Počet firem a živnostníků mající problémy s úhradami svých závazků se v posledních měsících výrazně zvýšil. Výkon OSVČ nebo firmy nekončí vystavením faktury, ale až připsáním fakturované částky na bankovní účet. Nemít zakázky je velmi špatné, ještě horší je však vynaložit na zakázku nemalé náklady a nedostat zaplaceno. Prověřování nových zákazníků je dnes u větších částek naprostou nutností, stejně tak řízení pohledávek.
Jak si prověřit nového zákazníka?
Nový zákazník je dobrou zprávou pro každou společnost. Přesto je vhodné nové zákazníky prověřit. V případě, že mají ekonomické problémy, tak se pojistit např. zálohovou úhradou předem. Je-li shledán nový zákazník nedůvěryhodný, tak se vyplatí od plánovaného obchodu odstoupit. Vynaložené a nezaplacené náklady mohou finančně zlikvidovat i úspěšné společnosti. Kde lze získat informace o finanční situaci nového zákazníka během několika minut a zadarmo?
-
Jestliže je nový zákazník zapsán v obchodním rejstříku, tak prvním krokem je shlédnutí všech dostupných informací na internetu. Na internetové stránce www.justice.cz stačí zadat název nebo IČO společnosti a hned zjistíte důležité informace. Např. dle zákona o účetnictví musí všechny společnosti do sbírky listin obchodního rejstříku zveřejňovat účetní závěrku i výroční zprávu. Z těchto listin lze vyčíst, zda společnost dosáhla v minulém období zisku či ztráty, objem jejich aktiv, mnohdy i počet zaměstnanců a další zajímavé ekonomické ukazatele. Bohužel tuto svoji povinnost v Česku mnoho firem nedodržuje.
-
Dále je dobré si nového zákazníka prověřit v různých registrech dlužníků na internetu. V případě, že nový zákazník figuruje jako dlužník vysokých částek, je zapotřebí zvážit, jestli tento rizikový obchod stojí za to. Velmi dobrý registr dlužníků je zdarma k dispozici na internetových stránkách Všeobecné zdravotní pojišťovny (www.vzp.cz). Jsou zde uvedeni všichni dlužníci na veřejném zdravotním pojištění nad 300 tisíc Kč. Tento rejstřík je pravidelně aktualizován. Jeho výhodou je, že je zadarmo a nemusíte se nikde registrovat. Zdravotní pojištění musí za své zaměstnance platit všechny společnosti a to příslušné pojišťovně, kde je pojištěn jejich zaměstnanec. Jestliže má společnost více zaměstnanců, tak určitě je alespoň jeden z nich pojištěn u VZP a společnost tak má povinnost platit VZP každý měsíc zdravotní pojištění. Jestliže má společnost finanční problémy, tak v praxi často přestává platit jako první zdravotní pojištění.
-
Pokud se vám podaří získat osobní reference na nového zákazníka, tím lépe. Osobní zkušenosti a doporučení jsou při rozhodování velmi cenné.
Jak postupovat, když nám zákazník neplatí?
Jestliže není faktura uhrazena v řádném termínu (ať už starým nebo novým zákazníkem) v řádném termínu, je zapotřebí rychle jednat. Nevadí, že vám tento zákazník v minulosti vždy zaplatil, nyní již zaplatit nemusí. Neuhrazené pohledávky se musí řešit okamžitě. Po neuhrazení v termínu splatnosti je zapotřebí úhradu ihned urgovat – emailem, telefonicky. Vždy se však vyplatí s odběratelem domluvit. Pokud to jde, tak volit i osobní návštěvy. Firma s finančními problémy platí nejdříve těm, co nejvíce křičí. Někdy je lepší nabídnout úhradu ve splátkách než volit např. soudní vymáhání. Nelze-li se s odběratelem domluvit, je vhodné co nejdříve (cca. do měsíce po lhůtě splatnosti) se obrátit buď na soud, inkasní agenturu nebo se pokusit pohledávku prodat. Jednoznačně platí, čím déle je pohledávka po splatnosti, tím menší je naděje na její úhradu.
Soudy nejsou zadarmo a trvají dlouho
Vymáhání dlužné částky soudní cestou (tj. formou exekuce) trvá nejdéle. Záleží však i na místě sídliště dlužníka. Ve velkých městech to trvá déle, v menších okresech je to rychlejší. Žalobce musí však zaplatit soudní poplatky (4 % z žalované částky) a další náklady (např. advokát). Nejrychleji lze získat peníze prodejem pohledávky (pokud ji lze prodat). V tomto případě je nutné počítat s inkasem výrazně nižší částky než činí smluvená částka se zákazníkem. Další možností je spojení s některou z inkasních agentur z Asociace inkasních agentur. Tato varianta se však týká pouze pohledávek ve větších objemech.
Pro drobné živnostníky tak v praxi přichází do úvahu pouze první varianta – obrátit se na soud. Pro úspěšnou žalobu je potřeba pohledávku písemně doložit. U větších částek by měl každý živnostník mít se svým obchodním partnerem uzavřenu písemnou smlouvu, kde je dohodnuto např. i penále v případě s prodlením úhrady. Žádný živnostník by se však neměl bát domáhat se svých oprávněných nároků soudní cestou. Často stačí navštívit dlužníka s advokátem. V řešení pohledávek je důležité jednat rychle a nečekat, jestli platba přijde či nikoliv.