Letos opět klesá počet aktivních zájemců o pracovní místa v technických oborech a IT. A to o 20 % oproti loňskému roku. Tyto pracovní pozice jsou tak stále častěji obsazovány přímo oslovenými kandidáty z řad těch, kteří momentálně zaměstnání nehledají. Vyplývá to z průzkumu personální agentury Grafton Recruitment.
„Zatímco například dělnické pozice se stále obsazují s pomocí pracovních portálů či dalšími offline způsoby náboru, pracovníky pro technické a IT pozice je v současné chvíli třeba aktivně vyhledávat a oslovovat přes online kanály, jako jsou například sociální sítě,“ uvedla Jitka Součková, marketingová manažerka agentury Grafton Recruitment.
Takzvaná krádež identity je trendem posledních let.
To, že firmy musí nové zaměstnance hledat pomocí talent souperů a head hunterů, je zapříčiněno mimo jiné klesáním nezaměstnanosti (pracovní trh je tak vyčerpaný) a růstem ekonomiky. Růst ekonomiky se odráží ve zvyšování mezd. Pracovníci jsou tak na svých pracovních pozicích spokojení.
Hledání uchazečů přes sociální sítě
Firmy stále více využívají k hledání nových zaměstnanců sociální sítě. Především LinkedIn a Facebook. „Asi 15 % profesionálů, které jsme v druhé polovině loňského roku umístili, jsme identifikovali právě prostřednictvím sítě LinkedIn. Intenzivně pracujeme i s Facebookem. Odhadujeme, že letos dojde ke 100 % nárůstu počtu umístěných uchazečů, s nimiž vstupujeme do kontaktu na této síti, “ dodává Radek Zabloudil, Talent Sourcing Manager Graftonu.
Nejčastěji jsou ochotni uvažovat o změně zaměstnavatele oslovení lidé z Prahy a Brna. Podle Radka Zabloudila jsou otevření jednání, flexibilnější a porovnávají pracovní podmínky ve svém stávajícím zaměstnání s nově nabízeným. Většinou se oslovovaným kandidátům nabízí vyšší mzda než uchazečům, kteří se o pracovní místo sami zajímají. Mzda může být vyšší až o 18 %.