Firma, která se zapojí do akcí, jež jsou v očích veřejnosti prospěšné, začíná lépe prosperovat. V západní Evropě až 70 procent spotřebitelů vybírá zboží podle reputace firmy a 44 procent zákazníků je ochotno více zaplatit za výrobek, který je ekologicky šetrný. Společenská odpovědnost firmy (označována také jako Corporate Social Responsibility, CSR) je faktorem, který stále více ovlivňuje úspěšnost hospodaření podniku. Její význam v posledních letech dynamicky roste i v České republice.
Nejdůležitější je najít vhodný způsob veřejné prezentace
CSR se stává důležitým ukazatelem nefinanční výkonnosti firem. Pozitivní vliv má ale i na finanční výkonnost a zvyšování hodnoty pro akcionáře. Množství CSR aktivit proto roste a s ním i poptávka firem po poradenství v této oblasti. Najít tu nejvhodnější oblast, kde se firma může společensky prezentovat, však není snadné a vyplatí se proto nechat zpracovat kompletní strategii a nalézt vhodnou oblast pro CSR aktivity u odborníků.
Odborník Petera Ľupták potvrzuje , že je klíčové, aby do CSR programu byli zapojeni jak zaměstnanci, tak top management společnosti. Role vrcholového vedení firem v tomto procesu je nezastupitelná a spočívá v tom, že svým přístupem a rozhodnutími mohou nejenom ovlivnit chování stovek nebo tisíců zaměstnanců, ale nasměrovat fungování podniku k principům udržitelného rozvoje, jenž by měl být klíčovým mottem dnešního moderního podnikání.
CSR klíčem k úspěchu
Mezi hlavní důvody, proč zájem o CSR v České republice roste, patří jednak morální a jednak ekonomické zájmy. Právě princip CSR se v blízké době stane klíčem k úspěchu na vysoce konkurenčních trzích. Kvalitně zpracovaný CSR program pomáhá zvyšovat spokojenost a loajalitu zaměstnanců, zároveň podporuje vztahy s obchodními partnery, zejména dodavateli, a často bývá investicí, kterou ocení široká veřejnost. Všechny tyto změny pak vedou k posílení pozice firmy na finančních trzích a zvýšení hodnoty pro akcionáře.
Nejprve si stanovte cílové oblasti
Při zavádění konceptu CSR ve firmě je nejprve nutné vymezit cíle v oblasti sociálního rozvoje, ochrany životního prostředí a ekonomické stability. Nezbytným krokem je zejména analýza zájmových skupiny a jejich působení na fungování společnosti. Způsob komunikace a působení na zájmové skupiny představuje základ pro návrh konkrétních aktivit v rámci konceptu CSR. Tyto aktivity musí být navrženy na míru každé společnosti v souladu s jejími celkovými podnikatelskými cíly. Důležitá je také analýza a srovnání CSR aktivit u konkurence. Všechny tyto informace pak tvoří základ při zpracování strategie CSR.
Dalším úkolem po schválení strategie je implementace CSR principů do chodu společnosti. Corporate Social Responsibility totiž může fungovat jedině tehdy, když je plně integrována s podnikovými procesy – marketingem, prodejem, výzkumem a vývojem, nákupem, logistikou a dalšími. Integrace se navíc týká všech úrovní managementu, tj. strategického, taktického i operačního a předpokládá se využití jak „hard“, tak „soft“ kontrol.