Většinou se zájemci o koupi vozu již doma rozhodnou, jaký typ automobilu chtějí mít. Dále už věci tak jednoznačné nejsou. Ač to zní málo pravděpodobně, kategorie větší či menší, reprezentativní s vyšším obsahem motoru či úspornější, sedan nebo kombi, to vše bývá ještě v prodejně podrobováno diskusím. Také způsob platby nebývá vždycky zřejmý.
Rozmyslete si, co chcete
Co vzít v úvahu, než se rozhodnete pro konkrétní vůz:
• kolik osob bude v autě nejčastěji jezdit
• po jakých silnicích většinou jezdíte
• zda budete převážet náklad a jak objemný
• případné splátky spolu s provozními náklady změní dosavadní způsob hospodaření
• jestli bude vůz využíván na kratších, nebo delších vzdálenostech
• jestli budete pravidelnými účastníky silničního provozu, nebo spíše svátečními řidiči
• jestli preferujete požadované užitné vlastnosti vozu, nebo dosavadní značku
• ověřte si cenu servisních prací a náhradních dílů a porovnejte ji s konkurencí
• u vybraného modelu se zajímejte o prodejní cenu ojetého vozu
Dražší, ale bezpečnější vůz
Z rozborů havárií plyne, že těžší vozy bývají obecně bezpečnější. Takový automobil je ale dražší a pokud si ho nemůžete dopřát, neměli byste u menšího vozu slevit alespoň z požadavku dvou čelních airbagů a dveřních výztuh. S výjimkou dvojic či jednotlivých seniorů by zákazníci měli zvážit koupi dvou-, respektive třídveřového modelu. U mladých lidí se dá očekávat sňatek a příchod dětí, jejich vůz může také nějakou dobu sloužit například k převozu sportovního náčiní, proto by měli volit spíše větší vozidlo.
Zajištěná střední generace klade důraz na reprezentaci. Proto by v rodinách s alespoň jedním dítětem často dostává přednost vícedveřový kombík, pro několik dětí nabízí ještě větší prostor vůz s karoserií VAN. Kdo častěji obměňuje vozový park, měl by vědět, že vysloveně drahé auto v prvních letech rychle ztrácí na ceně. Patří k nim vozy vyšších cenových relací z USA, Japonska nebo Francie. Naopak automobily německé nebo české provenience si i v provozu dlouhodobě udržují relativně příznivou cenu.
Nejprodávanější v Čechách
Vodítkem při výběru automobilu může být také suchá řeč statistiky prodejnosti na trhu a ta prozrazuje, ke kterým značkám a modelům mají zákazníci největší důvěru (viz Které se prodávají nejlépe). Uvedené údaje zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu a odpovídají období letošního prvního pololetí.
Pořadí, model |
Počet |
1. Škoda Fabia |
25 727 |
2. Škoda Octavia |
9 012 |
3. Peugeot 206 |
2 040 |
4. Škoda Superb |
1 901 |
5. Peugeot 307 |
1 759 |
6. Hyundai Getz |
1 503 |
7. VW Passat |
1 478 |
8. Opel Astra |
1 326 |
9. Ford Focus |
1 217 |
10. Renault Thalia |
1 178 |
11. Renault Megane |
1 132 |
12. Citroën C3 |
1 125 |
Pozn.: Počty za první pololetí roku 2003.
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu
Článek naleznete v tištěných Osobních financích, v čísle 21/2003. |