FinExpert.e15.cz

Jsou poplatky k letence oprávněné?

Cena letenky v poslední době tvoří pouze část celkové sumy, ta je ale na samém konci značně odlišná.
Jsou poplatky k letence oprávněné?
Advokátní kancelář kines provedla studii nekalé soutěže, k níž dochází na trhu letecké dopravy nejen v České republice. Hlavním cílem studie bylo prokázat, zda-li jsou různé poplatky účtované leteckými společnostmi k ceně letenky právně konformní či zda aerolinie tímto svým jednáním porušují právní předpisy.

Proč existují poplatky

Od začátku devadesátých let 20. století je letecká doprava poznamenána fenomenálním rozmachem nízkonákladové přepravy. Vždyť ještě na začátku devadesátých let se prodávaly letenky ČSA na lety po Evropě za cenu převyšující 10 000 Kč (přitom tehdejších a dnešních 10 000 Kč nelze srovnávat). Nízkonákladové společnosti jako Ryanair, Go, EasyJet nebo Air Berlin však dokázaly nabídnout místo okázalého servisu na palubě pouze přepravu, a to za cenu mnohem nižší, než jakou nabízely klasické aerolinie Air France, British Airways nebo Lufthansaa další. Masový odliv klientely však nezůstal u těchto tradičních dopravců bez odezvy – začali se slučovat do leteckých aliancí, aby tak svým zákazníkům mohli nabídnout co nejpestřejší paletu cílových destinací. Mimo to však bylo potřeba i snížit ceny. Z důvodu odlišné struktury flotil i rozsahu nabízených služeb však tradiční aerolinie nedokázaly stlačit své náklady až na úroveň tzv. low-cost aerolinek. Proto se v cenících leteckých společností objevil fenomén poplatků, a to ruku v ruce se snížením cen samotných letenek.

Zpočátku se jednalo pouze o letištní poplatek, který plně odpovídal poplatku požadovanému letištěm odletu za odbavení každého pasažéra. Prudký nárůst nákladů, který přišel začátkem tohoto století zejména v důsledku růstu cen ropy a díky nezbytným bezpečnostním opatřením nutným po 11. září 2001 však nemohly letecké společnosti nechat bez odezvy. Ovšem sahat na cenu letenky a zvýšit ji nebylo z marketingových důvodů možné. Proto se dnes zcela běžně setkáváme s reklamou na ceny letenek již od několika málo stokorun, ovšem ve skutečnosti cestující zaplatí za každou letenku mnohem více.

Pár příkladů

Swiss nabízel na 7. dubna 2006 zpáteční letenku z Prahy přes Zürich do Bruselu za 1 716 Kč, dodatečné taxy však zvýšily celkovou cenu o téměř 125% na 3 860 Kč.
ČSA nabízely zpáteční letenku do Bruselu na 17. dubna 2006 za 2 990 Kč, včetně tax však bylo potřeba zaplatit celkem 5 602 Kč, což je o necelých 90% více.
Nejflagrantnějším příkladem vlivu poplatků na celkovou cenu jsou aerolinky Smartwings, nízkonákladová značka našeho charterového dopravce Travel Servisu. Jimi nabízená cena jednosměrné letenky do Bruselu ve výši 199 Kč je doprovázena skrytými poplatky ve výši 1 253 Kč, a nárůst ceny je tedy neskutečných 629%.

Co s poplatky

Tato praxe je často napadána ze strany spotřebitelů, kteří jsou nuceni pro zjištění celkové ceny provádět rezervaci letenky „zkusmo“ přes internet až do chvíle, kdy má dojít k zaplacení. Pouze tehdy mají jistotu celkové ceny. Mimo časovou náročnost tohoto procesu však dochází i ke zbytečným nákladům na straně dopravců, jejichž rezervační systém je zatěžován více, než je nutné. Zřejmě se jim to však vyplatí více než přímo inzerovat konečné ceny.

Zákon o ochraně spotřebitele však požaduje, aby spotřebitel byl plně informován o celkové ceně letenky. A zde je kámen úrazu: je třeba rozhodnout, zda-li poplatky jako servisní, palivový, bezpečnostní, za platbu kartou a jiné by měly být zahrnuty přímo v ceně či zda-li je možné je uvádět mimo cenu letenky. Bohužel konkrétně naše Ministerstvo financí se k poplatkům staví shovívavě a jeho názor je ten, že nezahrnování hodnoty poplatků do ceny letenky není v rozporu se zákonem.

V zemích západní Evropy je však běžné, že si aerolinie tyto praktiky nemohou dovolit, neboť tamní spotřebitelé nejsou tak pasivní jako v našich oblastech. Změna jejich chování by vyvolala prudkou reakci veřejnosti a poškodila by jejich renomé. Proto jsme dnes svědky paradoxní situace, kdy weby aerolinek v různých jazykových mutacích jednou publikují cenu letenky včetně poplatků, jindy bez nich.

Co s tím?

Jana Böhmová ze společnosti Kines se domnívá, že již současná právní úprava umožňuje státním orgánům přimět letecké dopravce ke změně jejich praktik. Ovšem státní orgány jsou v tomto směru pasivní. Proto je nyní zřejmě řada na jednotlivých spotřebitelích, aby si na praktiky aerolinek stěžovali u patřičných orgánů jako jsou Česká obchodní inspekce, popř. Úřad na ochranu hospodářské soutěže (i když na něj by se měli obracet zejména letečtí dopravci, kteří se cítí být dotčeni takovým postupem svých konkurentů). A nezbývá než doufat, že významný počet stížností by přiměl státní orgány k činnosti.

Perlička na závěr

Tvrdý boj mezi LOTem (polským národním dopravcem) a Ryanairem u našich severních sousedů vyústil do úsměvné situace. Mluvčí LOTu Leszek Chorzewski na polském televizním kanálu TVN24 řekl, že Ryanair bude brzy chodit na ulici nahý před televizními kamerami, jen aby strhl pozornost na palivové příplatky LOTu, jejichž výše dosahuje až 75 €. Na to reagovala společnost Ryanair prohlášením, že výkonný ředitel Ryanairu Michael O´Leary se bude procházet po nejrušnější varšavské ulici nahý v případě, že LOT do konce května zruší účtování příplatků k letenkám. Ryanair tuto situaci tvrdě kritizuje a jak vidno, je hluboce přesvědčen o tom, že tradiční dopravci sami od sebe poplatky nikdy nezruší.
Další článek


 

Související články


celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Poplatky za kartu
Pavel
14. 6. 2006, 14:49
Re:Ono
Patrik Chrz
14. 6. 2006, 13:56
Ono
Jarmila
14. 6. 2006, 13:41

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více