Tisknutí a vyplňování množství stránek různých formulářů se pomalu stává minulostí. Odpadá tak tištění papírů, kopírování, podepisování několika kopií a ukládání dokumentů do archivů. Podepisování probíhá na podepisovacích tabulkách, tzv. signpadech. Klient se podepíše na signpad a dokument je ihned uložený v zabezpečeném systému. Z něj je pak odeslán na klientovu emailovou adresu.
Například Česká pojišťovna po zavedení elektronických podpisů očekává 80% úsporu tištěných materiálů. Další výhodou je praktičnost a zvýšení bezpečnosti, jak upřesňuje Marcela Martínková, projektová manažerka z České pojišťovny: „Klienti na zavedení elektronických podpisů reagují kladně, protože vědí, že díky nim se celý proces zrychlí. Důležitou roli pak hraje i fakt, že je podepsaný dokument zaslán elektronicky, a nehrozí tak jeho ztráta, jako tomu bylo u papírových dokumentů.“
Průkopník musí být v prvé řadě inovativní ve vývoji nové technologie.
Elektronický podpis již navíc dokáže plnohodnotně nahradit „ten na papíře“. „Evropská i česká legislativa již nějakou dobu akceptuje elektronicky podepsané dokumenty jako plnohodnotnou náhradu tradiční papírové smluvní dokumentace,“ ujišťuje Jakub Dörfl, business development manager společnosti IBM a dodává: „Elektronický podpis je z pohledu jednoduchosti a přirozenosti srovnatelný s běžným podpisem papírového dokumentu.“
Česká republika v této oblasti drží krok s Evropou a již nyní mohou spotřebitelé elektronickou cestou uzavřít smlouvy např. na telekomunikační služby nebo bankovní a pojistné produkty. V blízké budoucnosti bude možné díky elektronickým podpisům uzavírat smlouvy prostřednictvím chytrých telefonů a tabletů.