FinExpert.e15.cz

Kauza: SOS žaluje ČSOB, ta se brání

Sdružení SOS podalo žalobu na ČSOB. Podle toho, jak žaloba dopadne, (ne)budou následovat další kroky. Avšak nedávný průzkum na téma bankovních služeb ukázal poněkud jiné výsledky. Koho skutečně SOS zastupuje - spotřebitele, nebo sebe?
Kauza: SOS žaluje ČSOB, ta se brání

Klienti ČSOB žalují banku. Opravdu všichni?

SOS se dne 7. 11. 2005 prostřednictvím veřejné výzvy obrátilo na klienty ČSOB a vyzvalo je k podání žaloby na ČSOB za podmínek v ní uvedených. Organizace rovněž přislíbila, že žaloba proti ČSOB bude podaná do konce ledna 2006.

Listopadová výzva SOS byla určena všem, kteří jsou přesvědčeni, že jim ČSOB neoprávněně účtovala poplatek za vedení účtu, poplatek za zrušení účtu, poplatek za neoprávněnou reklamaci platební kartou či tzv. neadresný poplatek. K výzvě klientům ČSOB přistoupilo SOS na základě četných stížností klientů poté, co podle svých slov marně usilovalo o mimosoudní urovnání sporu s bankou.

Spolupracující advokátní kanceláře s SOS

  • AK Holec
  • Zuska & Partneři

Žaloby jsou jen "odlehčené"

Protože mnoho klientů nedoložilo jimi tvrzený neadresný poplatek (který byl již podle SOS přiznán pravomocným soudním rozhodnutím jako neoprávněný), SOS s advokátními partnery přehodnotilo celou situaci.

Optimální variantou z hlediska procesní taktiky a hospodárnosti vedení sporu, se nyní jeví podání vzorkové (zkušební) žaloby dvou klientů banky – fyzické osoby podnikatele a nepodnikatele.

SOS tak doufá, že výhodou tohoto postupu oproti původně předpokládanému podání mnoha žalobních návrhů bude vyhnutí se riziku eventuálních zbytečně vzniklých nákladů u řady klientů a předpoklad rychlejšího dosažení očekávaného rozhodnutí soudu o přípustnosti či nepřípustnosti účtování vytýkaných poplatků.

Kostky jsou vrženy

Dne 30. 1. 2006 byly k Obvodnímu soudu pro Prahu 1 podány obě žaloby:

  1. Fyzická osoba - občan nárokuje částku 2 345 Kč bez úroku z prodlení za poplatek za vedení účtu a zrušení účtu,
  2. Podnikatel, který nárokuje částku 4 168 Kč bez úroku z prodlení za poplatek za vedení účtu.

Podle výsledku sporu (ne)budou další žaloby

Žaloby ostatních registrovaných klientů banky budou podle SOS podány po právní moci případných pozitivních soudních rozhodnutí.

Tip na další soudní žaloby

V případě úspěšného výsledku soudního sporu by nebylo špatné podat žaloby i na ostatní banky, protože je velká naděje, že by žalobci uspěli. Stálo by i za zvážení prosadit zákonem pevně stanovené ceny bankovních služeb, jejichž nerespektování by se tvrdě trestalo, v krajním případě i odejmutím bankovní licence. Zajímavě by se vyvíjela i žaloba na Českou národní banku, že nějakým pochybením (ono se už něco najde) umožnila ČSOB a ostatním bankám stanovení těchto cen. Já bych osobně navrhoval i žalobu na dodavatele elektrické energie. Elektrický proud totiž odebírat musím a jejich paušály se mi vůbec nelíbí a nesouhlasím s nimi. A s plynem je to podobně...


Tip: Názor k celé kauze si můžete přečíst zde.

ČSOB se brání jinak

"Shodou okolností" ve stejný den, kdy SOS pořádalo tiskovou konferenci na předchozí téma, ČSOB narychlo zveřejnila výsledky průzkumu, který provedla prostřednictvím iDnes.cz. Průzkumu se zúčastnilo 24 266 klientů českých bank a týkal se otázek na téma úrovně bankovních služeb v Česku.

Regulaci nechceme

Z výsledků průzkumu vyplývá, že většina respondentů další regulaci bankovního sektoru nepodporuje a považuje prostředí bankovních služeb za dostatečně konkurenční.

Poplatky jsou vysoké, služby kvalitní

Zároveň však v průzkumu byla kritizována současná výše poplatků, které respondenti vesměs označovali jako vysoké. Přesto kvalita bankovních služeb byla ohodnocena kladně.

Banku vybíráme podle dostupnosti pobočky ne podle ceny

Podle čeho jste si vybral svoji současnou banku? Za nejdůležitější motivaci označilo více než 55 % respondentů dostupnost její pobočky. Naopak zcela okrajově (méně než u 10 % respondentů) toto rozhodnutí ovlivnily analýzy v tisku, reklama a srozumitelnost ceníku. To si poněkud protiřečí s veřejnou diskuzí, která na toto téma proběhla i s žalobou SOS.


Tip: Kompletní výsledky průzkumu najdete zde.

Češi jsou konzervativní

Tyto odpovědi tak demonstrují velmi tradiční přístup českého klienta. Ovšem v současné době se priority pro výběr nové banky mohou měnit, protože u nadstandardních služeb klienti kladou velký důraz na jednoduché a bezpečné internetové či GSM bankovnictví, a tak fyzická dostupnost pobočky bude nejspíše ztrácet na významu.

 

Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více