FinExpert.e15.cz

Kam kráčí levné aeroline v zemi České?

Zhodnotíme dosavadní vývoj nízkonákladové letecké dopravy, podíváme se na aktuální novinky ze světa low-cost a zkusíme předpovědět další vývoj.
Kam kráčí levné aeroline v zemi České?

První vlaštovkou levného létání na ruzyňském letišti byly už na přelomu tisícileté britské aerolinie Go, které dnes již neexistují, neboť posléze fúzovaly s Easyjetem, který se tak díky nim poprvé objevuje v Praze.

(Ne)šetříme za každou cenu

Drtivá cenová válka v prvních letech 21. století, která probíhala zejména mezi největšími evropskými lowcosty, tedy Ryanairem a Easyjetem, měla pragmatické rozuzlení – Ryanair zůstal typickým nízkonákladovým dopravcem, který klade největší důraz na cenu a tomu podřizuje vše. U Ryanairu jsou náklady stlačeny na minimum, šetří se i na takových věcech, jako je toaletní papír, a internet je plný zkušeností současných i bývalých zaměstnanců společnosti, kteří hovoří o svých mnohdy šokujících zážitcích. Faktem však zůstává, že i při desítkách milionů přepravených pasažérů ročně nedošlo u Ryanairu nejméně za posledních 7 let k žádné havárii, která by způsobila zranění či smrt pasažérů.

Ryanairu pomohla i situace v letectví po 11. září 2001, kdy využil velkého útlumu a dokázal vyjednat u Boeingu obrovské slevy při objednávce desítek nových letadel Boeing 737-800.

Naproti tomu Easyjet se zaměřil na trochu jiný koncept: od Ryanairu se liší zejména létáním na hlavní letiště ve městech – v Miláně létá Easyjet na Malpensu, zatímco Ryanair do Bergáma, v Římě létá Easyjet na Fiumicino namísto Ciampina, podobně ve Španělsku létá přímo do Barcelony, nikoliv jako Ryanair do Gerony. Easyjet tak nešetří za každou cenu, ale snaží se nabídnout přiměřený komfort za o něco vyšší cenu, než za jakou létá Ryanair.

Do dnešního dne se v rámci ČR setkáme s low-costem téměř výhradně pouze v Praze, kam létá okolo 20 nízkonákladových společností. Dominantními jsou samozřejmě destinace na britských ostrovech, dále je zde široká nabídka letů do sousedního Německa a Itálie. Během posledního roku však došlo k takovému rozšíření nabídky, že není problém sehnat letenku s low-costem do všech zemí EU (vyjma našich sousedů).


Tip: Přečtěte se článek, který sumarizuje celou nabídku na trhu v ČR.


Nechvalně známé Smartwings

Velký růst nízkonákladových společností v Praze však zpočátku závisel zejména na poptávce cizinců po levných letech do Prahy, neboť dominantní část české populace považovala stále leteckou dopravu za symbol luxusu, a pokud již výjimečně někam typický Čech letěl, tak z jazykových důvodů volil raději domácí ČSA. Rovněž  nabídka destinací low-costů příliš neodpovídala struktuře poptávky v Praze (chyběla Paříž, Amsterdam, Řím apod.). Situace se částečně změnila v roce 2004, kdy Travel Service založil svou nízkonákladovou odnož, kterou pojmenoval Smartwings.

2 starší Boeingy 737-500 od Lufthansy, později od United Airlines se však nikdy průkopníkem levého cestování nestaly, neboť Smartwings se staly nechvalně proslulé častými zpožděními a rušením letů i pár hodin před odletem „z technických důvodů“. Tisíce takto postižených cestujících by mohly vyprávět.

Řada lidí z oboru však nabízí pravdivé vysvětlení: Smartwings nikdy nebyly pro Travel Service core-business, tedy klíčový obchodní model. Jednalo se spíše o malé přilepšení, a pokud měl Travel Service pro letadlo lepší (rozuměj ekonomicky výhodnější) využití, tak jej raději pronajal např. na pár hodin do zahraničí na záskok za porouchaný stroj jiné společnosti, a svůj vlastní let Smartwings zrušil. Nebo klasické spojování destinací: aby se snížilo zpoždění, tak neletěla linka Praha – Milán, ale linka Praha – Řím si udělala neplánovanou zastávku na obou cestách v Miláně. Vrcholem však byl jeden let, kdy se spojily linky Praha – Řím a Praha – Paříž. Cestující z Říma pak absolvovali cestu do Prahy přes Paříž. V poslední době, zejména v letním letovém řádu 2007 jsou Smartwings využívány z větší části pro doprodej volných míst na charterovém letu Travel Service, a klasické nízkonákladové lety Smartwings jsou čím dál vzácnější. Souvisí to i s mohutným pronájmem letadel Travel Service do zahraničí a vysokou konkurencí na Ruzyni, zejména ze strany SkyEurope.

SkyEurope – největší středoevropské?

13. února 2002 uskutečnily SkyEurope Airlines svůj první let z Bratislavy do Košic, tehdy malým Embraerem pro 30 cestujících. Po více jak 5 letech jsou spolu s Wizzairem hlavními středoevropskými nízkonákladovými dopravci se základnami v Bratislavě, Budapešti, Krakově, Vídni a od jara minulého roku i v Praze.

Na příkladu SkyEurope se dá krásně ilustrovat typický vznik nízkonákladové společnosti – začínaly se dvěma malými letadly pro 30 lidí a s omezeným doletem – max. z Bratislavy do Milána a Berlína. Po roce byl pronajmut první Boeing 737-300 pro 130 pasažérů, a objevily se destinace jako Londýn a Paříž. Postupem času byly pronajaty další Boeingy 737 a malé embraery vyřazeny z flotily. V roce 2005 pak byla učiněna objednávka zbrusu nových Boeingů 737-700, které postupně nahrazují starší 737-300 a 737-500. Nová letadla jsou pro low-costy velmi důležitá – mají nižší provozní náklady a rovněž menší potřebu oprav, což pomáhá snížit náklady.

V Praze se SkyEurope uvedly s velkou pompou – jedna cenová akce střídala druhou, nebyl problém koupit zpáteční letenku kamkoliv do 2 000 Kč včetně poplatků. Akce, kdy se prodávaly letenky za –10 Kč bez poplatků vedla až k žalobě Sdružení na ochranu spotřebitelů. Díky agresivní kampani a příznivé politice se podařilo SkyEurope etablovat na ruzyňském letišti a před nedávnem obměněné vedení společnosti představilo projekt prémiového low-costu – nenabízíme nejlevnější lety, ale nabízíme něco navíc (např. italskou kávu na palubě) za příznivou cenu, a k tomu jsme tady i pro business cestující – 2 lety denně do důležitých destinací jako je Paříž, Milán či Amsterodam.

Obrovský přetlak nabídky vede ke stále častějšímu jevu – otevírání a zavírání destinací – SkyEurope tak od podzimu opouštějí Kodaň, letos už na rozdíl od loňské sezony nelétaly do Nice, Flybaboo uzavírají po několik letech linku do Ženevy, italské Alpi Eagles uzavírají Bari, řada menších britských společností rovněž redukuje nabídku z Prahy.

Mimo to však prudký rozmach letecké dopravy především na Středním východě (Emirates, Etihad Airways a další) odčerpává zkušené piloty z Evropy a v Evropě se pomalu začíná projevovat nedostatek pilotů. A to vše za situace, kdy evropské letecké společnosti mají objednány desítky letadel na zamýšlenou expanzi (zejména Ryanair).

Co nás čeká

Ryanair naznačil úmysl začít létat od podzimu do Prahy, neboť zažádal o povolení k letům z Prahy do Dublinu, Stockholmu, Dusseldorfu, Bournemouth a Eindhovenu. Trh sekundárních letišť tak typických pro Ryanair je zřejmě vyčerpán, a tak začíná se svou expanzí i na primárních letištích, kam Ruzyně bezesporu patří. Stojí za zmínku, že na těchto destinacích nejde do žádné velké bitvy se zavedenými low-costy jako Germanwings, easyjet, Jet2 nebo SkyEurope. Pro Prahu je dobrou zprávou zejména Stockholm, neboť cenově příznivé spojení do Skandinávie téměř neexistuje, Sterling drží ceny poměrně vysoko.

Od listopadu Ryanair otevírá druhou linku z Brna, a to do Gerony u Barcelony. Očekávalo se spíše otevření spojení do Paříže, Amsterodamu nebo Milána. Je velkou neznámou, zda-li bude Ryanair schopen vytížit letadlo, přece jen poptávka po Londýně a Barceloně je v Brně odlišná.

SkyEurope od zimy mění letiště v Londýně, místo na Stansted se bude létat na levnější Luton, a to nově i denně z Prahy. Je otázkou, jak se vypořádají se silnou konkurencí easyjetu právě na lince do Londýna.

Asi nejvýznamnějším počinem SkyEurope je v zimním letovém řádu oznámený souboj s ČSA na linkách z Prahy do Košic a Bratislavy. Dvě denní frekvence do Bratislavy a jedna do Košic v porovnání se 4 frekvencemi ČSA představují velmi zajímavý souboj o cestující. V něm rozhodne schopnost SkyEurope pravidelně a dostatečně naplnit letadlo pro 149 pasažérů, přičemž si nemůže dovolit jít s cenou zpáteční letenky výrazně pod 1500 Kč. Zde má ČSA výhodu mnohem menších letadel, ovšem pro zajištění rentability musí dosáhnout značně vyšší průměrné ceny letenky než SkyEurope.

V horizontu let se dá předpokládat mnohem více takových soubojů o obchodní cestující, kteří jsou ochotní za letenku zaplatit mnohem více peněz. Rozvoj Brna záleží pouze na Ryanairu – SkyEurope do Brna nepůjde, neboť jejich báze v Bratislavě a Vídni jsou přímou konkurencí. Rovněž třetí největší evropský low-cost Air Berlin, který se doposud ČR vyhýbá, zřejmě zůstane i nadále stranou – Vídeň je příliš blízko Brna a Praha s easyjetem, Ryanairem, Germanwings a domácími SkyEurope je příliš velké sousto. Naopak Ryanair bude muset někam umístit desítky nových letadel, které očekává v příštích letech. Pokud by v Brně uspěl s linkou do Gerony, další destinace by na sebe zřejmě nedaly dlouho čekat.

Ostrava však i nadále zůstává low-costy opomíjena. Ostravská aglomerace sice čítá několik set tisíc lidí, ovšem kupní síla obyvatel je zde malá, významných podniků a památek v porovnání s Brnem zde tolik není a navíc má poměrně rychlé železniční spojení do Prahy a pravidelné spojení s ČSA pro obchodní cestující. Ostrava tak zatím nemá předpoklady několikrát týdně naplnit letadlo 130 –150 cestujícími.

Poznámka: text vychází ze zkušeností autora a je založen na jeho odhadech o budoucím vývoji. Každý může svůj odlišný názor vyjádřit do diskuse, pokud možno slušnou formou.

Další článek


 

celkem 22 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Letiště Ostrava
Michal Breškovec
30. 7. 2007, 11:20
Re: Letiště Ostrava
XEAR
30. 7. 2007, 10:35
Re: Amsterodam ?
Dalibor Z. Chvátal
26. 7. 2007, 02:16
Re: Amsterodam ?
ff
24. 7. 2007, 18:27
Re: Letiště Ostrava
Lemik
24. 7. 2007, 15:39

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená