Brno, 11. dubna 2012
Každá rodina má podle svých vlastních pravidel nastavené, kdo drží rodinný rozpočet a rozhoduje o tom, co se do domácnosti pořídí. I přes pokračující ženskou emancipaci se ale v tomto ohledu revoluce v Českých domácnostech nekoná. Vyplývá to z dat společnosti Home Credit, která zjišťovala, jaké zboží typicky financují muži a jaké naopak ženy.
Češi udržují tradiční koncept domácnosti. Žena se stará o chod kuchyně a celé domácnosti, zatímco muž si spíše „hraje“ s technikou nebo pracuje v dílně a na zahradě. Vyplývá to z prodejních dat společnosti Home Credit. Za zcela mužské odvětví lze považovat prodej čtyřkolek, skútrů a jejich příslušenství. V loňském roce si je na úvěr pořídilo 81 % mužů a pouhých 19 % žen. V těsném závěsu jsou nářadí a nástroje pro stavbu – ty nakupovalo 78 % mužů. Muži rádi přestavují nebo rekonstruují a pouštějí se do vlastních projektů. Přestože výsledek nemusí být vždy podle představ partnerek, rádi si k tomu pořizují stále nové stroje.
Naopak ženy si drží své „hájenství“ v kuchyních. Jejich vybavení, tedy lednice, sporáky a myčky financuje v Česku téměř 60 % žen. „V tomto případě se ukazuje jakási zvláštní forma emancipace. Ženy sice zůstávají takzvaně u sporáků, ale navíc si je i samy financují. Jednoduše nečekají na to, až jim partner koupi nového spotřebiče schválí, a do obchodu vyrazí klidně samy,“ komentuje s jistou nadsázkou tento trend ředitel obchodní sítě Home Creditu Jan Plaček.
Výrazný obrat ale nastal na Slovensku, a to v prodeji kuchyňských linek. Ještě před třemi lety dvě třetiny žen určovaly podobu kuchyně, nyní se poměr otočil a mírná nadpoloviční většina mužů už rozhoduje o tomto dříve typicky ženském tématu. Dalším překvapením vyplívajícím ze statistiky je, že ženy v Česku dominují ve zcela neobvyklé oblasti – zabezpečení domácnosti. To si pořizují přes Home Credit dvě třetiny žen a pouhá třetina mužů. „Dnes je zcela běžné, že lidé bydlí sami v bytě nebo domě. Řada žen má obavy o své bezpečí, a tak investují do zabezpečovacích zařízení a alarmů,“ doplňuje Plaček.
A nakonec dobrá zpráva pro bojovníky za genderovou rovnoprávnost. Podle statistiky Home Creditu existuje jedna oblast, ve které jsou muži i ženy naprosto vyrovnaní. Dovolené. Zde je podíl přesně poloviční. „V otázce dovolených je obvykle největší bod sváru, zda bude dovolená u moře nebo na horách. A to, jestli takovou variantu prosazuje muž nebo žena, není zase tak důležité,“ uzavírá Plaček.