FinExpert.e15.cz

Jsou české banky opravdu tak špatné?

Tlak ministerstva financí neustále sílí. V minulých dnech dokonce Sdružení obrany spotřebitelů rozjelo hromadnou žalobu na ČSOB. Banky jsou neustále terčem kritiky a je na ně vyvíjen velký tlak. Jaké je opravdu české bankovnictví, je vážně tak špatné a předražené, že je nám všem na zvracení? Je klient jen nástroj na vydělání peněz?
Jsou české banky opravdu tak špatné?

Podíváme-li se několik let zpětně do historie, české bankovnictví si prošlo těžkou očistu. Banky po revoluci vznikaly jako houby po dešti, podobně jako kampeličky. Nechci se pouštět do diskuze o tehdejší či současné politické situaci, která víceméně stejně nikdy není ideální. Faktem je, že mnoho bank se různými způsoby dostalo do špatných finančních výsledků na jejichž konci byla buď jejich likvidace nebo prodej zahraničnímu vlastníkovi.

To „oni“ za to nesou vinu

Velmi štědré státní dotace zahraničním zájemcům o naše banky ve mně vyvolávaly smíšené pocity. Na straně jedné chápu obavy z vážných ekonomických problémů, dojde-li ke krachu velké banky typu ČS, KB, ČSOB apod. Na straně druhé, nezodpovídáme si my sami za prostředky, které někam ukládáme? Podle jedné zajímavé ankety, kterou jsem nedávno četl na zahraničním webu (Anglie) si za prostředky vložené do finančních produktů bank dle respondentů zodpovídá každý sám. Troufám si tvrdit, že pokud by tato anketa proběhla v Česku, zodpovědnou by se podle naší mentality stala spíše banka.

Málokdo se asi zamyslel při krachu společnosti či při poklesu ceny akcií, zda tu investici opravdu dobře promyslel. Svést výsledek na druhého, že „to on za to může“ je někdy podobný zbabělému útěku. Jakákoliv finanční služba s sebou vždy přináší určité oboustranné výhody, ale i rizika. Oboustranné. Ani finanční instituce si nemůže být jistá, že tento konkrétní klient bude pro ni zajímavým obchodním partnerem, že ji například neokrade nesplaceným úvěrem. A o obchod a peníze jde v bance vždy až na prvním místě.

Soudit se je dnes v módě

žaloba na ČSOB nějaký smysl? Má vůbec jakákoliv žaloba obdobného typu na kteroukoliv banku nějaký smysl? Nedostáváme se pomalu do určitého amerikanismu, v němž se budeme soudit i za to, že banka mě v obchodních podmínkách neupozornila na to, že platební karta není vhodná pro škrabání ledu na zamrzlém skle osobního automobilu, tudíž poplatek za novou vydanou kartu (za tu zničenou) odmítnu zaplatit?

Tlak ministerstva financí, o kterém jsme psali v jiném článku, možná do jisté míry způsobil to, že některé banky začaly měnit či upravovat své sazebníky. Vesměs hlavně zmizely poplatky za zrušení účtu. Nechci zkoumat, nakolik změna sazebníků opravdu souvisela s tímto tlakem. Tlak na cenu služby totiž u nás stejně začal pomalu sílit. Pomalu. Protože my, Češi, jsme moc hodní klienti a není tedy důvod hned ceny měnit. Pro levnější DVD není problém objet polovinu města a dát si čas s vyhledáváním webových stránek obchodů. Ovšem na ceny bankovních služeb stačí jen nadávat – málokdo si dá tu práci něco opravdu změnit.

Ještě před vypuknutím státního honu na banky některé banky zrušily či snížily některé poplatky za služby (např. HVB, VB, KB), sestupný trend šlo tedy očekávat. Bankovní služby jsou si stejně podobné a banky navzájem sebe kopírují. Nejde však o kartel, ale o to, urvat co nejvíce klientů.

Komu se to nelíbí, ať jde z kola ven

Nikdo v Česku nemusí mít povinně v bance účet. Nikdo. Je to zcela svobodné rozhodnutí každého z nás. Ani zaměstnavatel vás nemůže donutit k založení účtu, jednoduše nikdo. Kdokoliv z nás může vše platit v hotovosti: osobně objíždět pokladny jednotlivých dodavatelů energií a služeb, platit na poště poštovními poukázkami, posílat peníze v obálce, nechat si výplatu posílat poštovní poukázkou C na adresu trvalého pobytu (a rozčilovat se před zavřenou poštou), půjčovat si peníze u kamarádů za nižší úrok, nosit s sebou nabitou peněženku s hotovostí. Je li to pro někoho výhodné, proč ne. Je to jeho věc. Pokud vás to však nebaví, jednoduše si založíte účet v bance. A od té chvíle banka myslí za vás, vy máte svoje pohodlí a ušetřený čas. A čas jsou i peníze. Obchod je oboustranně výhodný. Nebo ne? Pak je někde opět chyba.

Volba banky má být rozvážná

Zřídit si účet a posléze nadávat je velmi jednoduché. V Česku však působí mnoho bank, které se specializují na retailovou klientelu, takže v dnešní době je z čeho vybírat. Správně zvolený účet ve správné bance neznamená, že dostanete nejvyšší úrok, ale že dostanete služby, které využijete a potřebujete. Volba je jen na vás. Nikoliv na bance. Žádný bankéř vám neřekne, že jejich účet není pro vás vhodný, že máte jít vedle ke konkurenci, protože vás to vyjde levněji. Byl by to špatný obchodník – a tím bankéř přece je. V době internetu rovněž není složité zřídit si účet u banky, která není přímo ve vaší obci. Opět je volba jen na vás.

Balíčky, balíčky…

Okrádá vás banka na balíčku služeb? Opravdu? Pokud balíček nevyužijete, tak ho zrušte, pokud vám ušetřené desetikoruny měsíčně pomohou. Anebo si založte účet v jiné bance. V nové bance budou mít radost z nového klienta a moc rádi vám pomůžou s převodem všech formalit. (Mimochodem, víte kolik vás stojí měsíčně cigarety a alkohol? Nedá se ušetřit třeba i tam?)

V zahraničí jsou jiné ceny

To je pravda. Vyšší. Zkuste si ve vyhledávači najít sazebníky zahraničních bank, u některých služeb se nebudete stačit divit. Kontokorent? Drahá záležitost pro velmi vybrané klienty. Úrok na kreditní kartě 44% p.a? Standardní věc. Bezúročné období na kreditce nepřevýší 30 dnů. Příchozí platba ze zahraničí 40 USD? Opět běžná záležitost. Neprovedení platby z důvodu chybějících prostředků na účtu vás přijde na 10 EUR (ještě se vám to nestalo? Mně ano.) Ale je pravdou, že vedení účtu budete mít (někde) zdarma, pokud vám ho ovšem vůbec založí. Nelze vše srovnávat se zahraničím a nelze vždy poukazovat na to, že v cizině jsou služby levnější. Ano některé jsou, možná i většina. Ovšem jiné buď neexistují, anebo jsou podstatně dražší než u nás. A o využívání bankovních služeb v Česku by mohla být další polemika.

Tlačme banky ke změně chování

Můžeme chtít po bankách, ať jsou levnější. Buďme na ně nemilosrdní a chtějme po nich, ať nám poskytnou maximální informace pro to, aby se klient mohl správně rozhodnout. Tlačme na ně, ať jsou jejich služby kvalitní a špičkové. Ale nenadávejme, že jsou drahé, když jsme pro změnu nic neudělali.

Ale já mám u banky úvěr…

Já bych banku změnil, ale mám u ní úvěr… Aha. A ten úvěr byla povinnost uzavřít? Byl nevýhodný? Že to byla jediná banka, která ho poskytla? Je to obchod. A můžu ho buď uzavřít, nebo odmítnout.

Všechny banky jsou vydřiduši

Už máme bank plné zuby, chápu. Pošta také bude vděčná za nové klienty. Pozor, Česká pošta. Ne Poštovní spořitelna, to je totiž banka, která je součástí ČSOB, a ta byla zažalována. Ovšem s poštou to taky vypadá bledě, protože na listovní zásilky do určité hmotnosti pořád drží monopol a její služby jsou pořád dražší a dražší... Ale naděje umírá poslední – naučíme přenášet peníze holuby a tím vyzrajeme nade všemi finančními domy (dokud však nenarazí holub na orla…).

Další článek


 

celkem 18 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: oni nesou vinu
p.m.b
13. 11. 2005, 06:14
Re: Hrušky a Jablka
Yossarian
12. 11. 2005, 19:38
Re: Hrušky a Jablka
Dusan
12. 11. 2005, 10:52
Re: Hrušky a Jablka
Yossarian
11. 11. 2005, 23:55
Re: Autor nevystihl podstatu ....
t
11. 11. 2005, 13:59

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená