Dárky pro své blízké se snažíme nakoupit nejčastěji jeden až dva měsíce před Vánoci. Každý desátý se poohlíží po vhodném vánočním dárku v průběhu celého roku. Naprosté minimum plánuje dárky shánět až na Štědrý den nebo budou čekat s nákupem na povánoční výprodeje. Vyplývá to z vánočního průzkumu Moneta Money Bank. A kde je kupujeme?
Celkem 43 % Čechů letos koupí vánoční dárky přes internet. Nejčastěji přitom navštíví české e-shopy (94 %), do evropských zamíří 10 % a do amerických 5 %. V poslední době však stoupá zájem zejména o asijské e-shopy, kam zavítá letos přes 11 % dotázaných, což je o 3 % více než v roce 2015. Častěji v těchto obchodech nakupují muži, a to celých 15 % z nich.
Obliba nakupování ve velkých kamenných obchodních centrech se ve srovnání s loňským rokem příliš nezměnila. Plánuje tam zajít třetina Čechů. Ostatní půjdou do hypermarketů nebo specializovaných obchodů. Jeden ze sta dospělých Čechů vánoční dárky nakupovat nebude a vyrobí je pro své blízké sám.
Co rozhoduje?
A podle čeho si lidé vybírají, kde budou vánoční dárky nakupovat? Nejčastějším kritériem jsou tradičně ceny, to uvedlo téměř 79 % dotázaných. Pro 45 % lidí jsou důležité dobré osobní zkušenosti s obchodem a 16 % dá na doporučení přátel. Více než třetina Čechů zohledňuje výši poštovného, přibližně stejný počet reference, pětina bere v potaz způsob doručení, resp. vzdálenost odběrného místa, což se týká především e-shopů.