Trh s elektřinou a plynem se neustále vyvíjí a proměňuje. Již několik let mají domácnosti možnost svobodně si vybrat svého dodavatele. Na energetickém trhu v současné době působí kolem šedesáti společností. Kolik mají zákazníků? A kdy se vyplatí změnit dodavatele?
Energetické společnosti volí různou strategii, jak získat zákazníky. Telefonáty, které slibují zázračnou úsporu, podomní prodej, jenž je na hraně férových obchodních praktik, reklamy v televizi nebo na internetu. Pokud se nechcete přiřadit k domácnostem, které si dodavatele energie vybraly neuváženě, nekývejte na nabídku po telefonu a s podomními obchodníky od dveří se rozlučte bez toho, abyste jim dali vůbec prostor promluvit.
Ačkoli dodavatelé rádi slibují procentuální úspory, mějte se na pozoru. Zpravidla se vždy jedná o slevu z obchodní složky, nikoli z celkové částky, která zahrnuje i regulované poplatky. Výsledná sleva tak může být o poznání nižší. To platí zejména v případě elektřiny. Obecně lze říci, že změna dodavatele se vyplatí hlavně domácnostem, které vytápí plynem (úspory dosahují řádově několik tisíc korun ročně). Méně výhodná už bývá změna dodavatele v případě elektřiny. Při běžné spotřebě (elektřina používaná na svícení a napájení běžných spotřebičů) dosahují úspory několika stokorun ročně.
Patero chytré změny dodavatele
- Vždy si úsporu spočítejte pro vaši konkrétní spotřebu. Můžete využít kalkulačky na internetu. Doporučujeme nekomerční – například na stránkách Energetického regulačního úřadu, nebo se obraťte na nezávislé energetické poradce.
- Prostudujte si obchodní podmínky – zaměřte se na skryté poplatky, zjistěte si výpovědní lhůtu, možnosti vrácení přeplatku apod.
- Zaměřte se na typ smlouvy – výhodnější je smlouva na dobu neurčitou, která vás k ničemu nezavazuje, resp. je možné ji kdykoli vypovědět. Smlouva na dobu určitou vás naopak zavazuje u dodavatele zůstat určitou dobu (zpravidla dva roky) a automaticky se prodlužuje.
- Zjistěte si dostupnost dodavatele – na mysli máme funkční zákaznickou linku či zákaznický portál. Ověřte si, zda je dodavatel dostupný na svém sídle.
- Zapátrejte po referencích – internet je zajímavým zdrojem informací. Podívejte se na různá diskusní fóra a zjistěte si, jaké zkušenosti s vybraným dodavatelem mají ostatní zákazníci.