Dominujícím prvkem úvodní stránky je rozcestník klientely. Zde se projevuje nápaditost a chytrost tvůrce webu, který místo standardního rozdělení na privátní a firemní klientelu zvolil skupiny Můj osobní bankéř a Náš firemní bankéř. V podobném stylu je i vše vysvětlující podnabídka, která se zobrazuje přímo na domovské stránce, s odkazy např. Chci peníze, Chci bydlet či Chci automobil. Autor používáním takového názvosloví nejen že zjednodušuje řeč internetové prezentace, ale zároveň zlidšťuje samotné produkty (A-Konto, Efekt atp.).
Chybí širší provázanost
Produktové stránky sice obsahují dobře zpracované informace, ale uvedení či alespoň prolinkování na pobočky, úrokové sazby a další doprovodné údaje chybí. Tento prvek má dobře vyřešený např. ČSOB, jejíž produktové stránky obsahují mnoho odkazů na doplňující data. Flashová interaktivní mapa republiky, pomocí níž lze najít bankomaty, působí pěkně, ale daleko vhodnější by bylo čas při vývoji věnovat více kalkulačkám. Výši splátek na hypotéku si sice spočítáte, ale už ne výši úroků ze spotřebitelského úvěru.
Grafické a technické zpracování
Možná až příliš decentní vzhled stránky s bílým podkladem a barvou akcentovanými nadpisy odpovídá statusu banky, která se představuje jako klasický peněžní ústav s mnoha klienty. Grafika plní svůj účel – navést klienta k informacím, které potřebuje. Proto je na stránce nejvýraznějším prvkem rozcestník na privátní a firemní klientelu a jejich potřeby. Z podstránek online prezentace KB se vytratil produktový rozcestník, bez nějž se návštěvník může jen těžko pohybovat po stránkách rychle a intuitivně. Tvůrci technického řešení nezapomněli na optimalizaci pro vyhledávací servery. Ošetřili i případ, kdy má návštěvník vypnutý Javascript.
Fulltext chybí
Webové stránky jsou „výjimečné“ tím, že neobsahují fulltextové vyhledávání. Jak jsme dokázali v předchozích recenzích, není vyhledávání příliš kvalitní, ale přesto ve většině případů pomůže. KB tuto položku vyřešila rozbalovacím menu Rychlé vyhledávání produktů. Jeho chybou ale je, že po zadání písmena (např. S) na klávesnici se nezvýrazní první pojem (Safesová služba) začínající tímto písmenem. Proto musíte nabídkou rolovat, dokud nenajdete požadovaný záznam.
Něco navíc
Kladně hodnotíme rozsáhlý slovník pojmů z oblasti financí a bankovnictví, kde jistě nehledají jen klienti. Výborně je také zpracovaná rubrika FAQ, která obsahuje desítky typizovaných otázek (Chci si založit účet, jak na to?, Jak mám postupovat, když chci internetové bankovnictví?) s detailními odpověďmi. Sečteno podtrženo, i když je co zlepšovat, patří internetová prezentace Komerční banky k tomu nejlepšímu, co na českém bankovním webu naleznete.
Praktický test
Jako obvykle si na konec dáme lekci praktického testu. Pokud se chce potenciální klient dozvědět informace o běžných účtech nebo finančních balíčcích, musí najít správnou „kolonku“ v menu Můj osobní bankéř. Patřičné informace se trochu nepochopitelně dozvíte pod odkazem Chci nakupovat. Doba hledání? Více než jedna minuta. Využít lze také rychlého vyhledávání produktů, ale většina možných klientů samozřejmě neví, jak se který produkt jmenuje. Vzhledem ke špatné odkazové provázanosti musíte pro aktuální ceník služeb kliknout v horní liště na Sazebník.
Termínované vklady se skrývají pod odkazem Chci investovat. Jednoduché a rychlé. Aktuální úrokové sazby opět musí návštěvník stránek hledat pod odkazem Sazebník.
Sekce Kontakty je zpracována velmi dobře, tudíž rychlé nalezení čísla správné infolinky zvládnou i dříve narození.
No a konečně finanční kalkulačky. Ty nenaleznete nikde pohromadě, ale vždy pouze na některé z podstránek určité finanční oblasti. Počítat ale moc často nebudete, protože nabídka finančních kalkulaček není velká.
Komerční banka web: www.kb.cz
+ grafické zpracování + úvodní stránka + FAQ, slovník - chybí vyhledávání - odkazová provázanost |
Jakub Švestka Autor působí jako obchodní manažer v přední české agentuře iMagic (www.imagic.cz), která se zabývá novými médii (Internet, CD/DVD, SMS/MMS). |