FinExpert.e15.cz

Kombinovaná letecká a vlaková doprava vábí další zákazníky

Letecká a železniční doprava jsou zejména na kratších trasách mnohdy nelítostnými konkurenty. Aerolinky i dráhy však chtějí další zákazníky, a tak přestaly spolu bojovat a začínají spolupracovat. Pro cestujícího je to jedině výhoda.
Kombinovaná letecká a vlaková doprava vábí další zákazníky

Začalo to Pendolinem

V České republice se spolupráce Českých aerolinií a Českých drah datuje od prosince loňského roku a souvisí se zahájením provozu vlaků SC Pendolino. Všechny vlaky SC Pendolino spojující Ostravu, Olomouc, Pardubice a Prahu jsou tzv. codesharovými spoji Českých drah a Českých aerolinií. To znamená, že vedle označení kódem Českých drah (SC a číslo vlaku) je všech 6 párů vlaků SC Pendolino vedeno také pod kódovým označením linek ČSA - OK. Spoje SC Pendolino tak doplnily současnou nabídku leteckého spojení provozovaného ČSA mezi Ostravou a Prahou (až 4 páry letů denně) a na mapu destinací ČSA přibyly dvě zcela nové destinace s pravidelně provozovaným spojením – Olomouc a Pardubice.

Vzor přišel z Německa

Spolupráce letecké společnosti a železnice je sice u nás novinkou, v západní Evropě však již funguje řadu let. Společnost Lufthansa spolupracuje s německými drahami (Deutsche Bahn AG) již od března 2001. Společnosti tehdy začaly provozovat spojení mezi hlavním nádražím ve Stuttgartu a letištěm Frankfurt.  Od května 2003 Lufthansa rozšířila nabídku vlakového spojení na trasu Kolín, hlavní nádraží – Letiště Frankfurt. Vlak jezdí až 16krát denně a cesta trvá pouhých 57 minut. Na hlavním nádraží v Kolíně má Lufthansa svou vlastní přepážku, kde cestující obdrží svou palubní vstupenku na kterýkoli let z Frankfurtu a rovněž odbaví svá zavazadla až do konečné destinace. Platí to samozřejmě i pro opačnou cestu – cestující mohou svá zavazadla odbavit z jakéhokoli místa odletu a vyzvednout si je na nádraží v Kolíně či Stuttgartu. Cestující ve First Class a držitelé Senator Card mohou na letišti využít senátorských salonků, cestující v Business Class a držitelé Frequent Traveller Card zase mohou vychutnat pohodlí Business salonků.  Držitelé letenky pro First Class a Business Class cestují ve vozech první třídy a během jízdy se jim servíruje občerstvení. Cestujícím v Economy Class jsou vyhrazeny vozy druhé třídy.

Nebojovat s "nepřítelem", ale dohodnout se

Již poměrně dlouhodobou kooperaci Lufthansy a Deutsche Bahn si pochvaluje Bernd Hahn, ředitel společnosti Lufthansa pro Českou Republiku a Slovensko: „Jak železniční, tak letecká doprava má každá své klady. Spolupráce mezi společnostmi Lufthansa, Deutsche Bahn AG a Fraport je všechny optimálně kombinuje a vytváří efektivní dopravní systém. Cestující tak není závislý jen na jednom druhu obvykle konkurenčních druhů dopravy. Naopak může jejich kombinace využít ke svému prospěchu.“

S ČSA vždy první třídou

V případě spolupráce ČSA a ČD zatím neexistuje možnost odbavení zavazadel (a jejich vyzvednutí) přímo na nádraží. Všichni cestující  s rezervacemi ČSA (bez ohledu na to, jestli cestují třídou business nebo travel) jsou  vlaky SC Pendolino přepravováni ve vozech první třídy s tím, že jejich místa  jsou označena nápisem REZERVACE ČSA. Nástup do vlaku nevyžaduje zakoupení dalšího cestovního dokladu Českých drah - personál vlaků SC Pendolino přijme jako cestovní doklad řádně vystavenou letenku ČSA. Na palubě vlaku SC Pendolino dostanou cestující s rezervacemi ČSA servis odpovídající standardu první vozové třídy vlaků SC Pendolino. Jeho součástí je mj. občerstvení během jízdy zdarma (teplý a studený nealkoholický nápoj, bageta, malý dezert), nabídka denního tisku, možnost poslechu některého ze tří hudebních kanálů či přípojka na 230V umožňující například práci s notebookem v průběhu cesty.

Chybějící trať nahrazují autobusy

Při případném čekání na nádraží jsou v železničních stanicích Praha-Holešovice, Pardubice hlavní nádraží, Olomouc hlavní nádraží a Ostrava hlavní nádraží k dispozici speciální čekárny nazvané ČD LOUNGE.
Vzhledem k tomu, že letiště Praha-Ruzyně nemá přímé napojení na železnici, vyvstává samozřejmě otázka, jak se cestující dostane z nádraží Praha-Holešovice na letiště, resp. zpět. Autobusovou dopravu mezi nádražím Praha-Holešovice a letištěm Praha-Ruzyně zajišťují nízkopodlažní autobusy Airport Express, které jezdí v pravidelném třicetiminutovém taktu. Cestující SC Pendolino s cestovními doklady ČD a ČSA jedoucí z  a do stanice Praha-Holešovice mají přepravu zahrnutu již v ceně jízdného na spoj SC Pendolino.

Pro úplnost je potřeba dodat, že České aerolinie nabízejí kromě již zmíněné spolupráce s Českými drahami také  autobusovou přepravu jak v rámci ČR (Brno-Praha), tak mimo ČR, například mezi Dubají a Abu Dhabi, Dubají a Al Ain nebo Košicemi a Popradem.

Aerolinky se o vás postarají i na zemi

Pro cestujícího má využití jednoho jízdního dokladu pro cestu vlakem i letadlem minimálně dvě výhody: garanci přesměrování na jinou linku v případě zpoždění a využití věrnostního programu. 

Na cestu vlakem se letecká společnost dívá jako na jakýkoli standardní „let“. Pokud tedy v důsledku  případného zpoždění vlaku zmeškáte odlet návazného letadla (nebo vám naopak pro pozdní přílet letadla ujede vlak), budete zdarma přesměrováni na jinou linku. Pokud by se vám toto stalo v situaci, kdy na letiště cestujete vlakem a máte standardní jízdenku, pak v určitých případech (zejm. u nejlevnějších, tedy vysoce restriktivních tarifů) nemáte nárok na cestu později letící linkou.

Za každou jízdu či let bonus navíc

Na codesharových linkách Českých aerolinií operovaných ČD je možné získávat míle do věrnostního programu OK Plus. Míle získávají pouze členové programu, kteří cestují na jízdní doklady ČSA (tj. s letenkou). Možnost načítání mil i cestujícím s jízdenkou ČD je prozatím v jednání. Taktéž na trasách s Deutsche Bahn mezi Frankurtem a Kolínem n.Rýnem, resp. Stuttgartem získají cestující s platnou jízdenkou označenou číslem letu společnosti Lufthansa pro tuto jízdu vlakem míle do bonusového programu Miles & More, a to v závislosti na třídě, ve které cestují. Zde je příjemné, že není nutné, aby na tuto cestu vlakem navazoval let.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více