FinExpert.e15.cz

Jsou české banky opravdu tak špatné?


Marek Konečný  |  10. 11. 2005 01:16

Mám více účtů v zahraniční a všude platím méně než v ČR. Používám účty v Irsku (provoz 0EUR) a v USA (3dolary měsíčně, příchozí platba ze zahraničí 40 USD).

Tímto generalizováním se pouštíte na tenký led.

Má ten článek vůbec nějaký (hlubší) význam?

 | 
ladik  |  10. 11. 2005 07:08

Nemám sice zkušenost ze zahraničí ale brát poplatky u nás a u nich tak by to měli přepočítat na kupní sílu. A že je v cizine kontokorent dražší nebo platební karty? Koho to zajímá, kdo chce si ho tam zařídí, ale u nás vám je nutěj doslova na každým kroku. Dávaj je k povinnýmu ručení, když jste něčí zákazník a posílaj je i poštou. Spousta lidí si to pořídí aniž by se dověděla víc než se nachází na letáku. Informovanost o cenách a službách je u nás šílená. Koukal sem na výpis a mám tam položku odměna za služby. Nevíte někdo o co se jedná? V sazebníku to nemaj.

 | 
VlK  |  10. 11. 2005 07:58

Přesně tak, kdo hledá najde si svou službu. Byl jsem spokojen i před tím honem na čarodějnic, ale hold jsem musel víc zkoumat banky a jejich účty. Nyní platím ročně cca 200Kč za cca 6 převodů měsíčně + kreditka. Ale nemám nárok na kontokorent a historii pro úvěr. Má volba. Ale změny co chtějí prosadit politici jsou na dvě věci... Kdyby chtěli prosadit přenositelnost účtu to je jiná. Ale jinak se jedná o populismus.

 | 
kylx  |  10. 11. 2005 09:18

Taky miluji ty neustálé stěžovatele na poplatky. Mě třeba dost žrala Komerční banka, tak jsem se prostě sebral a šel jsem od ní pryč. Mám účet v jiné bance a jsem spokojený. Nemusím se starat, bankomat mám za rohem a přístup přes internet. A komu to vadí, ať si chodí jak péro na poštu, ne? Anebo ať si založí účet v té bance z lesa Řáholce, Waltvírtler Sparkasse nebo tak nějak. Možnosti existují, stačí je najít. Anebo třeba ING konto na příchozí platby. Je zdarma a úročené hezky. Jak říkám, jde to. Jen chtít. No jo, blíží se volby, že?

 | 
Radek Ehrenberger  |  10. 11. 2005 10:21

Já myslím že v případě žaloby na ČSOB je to něčem jiném, o tom se autor článku ale vůbec nezmínil. Je to o tom, že bance platite měsíční paušální poplatek - v mém případě ČS přibližně 25 Kč. Je to popletek za vedení účtu. Ale co je v tomto poplatku skutečně?

Na výpisu z účtu jsou dále rozúčtovány položky: vyhotovení výpisu 20 Kč, poštovné 7Kč, převod peněz na účet 6 Kč, výběr z bankomatu 6 Kč. Vždyť si zaplatím každou operaci až do posledního chlupu! Nepočítám k tomu jakýsi další roční poplatek v řádu stokorun! Není to náhodou banka, která profituje z počtu zákazníků a z toho že může s touto jejich hotovostí operovat? Za to, že jí nabízím svoje peníze mám ještě platit neodůvodnitelný příspěvek??

Poslední poznámka k autorovi článku. Pohrdáte člověkem který je rád že mu ušetřené desetikoruny pomohou? Vy nejste vůbec ekonom. Uvědomujete si, že například na účtu stavebního spoření s 50 tisíci korunami Vám měsíčně jen na úrocích nabíhá přibližně 83 korun? Pro Vás je to opět pár desetikorun. Ale takto šetří a zhodnocují své peníze vetšina obyčejných lidí. Toto jsou ti, kterým se nelíbí praktiky českých finančních ústavů, to jsou ti co podávají žalobu na ČSOB.

 | 
Dalibor Chvátal  |  10. 11. 2005 10:50

Děkuji za názor. Samozřejmě že nikým nepohrdám, každý jsme individuál a můžeme mít zcela odlišné představy. Účet v bance však není povinností a pokud klient nechce platit bankovní poplatky, účet si zřizovat nemusí. Anebo může zvolit jiné způsoby bankovních služeb, které jsou poskytovány zcela zdarma, ovšem už s menším komfortem. Problém není tak v poplatcích, podle mne je u nás dostatečná konkurence, jak si mohu vybrat. Problém je spíše v informovanosti, a na tom mají banky velký, negativní podíl.

 | 
ales  |  10. 11. 2005 18:20

vcelku souhlasím,např. argument že zaměstnavatel po mě účet chce - opravdu jde zvolit jiné služby.

 přeci to nemusí být běžný účet nebo ten balíček ale třeba spořák.ten je většinou zdarma.sice peníze dostanu jen po výpovědi( třeba týden),a nemůžu využít ani spoustu jiných služeb (elb) ale je to zdarma a posílat peníze mi na ně může kdokoliv.

 | 
t  |  11. 11. 2005 13:59

"Za to, že jí nabízím svoje peníze mám ještě platit neodůvodnitelný příspěvek??"

Za ulozeni penez vam banka ty penize uroci, jestli jste to nepostrehl..., takze to tam nedavate zdarma a pri vetsich castkach to muze zaplatit i poplatek za operace na uctu.

": vyhotovení výpisu 20 Kč, poštovné 7Kč," Penize za sluzbu vytvoreni vypisu z utcu + zaplaceni postovneho za zaslani.

"převod peněz na účet 6 Kč, výběr z bankomatu 6 Kč." - platba za sluzby - muzte to posilat z posty postovni poukazkou - bude platit jeste vic.

 | 
Pavel Špalek  |  10. 11. 2005 21:33

S autorem vřele nesouhlasím. Jediný způsob jak u nás ušetřit za bankovní služby je nepoužívat je. Ale to není v praxi realizovatelné. Pokud chcete přejít k jiné bance, s hrůzou zjistíte, že poplatky jsou tam ještě vyšší. Jestliže mi někdo pláče na rameni, že se má hrozně špatně a musí investovat do nových technologií (což banky za hranicemi údajně nemusí...) a pak se dočtete, že má zisk v řádech miliard a že banky v Čechách vydělávají zahraničním majitelům více než sesterské banky v zahraničí, je něco špatně. Jestliže je levnější založit si účet na západ od našich hranic (není to dávno tohle srovnání vyšlo v MF Dnes -- jediná dražší položka byla výběr z bankomatu), kde je výrazně vyšší kupní síla, je něco špatně. Neříkejte že jsou češi líní hledat jinou banku. Není to pravda. Jestli chcete pomoct a jste expert, tak udělejte nějaké pořádné a transparentí srovnání cen, ať víme kam můžeme utéct (ale ono to bohužel právě kvůli netransparentnosti sazebníků nelze). Mohl bych pokračovat, ale snad není třeba.
Řešení? Neznám. Máte asi skutečně pravdu, že žaloby a umělě vytvořené zákony za účelem snížit bankám zisk nic neřeší. Snad by pomohlo usnadnění přechodu k jiné bance. Jediné co by rozvlnilo stojaté vody českého bankovního rybníka: kdyby se objevila banka s lepší nabídkou. Jenže většina zahraničních tu už je a užívá si vysoko nastavené hladiny poplatků. Takže nezbývá než zatnout zuby a prostě to vydržet, snad se to zlepší. Ale prosím nepište takové hloupé články o tom, že je tu všechno vpořádku. Není.

 | 
Dalibor Chvátal  |  11. 11. 2005 00:59

Ne, není to tu v pořádku, přesto existuje možnost volby. Problémů je spousta, ale zásádní spočívá v naprosté netransparentnosti sazebníků, to jste vystihl přesně. Já se v nich orientuji, běžný občas však sotva. A proto je potřeba tlačit na banky, aby poskytovali maximum informací, které povedou ke správnému rozhodnutí. Kvalitní informace spočívá i v přehledném, resp. srozumitelném ceníku služeb. Ne však v cenách, ty jsou konkurenceschopné.

 | 
Yossarian  |  10. 11. 2005 22:43

Nepochopil jsem závěr článku pojednávajícího o bankách... Jak s tím souvisí poštovní výhrada na listovní zásilky??? Jsem zvědavý na Vaše vysvětlení.

 | 
Dalibor Chvátal  |  11. 11. 2005 01:06

Jen slovní obrat, s poštou článek nesouvisí. Jen naráží na problematiku i citlivost na monopolní služby, snahu vše shazovat do jednoho pytle, omezenou možnost volby atd.

 | 
Yossarian  |  11. 11. 2005 23:55

Ale! Copak zrovna v případě pošty nemáte možnost volby??! Nikdo Vám nezakazuje jít poslat vánoční pohledy nebo balík třeba do DHL. Jen počítejte s tím, že se poněkud prohnete... A slovní obrat? Nechápu. Přijde mi krajně laciné se při kdejaké příležitosti do pošty navážet.

 | 
Dusan  |  12. 11. 2005 10:52

Ale to byste musel k tomu vanocnimu pohledu pribalit cihlu. Na zasilky do urcite gramaze ma Ceska posta monopol.

 | 
Yossarian  |  12. 11. 2005 19:38

Mám za to, že nemá monopol, ale může zásilky do nějaké hmotnosti (bylo to 350g, a od nevím už kdy to je či bude 100g) přepravovat za nízkou cenu. U ostatních operátorů to smí být minimálně pětinásobek ceny co pošta...

 | 
p.m.b  |  10. 11. 2005 23:04

Připadá mi trochu zvláštní když autor srovnává koupi akcií s pořízením ůčtu a že má člověk dobře zvážit svoje rozhodnutí že češi mají snahu na někoho svádět vinu.Copak já jako obyčejný klient,který sy založí ůčet u některé z velkých bank můžu ovlivnit to že se ji nějaká skupina hodlá vytunelovat,a že to takhle u většiny bank proběhlo! To si opravdu autor myslí že za tohle můžou klienti?

 | 
Dalibor Chvátal  |  11. 11. 2005 01:02

Stěží může běžný klient získat informaci o chystaném tunelování nějaké společnosti, souhlasím. Ale to už je víceméně určité riziko, které do toho dáváme. Na druhé straně jsou naše vklady pojištěny (nic moc, ale přece).

 | 
p.m.b  |  13. 11. 2005 06:14

Pouze v případě že jsou v korunách,pokud se to teda nezměnilo.

 | 



Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená