brandovaným kartám, které rovněž nacházejí své místo na tuzemském trhu,“ dodal Ján Čarný.
Kreditní karty asociace MasterCard Europe mají díky své akceptační síti velmi široké možnosti využití. Jen v České republice je možné kreditními kartami MasterCard platit ve více než 40 000 obchodech a elektronickými kreditními kartami MasterCard Electronic a Maestro ve více než 25 000 obchodech. Držitelům těchto typů karet je k dispozici také 2 300 bankomatů.
Zdroj: TZ společnosti MasterCard