FinExpert.e15.cz

Kdo se bojí, nesmí na burzu

Primární emise akcií, neboli IPO, byla a je na vyspělých trzích již desetiletí důležitým finančním zdrojem, důkazem stability a důvěryhodnosti společnosti.
Kdo se bojí, nesmí na burzu

České firmy však dosud tento způsob získání kapitálu stále neshledaly atraktivním, a to i přestože oproti bankovním úvěrům nabízí IPO získání daleko většího kapitálu. V novodobé historii české burzy došlo pouze ke třem primárním úpisům akcií. V letošním roce by dle odhadů mělo dojít k dalším pěti.

IPO představuje pro firmu několikaměsíční intenzivní práci od úvodního rozhodnutí statutárního orgánu až po uvedení akcií na trh, která je však vyvážena značnými pozitivními finančními i nefinančními efekty. Je vhodná pro velké i středně velké podniky, které mají dobrou perspektivu dalšího růstu. Řádné zhodnocení skutečně dlouhodobých cílů společnosti je na počátku IPO velice důležité, protože přísun nového kapitálu umožní změny a také mnoho další změn vyvolá. „Vzhledem k tomu, že základem úspěšného úpisu je dostatečný zájem investorů, musí je emitent dokázat zaujmout a přesvědčit, že jejich investice se bude zhodnocovat. Proto mezi předpoklady, které by měl podnik zajímající se o IPO splňovat, patří zejména připravenost sdílet informace a transparentní struktura podniku a jeho finanční toky,“ odpovídá na dotaz finančního serveru FinExpert.cz Lubomír Vystavěl, ředitel pro akciové trhy z ING Wholesale Banking

Od myšlenky k činům

Proč zvolit právě IPO? Neboť vstup na kapitálový trh znamená krok k velkému množství potenciálních investorů. To umožňuje společnosti získat i tak vysokou částku, kterou není jedna banka schopna nebo ochotna v rámci úvěru poskytnout. Při vydávání akcií navíc emitent získá finanční prostředky v hotovosti na neurčito, tedy bez nutnosti splácet úvěr a úroky a navíc s takto získaným kapitálem může nakládat s daleko větší volností, než by tomu bylo u úvěrového financování. Lubomír Vystavěl k tomu má také svůj názor: „Hospodaření společností, které na kapitálovém trhu emitovaly své akcie, je mnohem transparentnější a tudíž i důvěryhodnější pro investory. Být kotován na burze je známkou úspěšnosti firmy. Společnosti tak mohou lépe optimalizovat svou kapitálovou strukturu a snížit náklady na kapitál pro své podnikání. Mnohdy společnosti po uvedení svých akcicí na trh refinancují stávající úvěry za pro ně výhodnějších podmínek.“ Další a nikoli nezanedbatelným efektem IPO je zvýšení publicity, tedy celkového povědomí o společnosti a jejím dobrém jménu.

Tři fáze úpisu akcií

Proces primárního úpisu akcií by se dal rozložit do tří fází. Na začátku stojí rozhodnutí statutárního orgánu k přistoupení k IPO, pro nějž je nezbytné splnit několik podmínek. Například používat mezinárodní účetní standardy, dosáhnout obratu přes 900 miliónů korun ročně, být ziskovou společností či mít majitele připravené podělit se o řízení společnosti. „Společnost by také měla mít přesvědčivý celkový investiční příběh, který ‚láká‘ k investování,“ upřesňuje Lubomír Vystavěl. „Investiční příběh bude využit k cílené mediální kampani, která celý proces IPO podpoří.“

V přípravné fázi čeká firmu angažování poradců, hloubková kontrola a svolání valné hromady. Vedoucí aranžér zjistí při úvodní analýze potřebnou výši nového kapitálu a ověří si vhodnost emitenta pro IPO. Velikost emise by měla být minimálně 600 milionů korun (20 milionů eur). Valná hromada společnosti pak schválí celkový koncept objemu primárního úpisu akcí, a to včetně jejího objemu. Ve druhé a třetí fázi IPO musí firma zahájit sestavování prospektu, připravit žádost o přijetí cenného papíru k obchodování na veřejném trhu nebo prezentace analytikům (roadshow). Nevyhne se ani předložení projektu ke schválení a zápisu o rozhodnutí valné hromady do obchodního rejstříku. „Náklady na IPO se obvykle pohybují v řádu několika procent z objemu emise a tvoří je poplatky manažera emise, výdaje na právní služby, poplatky burzy, registru cenných papírů, regulátora a náklady na roadshow,“ říká Lubomír Vystavěl.

Kdo drží černého Petra?

Na sklonku loňského roku zažila pražská burza dvě primární emise akcií – ECM a Pegas Nonwovens. Počet realizovaných IPO se na pražské burze „vyšplhal“ na tři. Proč české firmy nemají o tento ve světě běžný způsob získávání kapitálu zájem? V minulosti silně negativní vliv na rozvoj trhu a kolektivního investování měla nepochybně kuponová privatizace, kdy došlo ke zklamání drobných investorů. „Zvlášť s porovnáním se situací v Polsku vyznívá naše situace tristně,“ soudí Lubomír Vystavěl. Varšavská burza totiž patří v oblasti IPO k nejúspěšnějším v celé Evropě, například v roce 2006 realizovala 37 nových emisí v celkové hodnotě 4,2 miliardy zlotých (cca 31 miliard korun), letošní počet  IPO v Polsku může dosáhnout až 100. „A přitom potenciál na českém trhu určitě je. ING Wholesale Banking se podílela na dvou ze tří českých IPO – farmaceutické firmy Zentiva v roce 2004 a loni na úpisu akcií výrobce netkaných textilií Pegas Nonwovens,“ uvádí. „Konkrétně u Pegasu se jednalo o kapitál ve výši dosahující 136 milionů eur. Emise se těšila velikému zájmu jak českých tak i zahraničních institucionálních a retailových investorů.“

Generální ředitel Burzy cenných papírů Praha Petr Koblic odhadl počet letošních nových českých IPO na pět. Jedním z avizovaných zájemců je i společnost NWR, která vlastní koncern OKD. Emisí akcií NWR by mohl vzniknout jeden z nejvýznamnějších titulů na pražské burze, kotace by se kromě burzy v Praze měla týkat i londýnské burzy. Druhým zájemcem je síť autobazarů a prodejen nových automobilů AAA Auto, jež se chystá na vstup na burzu pomocí IPO v Praze a Budapešti. Emise akcií by měla být v hodnotě 30 až 40 milionů eur (844 milionů až 1,26 miliardy korun). Z peněz získaných primárním úpisem hodlá společnost, která působí v Česku, v Maďarsku, v Rumunsku a na Slovensku hradit expanzi na Ukrajinu, do Bulharska a do Srbska.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená