FinExpert.e15.cz

Jak využít Facebook pro efektivní podnikání

Facebook může kromě zábavy sloužit také k propagaci vaší firmy.
Jak využít Facebook pro efektivní podnikání

V současné době má Česká republika přes 3 200 000 uživatelů Facebooku, což z této celosvětově nejrozšířenější sociální sítě činí zajímavý nástroj internetového marketingu. Z hlediska zvyšování povědomí o vaší společnosti se nabízí vytvoření a správcování firemní stránky, kterou budete plnit obsahem a snažit se rozšířit o početnou fanouškovskou základnu.

„Aby byla reklama na Facebooku výnosná i pro malé firmy, je potřeba velmi přesně definovat a zasáhnout cílovou skupinu, které chcete produkt prodat. Nemá cenu snažit se o oslovení každého, zajímejte se o užší skupiny obyvatelstva. Dobrý příklad cílené reklamy jsou třeba ReferatyZaBabku.cz, které se orientují na vysokoškolské studenty, a ideálně studenty soukromých škol, kteří si mohou dovolit za zpracovávání seminárních prací platit. Špatně cílenou reklamu mají například různé firmy nabízející nebankovní úvěry, které mají zbytečně velký rozptyl cílových zákazníků,“ vysvětluje Robert Němec, ředitel marketingové agentury RobertNěmec.com, jak hledat fanoušky a potenciální zájemce o váš produkt.

„Pro úspěšnou propagaci je potřeba splnit další podmínky. Vstupní karta vaší stránky na Facebooku by měla jasně říkat, proč se stát jejím fanouškem. Vámi nabízený produkt musí být kvalitní, aby facebookové fanoušky takzvaně chytl za srdce. Protože proč sledovat něco, co vám nic nepřináší,“ dodává odborník.

Přátelé mých přátel aneb Firemní stránkou získáte potenciální klienty

Jak tedy efektivně cílit a zužovat rádius potenciálních klientů? Na stránce www.facebook.com/ads si můžete definovat skupinu potenciálních zájemců dle hned několika kritérií. Cílit můžete demograficky na celou Českou republiku nebo jen konkrétní města, věk či pohlaví. Pokročilé definování sestává z dalších atributů, jako je cílení na přátele vašich přátel, cílení dle dosaženého vzdělání, společenského statutu osoby či zaměstnavatele. Dokonce lze na jednotlivé osoby zacílit také v den jejich narozenin.

„Dobrým příkladem je půjčka pro začínající architekty společnosti Citibank. Reklama na produkt se zobrazuje jedincům, kteří mají v zájmech na profilu uvedenou architekturu, takže se přepokládají jejich zájem o obor. Banka navíc cílí na věkovou skupinu řekněme od pětadvaceti do pětatřiceti let s vysokoškolským vzděláním, u kterých lze uvažovat o zájmu otevřít si vlastní ateliér či vybudovat firmu,“ prozrazuje Němec.

Povzbuzujte fanoušky k účasti na životě stránky

Vytvoření fanouškovské základny, která by pro efektivitu propagace měla sestávat minimálně z dvou tisíc fanoušků, však samo o sobě není výhrou. Obsah facebookové stránky je potřeba pravidelně plnit obsahem. Hlavní zdi lze využít pro online komunikaci novinek, přidávání odkazů na web firmy a informování o zajímavostech, soutěžích či slevách.

Vyplatí se vyplnit fotoalba obrázky například kancelářských prostor, fotografiemi produktu, momentkami z firemního večírku či konference. Zároveň lze využít multimediálního charakteru sociální sítě k nahrávání instruktážních videí či televizních a internetových reklam o nových produktech. Využitelnou pomůckou jsou též pozvánky na události typu den otevřených dveří, společenská akce, školení či výstava.

„Varoval bych před využíváním dodatečných aplikací, které mohou potenciální klienty otrávit až odradit,“ informuje Němec o aplikacích Facebooku, které mohou mít kontroverzní výsledky a jsou využívány především velkými firmami, neboť maloobchodníkům se nevyplatí. Jaké nástroje konkrétně? Možná jste sami před nějakou dobou dostali motýla od elektronického giganta Hewlett Packard, který svou jarní akcí doslova zanesl celý Facebook.

Důležité jsou časové možnosti správce stránky. Stránkám, které nejsou často aktualizované, ubývají fanoušci. Firemní facebookové stránce je třeba věnovat čas a energii a je vždy lepší spravovat ji interně, než když se o ni stará člověk zvenčí.

Efektivita Facebooku jako nástroje propagace firmy je snížena faktem, že se na něj čeští uživatelé chodí spíše bavit než nakupovat. Proto odborníci doporučují stránku využívat zejména jako komunikační kanál mezi firmou a klienty, povzbuzovat zákazníky k reakcím a dotazům a zajistit si cennou zpětnou vazbu.

Finanční investice se vyplatí

Kromě nastíněných možností můžete na sociální síti inzerovat i prostřednictvím PPC kampaní. Tato forma inzerce je již placená a zobrazuje se v pravém sloupci prohlížeče. Jsou zde dvě možnosti platby, a to za tisíc zobrazení nebo za každé kliknutí na reklamu.

„Statisticky je efektivnější platit za zobrazení než za klik, ovšem cena inzerce je odvislá také od zacílení a funguje na principu aukce. Zkrátka, kdo dá více, bude se zobrazovat výše,“ upřesňuje odborník s dvouletou praxí propagace na Facebooku. Finance se vyplatí investovat také jinam – do marketingového školení zaměřeného na sociální sítě.

Zadat optimalizaci propagace na Facebooku reklamní agentuře se vyplatí jen velkým firmám s mnohonásobným rozpočtem, pro maloobchodníky je efektivnější naučit se základy sám v rámci odborného školení a následně spravovat propagaci samostatně.

Facebook není pro malé firmy jedinou volbou

Kromě celosvětové sociální sítě lze zamířit i na jiné kanály. Chcete-li oslovit klienty z řad firem, vyplatí se obrátit na LinkedIn, společnosti podnikající v oblasti informačních technologií zase ocení Twitter. Pro zvyšování povědomí o firmě je vhodná též účast v klasických diskusích na e-shopech či pod články.

„Můžete se zde vyprofilovat jako odborník na dané téma, čímž odkaz na vaši společnost získá punc důvěryhodnosti,“ radí Němec. Malým firmám, zejména těm s nekvalitními či žádnými webovými stránkami, se vyplatí využít Google mapy pro lokální SEO. Princip jeho fungování jistě znáte – když do vyhledávače zadáte „Restaurace Praha“ vyjede vám červenými body posetá mapka s odkazy.

Registrace je zdarma, přičemž získáte i profilovou stránku, kterou lze zejména u firem bez vlastního webu využít k nahrání obsahu a fotografií. I zde je však potřeba dále optimalizovat, aby se váš odkaz zobrazil dostatečně vysoko.

„Lokální SEO je na rozdíl od optimalizace na Facebooku velmi levné, proto se vyplatí i maloobchodníkům. Uživatelé internetu jsou navíc na podobné vyhledávání gastronomických podniků, kadeřnictví či fitness center navyklí, takže je vysoká pravděpodobnost, že vás tímto způsobem najdou,“ shrnuje zkušený marketér.

Další článek


 

celkem 12 komentářů

Nejnovější komentáře

Líbí se mi, jakým způsobem si čeští lidé představují...
Jakub Hořák
25. 5. 2011, 03:01
Líbí se mi, jakým způsobem si čeští lidé představují...
Jakub Hořák
25. 5. 2011, 03:00
Proč když Vám dluží peníze jak říkate neuvedete vše ...
Martin
28. 4. 2011, 02:12
Dobrý den, děkuji vám za váš příspěvek. Koment...
Robert Němec
14. 4. 2011, 23:51
To ste teda dali príklad. Práve referatyzababku využ...
Hah
14. 4. 2011, 23:31

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více