Server www.bankovnipoplatky.com pořádal již jedenáctý ročník ankety o nejabsurdnější poplatek, který banky vyžadují. Zde jsou výsledky ankety. Anketa chtěla poukázat na nesmyslnost některých poplatků, které bankám musíme platit. Problém je v tom, že mnohdy ani nemáme tušení, že ten který poplatek platíme. Je potřeba bankám ukázat, že nejsme jako stádo ovcí, které si nechá účtovat za kdejaký výmysl.
5. místo - Poplatek za dotaz úřední osoby
Pro tento poplatek hlasovalo 13 % z nás (266 hlasů). I když měl poplatek z počátku hezky nakročeno, nakonec se umístil na pátém místě. O co vlastně jde? Banky vyžadují zaplatit za to, že se na ně s nějakým dotazem obrátí nejrůznější úřední osoby jako například exekutoři či soudy. Často ale klient nemá ani tušení o tom, že byl dotaz vznesen a zaplatí mnohdy za to, že dotaz byl neoprávněný nebo zbytečný. I když ve většině případů je to tak, že si dotaz úřední osoby klient "zavinil sám" svým chováním (například, že se dostal do exekuce), ne vždy tomu tak je.
Změna platby by měla motivovat k co největšímu třídění odpadu.
"Typickým příkladem zbytečného dotazu je například dotaz exekutora na účet manželky či bývalé manželky či manžela, kteří nenesou odpovědnost za dluh svého partnera, nebo dotaz orgánů činných v trestním řízení v případě podezření na spáchání trestného činu, které se později ukáže jako neopodstatněné," uvádí server Bankovnípoplatky.com.
4. místo – Poplatek za autorizační SMS
Na čtvrtém místě se umístil s 292 hlasy (15 %). Poplatek za autorizační SMS je účtován klientům za zaslání SMS zprávy třeba s kódem pro ověření nějaké bankovní služby. Pokud tedy provedete denně například dvě platby přes internetové bankovnictví, zaplatíte za dvě tyto SMS zprávy. Naštěstí jej používají banky pouze výjimečně.
A dostáváme se na tři výherní pozice.
3. místo - Výše poplatku za vklad na účet na přepážce třetí osobou
Na krásném třetím místě se s 325 hlasy (16 %) umístil poplatek za vklad na účet na přepážce třetí osobou. Pokud přemýšlíte nad tím, že pošlete svého partnera do banky, aby vám vložil peníze na účet, nejdřív si to pořádně promyslete. A to ne z důvodu, že by vám hotovost mohl odcizit, ale proto, že pokud není majitelem účtu, na který bude peníze vkládat, zaplatí za to. A ne zrovna málo. Mnohdy až několik desítek korun.
Jestliže ale potřebujeme někomu poslat peníze s tím, že je má mít okamžitě na účtu, nic jiného než využít této služby nám nezbude. Pokud tedy nemáme stejnou banku jako adresát. Maximální absurdita nastává ve chvíli, kdy banka poplatek naúčtuje vám, nikoliv osobě, která vám peníze posílá. Tento poplatek už u nás vyžaduje pouze jedna banka.
2. místo - Poplatek za vedení účtu zemřelého klienta (po dobu dědického řízení)
Stříbrnou medaili získává poplatek za vedení účtu zemřelého klienta (po dobu dědického řízení). Na druhou příčku mu pomohlo 28 % dotazovaných (568 hlasů). Zdá se být na hlavu postavené, že pokud zemřeme, můžeme mít stále účet. A dokonce za něj platit klidně několik let! Poplatky samozřejmě musí platit dědic. To vše po dobu dědického řízení. A to přes to všechno, že na účtu se většinou nedějí žádné pohyby, maximálně na něm "leží" zůstatek peněz, který je v dědickém řízení. Naštěstí se už najdou i takové banky, které okamžitě po úmrtí klienta přestanou vyžadovat poplatky za vedení.
Vítězem se stává poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking
Zlato získal poplatek za zadání příkazu či změny trvalého příkazu přes internetbanking. Hlasovalo pro něj 31 % z nás (627 hlasů). I přesto, že tyto změny pro banku znamenají minimální úpravy a s tím spojené náklady, často je musíme zaplatit. "Požadavek platby za zadání příkazu v rámci internetbankingu je stejné, jako by jste platili za poslání mailu. Asi by se lidé začali bouřit pokud by jim provozovatelé začaly zpoplatňovat odesílání mailů například pěti korunami za jeden. Stejný charakter má bohužel i popisovaný a námi kritizovaný poplatek," uvádí server bankovnípoplatky.com.
A kdo byl vítězem v minulosti?
- 2005 - poplatek za příchozí platbu,
- 2006 - poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky,
- 2007 - poplatek za vedení běžného účtu,
- 2008 - poplatek za nadměrný vklad,
- 2009 - poplatek za vklad na přepážce na vlastní účet,
- 2010 - poplatek za výběr na přepážce z vlastního účtu,
- 2011 - poplatek za předčasně splacený úvěr,
- 2012 - poplatek za zjištění zůstatku přes bankomat
- 2013 - poplatek za vedení účtu k hypotečnímu, spotř. úvěru nebo úvěru u stav. spoř.
- 2014 - poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou
Zdroj: www.bankovnipoplatky.com