Rychlý rozvoj českého maloobchodního trhu, ale i rychlý nárůst počtu dodavatelských subjektů v devadesátých letech poznamenal i maloobchodní trh s léčivy a zdravotními preparáty. Celkově lze vysledovat dva trendy - jednak došlo ke zdvojnásobení počtu lékáren, jejichž počet nyní přesáhl dvě tisícovky, jednak došlo k rychlému rozvoji nabídky volně prodejných léčiv a preparátů a zájem spotřebitelů o tento segment trhu.
Pro silná legislativní omezení, ale i pro velmi snadnou dostupnost prodejen zůstala lékárna z hlediska obratu dominantním distribučním místem zejména pro léky na předpis i ostatní léčiva. Doplňkové sortimenty (např. bylinné čaje, léčebná kosmetika nebo dětská výživa) zde nakupuje již jen přibližně polovina nakupujících.
Jak bylo zjištěno v rámci reprezentativního výzkumu PHARMACY SHOPPING 2003, realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha, téměř třetina nakupujících si navíc přeje, aby si mohli nakoupit léky v běžném maloobchodě, a téměř polovina z nich dává přednost nákupu volně prodejných léků před návštěvou lékaře. Dá se tedy očekávat, že v budoucnu poroste nejen tlak na prodej léčiv ve volném prodeji, ale i význam běžných potravinářských i drogistických prodejen pro distribuci sortimentu péče o zdraví.
Ze šetření vyplývá, že v současnosti jsou kromě lékárny mezi nejdůležitějšími nákupními místy daného sortimentu zejména prodejny drogerie a prodejny supermarketových a hypermarketových řetězců.
Lékárnu jako typ nákupního místa nicméně navštěvují téměř všichni dotázaní, 3/4 z nich zde nakupují alespoň jednou měsíčně. Zákazníci si vybírají svou lékárnu zejména pro její výhodnou polohu, cenu jako kritérium uvedla čtvrtina dotázaných. U mladších a vzdělanějších respondentů však byla zaznamenána i vyšší náročnost směrem ke kvalitě prodeje a tito nakupující kladou nároky i na šíři nabídky, kvalitu personálu a prostředí lékárny. Většina zákazníků je ke "své" lékárně loajální - pouze 19 % dotázaných uvádí, že lékárny běžně střídá.
Při nákupu v lékárně téměř 40 % respondentů přiznává, že alespoň občas v lékárně realizují neplánovaný nákup. Při výběru konkrétního produktu se nakupující rozhodují nejen podle doporučení lékárníka či lékaře (44 % dotázaných), ale i doporučení známých (24 % dotázaných) a také reklamních kampaní výrobců (28 %), které jsou zákazníky vnímány ve srovnání s jiným typem reklamy relativně pozitivně a jsou uváděny jako třetí nejdůležitější zdroj informací o produktech.
Dotázaní si nejčastěji spontánně vybavovali reklamní kampaň GS Condro 400, kterou uvedlo přes 30 % dotázaných, dále s odstupem následují kampaně Coldrex, Wobenzym, Calibrum a Nurofen (6-9 % dotázaných). Ostatní kampaně zmínila 3 % a méně dotázaných. Celkem bylo jmenováno 115 různých kampaní.
Zdroj: INCOMA Research a GfK Praha