FinExpert.e15.cz

Každé čtvrté auto vyrobí v Číně

Za rok 2010 vyrobila Čína dvojnásobně více aut než „automobilové“ Japonsko. Jak se mění mapa automobilových velmocí?
Každé čtvrté auto vyrobí v Číně

Stejně jako ostatní obory, tak i automobilový průmysl, zasáhla ekonomická krize. Během této doby poklesla poptávka po nových automobilech a s ní samozřejmě i výroba. Zatímco v roce 2007 se ve světě vyrobilo 73,26 mil. automobilů, včetně všech užitkových vozidel, v roce 2008 to bylo 70,52 mil., a v roce 2009 už jen 61,70 mil. automobilů.

Po několika letech se tak v roce 2010 vyrobilo více automobilů než v předcházejím roce, a to dokonce 77,61 mil. Hlavním důvodem je enormní nárůst výroby aut v Číně, kde se nyní vyrábí každé čtvrté auto.

Růst v Číně

Krize čínský, indický, ruský nebo brazilský automobilový trh příliš nezasáhla. Výroba aut v Číně každoročně neuvěřitelně stoupá. V roce 2009 se poprvé stala největším producentem aut na světě a v roce 2010 svůj náskok výrazně zvýšila. V druhém Japonsku se nyní vyrábí polovina aut co v Číně. Růst výroby je obdivuhodný.

Ještě v roce 2000 se zde vyrobilo „pouze“ 2,07 mil. automobilů, v roce 2005 to bylo 5,71 mil. automobilů, o tři roky později už 9,30 mil. automobilů, v roce 2009 13,79 mil. a v roce 2010 dokonce 18,26 mil. automobilů. Pro srovnání Česko vyprodukovalo za rok 2010 dle údajů OICA 1,08 mil. aut. Mezi výrobci aut nám tak patří 17. místo.

Automobilky dodávají státu „image“

Všechny velké automobilky patří mezi největší celosvětové společnosti. Pro domácí stát mohou udělat neocenitelné služby, protože mohou pomáhat proniknout na zahraniční trh i dalším tuzemským firmám. Pomáhají totiž vytvářet důležité „image“ pro zemi původu.

Právě tato podprahová reklama často usnadňuje cestu dalším tuzemským výrobcům. Například německá auta jsou dlouhodobě symbolem preciznosti a přesnosti, italská jako Ferrari, Lamborghini, Maserati jsou zase symbolem luxusu a japonská spolehlivosti.

Ekonomicky úspěšné automobilky tak značně ovlivňují obchodní bilanci země, snižují nezaměstnanost a podílejí se na vzrůstu životní úrovně obyvatel. Pomáhají technologickému rozvoji, jsou aktivní a vydělané peníze dále investují. Výzkum, myšlenky a inovace hrají v automobilovém průmyslu klíčovou roli.

Nejvíce aut vyrábí Toyota

V roce 2009 vyrobila nejvíce aut opětovně japonská Toyota, konkrétně 7,23 mil. aut. V roce 2008 však vyrobila o 2 miliony aut více. Dalšími největšími automobilovými výrobci za rok 2009 jsou General Motors 6,24 mil. aut, Volkswagen 6,07 mil. aut. a Ford s 4,69 miliony aut.

BMW má nejlepší hodnocení

Jednotlivé automobilky se hodnotí dle celé řady kritérií. BMW má prvenství hned ve dvou zajímavých žebříčcích.

  • Dle časopisu Forbes, který sestavuje žebříček luxusních firem, kterým patří budoucnost, je právě BMW na prvním místě před Louis Vuitton, Mercedes-Benz a Gucci. V první desítce jsou ještě Mercedes-Benz na třetím místě a Porsche na desátém místě.
  • Ekonomický magazín Fortune každoročně sestavuje žebříček společností s nejlepší pověstí World´s Most Admired Companies. Uspět v tomto hodnocení je přitom náročné. Hodnotí se devět atributů obdivu inovace, management, využití podnikových aktiv, sociální zodpovědnost, řízení kvality, finanční zdraví, dlouhodobé investice, kvalita výrobků a služeb, globální konkurenceschopnost. BMW má za rok 2011 nejlepší hodnocení ze všech automobilek. Na medailových místech jsou ještě Volkswagen a Daimler. V první desítce se ještě umístili: Hyundai, Honda, Ford, Toyota, Nissan, General Motors a Renault.

Počet všech vyrobených aut na světě v roce 2010

Zeměpočet všech autnárůst oproti roku 2009
Čína18 264 66732,4 %
Japonsko9 625 94021,3 %
USA7 761 44335,4 %
Německo5 905 98513,4 %
Jižní Korea4 271 94121,6 %
Brazílie3 648 35814,6 %
Indie3 536 78333,9 %
Španělsko2 387 90010 %
Mexiko2 345 12450,2 %
Francie2 227 7428,8 %
Kanada2 071 02639 %
Thajsko1 644 51364,6 %
Irán1 599 45414,7 %
Rusko1 403 24493,5 %
Velká Británie1 393 46327,8 %
Turecko1 094 55725,9 %
Česko1 076 3859,5 %
Polsko869 376-1,1 %
Itálie857 359-1,7 %

Prameny:

OICA (Organisation Internationale des Constructeurs d’Automobiles) – 2010 Production Statistics and World Ranking of Manufacturers Year 2009
Fortune, World´s Most Admired Companies 2011
Forbes Platinum Brands

Další článek


 

celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Není pravda, že automobilová krize nezasáhla Rusko, ...
Milan
20. 4. 2011, 21:35
jsem docela prekvapen, kde se v te tabulce vyloupl I...
20. 4. 2011, 19:02
na 5. místě má být Jižní Korea nikoliv Jižní Afrika
hnipírdo
19. 4. 2011, 02:11

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více