FinExpert.e15.cz

Kde nás banky nejvíce škubají

Za posledních pět let rostly paušální poplatky za balíčková konta i za jednotlivé položky. Proč si to dáváme líbit?
Kde nás banky nejvíce škubají

Finanční krize bankovnictví v Česku nijak výrazně nezasáhla a banky vykazují rekordní zisky. Pomáhají jim k tomu i jejich věrní klienti. Podle studie Evropské komise, která vyšla v roce 2009, tedy právě v období finanční krize, čeští klienti platili za účet sedmé nejvyšší poplatky v EU, a to v přepočtu 2 375 korun ročně.

Stejná studie také uvádí, že poplatky v Česku patří k nejméně transparentním. Není proto divu, že klienti mají problémy s výběrem účtu, který by jim zbytečně netahal peníze z kapsy.

Za paušál i za položky

Pokud si porovnáme poplatkovou politiku bank, tak v posledních 5 letech jsou patrné některé zajímavé trendy. Vzrostly jak paušální poplatky za balíčkový účet, tak i za jednotlivé položky. Zdražování však není vždy na první pohled zřejmé, protože banky mění počet a poměr položek a služeb, které jsou v rámci balíčkového účtu zdarma.

Pozoruhodné například také je, že ne všechny banky uvádějí konečnou cenu za službu. V případě jednorázově zadaného příkazu k úhradě najdeme často jen poplatek za příkaz a pak se ještě někde v sazebníku skrývá (nebo ne) poplatek za zúčtování platby do jiné banky.

Banky až na několikanásobek zdražily zadávání příkazů po telefonu. Zřejmě proto, že provoz jejich call center je nákladný. Navíc však zrušily i bezplatné linky, takže si musíme připlatit jak za položku, tak za vlastní telefonát. Používat telefonické bankovnictví je tedy nevýhodné. Za nekalou obchodní praktiku by se dalo označit to, že některé banky námi placený hovor využívají k tomu, že nám sdělují informace nebo nabízejí produkty a služby, aniž jsme o to žádali.

Ani když přejdeme na internetovou komunikaci, zdražování se nevyhneme. Je absurdní, že některé banky zdražily za posledních 5 let poplatek za položku zadanou elektronickou cestou až několikanásobně.

Nejvíce vzrostly poplatky za hotovostní operace na přepážkách. To by se dalo pochopit jako logické opatření – pobočky jsou drahé, tak ať si za přepych jejich návštěvy zaplatí ti, kteří se bez nich nemohou obejít. Namísto toho, aby banky počet nákladných poboček omezovaly, naopak pobočkovou síť rozšiřují a některé dokonce velmi intenzivně. Svými poplatky pak platíme za pobočky všichni, tedy i ti z nás, kteří je řadu let nenavštívili.

Proti proudu

Zajímavé je, že počínání bank v Česku jde tak trochu proti proudu. Ve vyspělých zemích, kde byl bankovní sektor více zasažen finanční krizí, se retailové bankovnictví ubírá jiným směrem. Krize způsobila bankám mnohem větší ztráty a krachy některých z nich otřásly celkově důvěrou klientů. Jsou nyní opatrnější, požadují přesnější informace a otevřenější komunikaci.

Banky si nemohou dovolit žádné velké zvyšování poplatků. Aby ušetřily, omezují klasické pobočky a nahrazují je samoobslužnými automaty a kiosky s minimálním počtem zaměstnanců. Budují multikanálovou přímou obsluhu klientů, včetně televizního bankovnictví, a to tak, že žádný z kanálů výrazně neznevýhodňují. Snaží se maximálně a efektivně využívat všechny.

V řadě států EU není sektor retailového bankovnictví tak konkurenční, jako v České republice. Zatímco tam některé banky zkrachovaly, došlo k řadě fůzí a akvizic, v Česku nabízí retailové služby stále další a další subjekty. Jsou Češi skutečně tak štědrými klienty, že se na nich dá vydělávat donekonečna?

Štědří a loajální klienti

Čeští klienti sice na poplatky stále nadávají, ale na druhou stranu jsou ke svým bankám loajální. Jen neradi převádějí účet z jedné do druhé.

Od 1. listopadu 2009 začal platit Kodex mobility klientů – potup při změně banky (dále jen Kodex mobility). Vydala ho Česká bankovní asociace a má umožnit klientům snadněji, rychleji a s menšími náklady převést svůj běžný účet z jedné banky do druhé, včetně všech trvalých příkazů a souhlasů s inkasními platbami. Převod účtu zařídí na požádání nová banka. Ke Kodexu mobility zatím přistoupilo 23 ze 34 členských bank ČBA.

Podle průzkumu, který v prosinci loňského roku dělal web Bankovnipoplatky.com, 77 % dotázaných vůbec nevědělo, že kodex existuje. Jen 23 % o něm vědělo a z nich pouze 9 % ho využilo. A to průzkum dělal web, který navštěvují spíše poučení klienti aktivně se zajímající o své finance. U ostatní populace bude pravděpodobně informovanost ještě mizivější.

Šance by tu byla

Překvapivé je, že ke kodexu ještě nepřistoupily „nízkonákladové“ banky, tedy takové, které mají vedení účtu zdarma a nulové poplatky za většinu běžných operací. Tisková mluvčí mBank Ivana Buriánková sdělila, že banka právě analyzuje, co by pro ni přistoupení ke Kodexu mobility znamenalo. „Až budou známy výstupy, rozhodneme se,“ říká Buriánková.

Fio banka, která získala bankovní licenci teprve v loňském roce, už má jasno. Jak řekl její tiskový mluvčí Ján Franek, jedná právě o vstupu do ČBA a předpokládá, že pak hned ke Kodexu mobility přistoupí, protože ho považuje za užitečný pro klienty.

Nicméně další banky, které se drží delší dobu na špici žebříčků poplatkově nejvýhodnějších bank – Poštovní spořitelna a Volksbank ‒ kodex přijaly a převést účet od drahé banky k té levnější se dá i bez kodexu, jen chtít.

Další článek


 

celkem 54 komentářů

Nejnovější komentáře

Máte naprostou pravdu. Pro teplouše skutečně Fio ba...
Teplouš
6. 7. 2011, 00:18
myslím,že se už nebudu "vměšovat "do různých témat a...
ANNA
28. 3. 2011, 14:32
závist v žádném případě, jen mne zaráží, že kladete ...
dr
26. 3. 2011, 10:35
No, uvidíme. Mám účet u stejné banky, máme smlouvy, ...
Jarda
25. 3. 2011, 16:11
Mám účet u FIO banky a jsem maximálně spokojen, účet...
Jarda
25. 3. 2011, 16:06

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více