V době krize má mnoho Evropanů hlouběji do kapsy. Evropané jsou tak nuceni omezit své výdaje. Na horší časy však šetří i rodiny, které mají stejné příjmy jako před krizí. Tyto rodiny chtějí být připraveny na případné horší časy. Analytická společnost GFK provedla studii „Sparen im Alltag in Europa“ s cílem zjistit, jak se mění spotřebitelské návyky ve vybraných evropských zemích a na čem šetří Evropané nejvíce.
Kde se šetří nejvíce?
Každý národ má jiné spotřebitelské zvyklosti a národní vlastnosti. Zatímco Němci v době krize výrazně omezily rodinné výdaje, Španělé a Poláci se při nakupování chovají téměř shodně jako před krizí. Dokonce třetina Poláků a Španělů žádným způsobem neomezila své nákupy a spotřebitelské chování. Vedle Němců nejvíce šetří Francouzi a Britové. Dle studie analytické společnosti GFK hledají Evropané úspory především:
-
ve výdajích za jídlo a pití (snahou je nakupovat v akci a co nejlevněji)
-
velké rodinné výdaje přesunout na pozdější dobu (např. rekonstrukce chaty, nákup auta…)
-
omezení návštěv restaurací, barů a hospod
Různé národy – různé způsoby šetření
Přestože se spotřební návyky v jednotlivých zemích liší, pro všechny země platí, že v době krize šetří ženy více než muži. Utrácí méně za jídlo, oblečení i zábavu mnohem méně než před krizí. Své výdaje omezují podstatně více než muži.
-
Více jak čtvrtina konzumentů v Německu (47,4 %), Nizozemí (49,9 %) a Rakousku (43,5 %) nakupuje potraviny a pití za co možná nejvýhodnější cenu.
-
Na výdajích za oblečení a obuv šetří nejvíce Rusové (49,3 %) a Italové (43,3 %).
-
Další častou možností šetření, je omezení výdajů za návštěvy restaurací, kaváren či cukráren. Nejvíce návštěvy těchto podniků omezují v době krize Němci (40 %) a Francouzi (41 %).
-
V Německu (42,4 %) a Rusku (44,9 %) výrazně omezují rodiny velké nákupy, jako je např. koupě nového auta, pračky a další elektroniky.
-
Snižují se i výdaje za návštěvu kina, koncertů či divadel. Nejvíce Francouzi (41,1 %) a Němci (37,6 %)
-
Rodiny snižují výdaje za dovolenou. Nejvíce opět Francouzi (34,8 %) a Němci (34,5 %).
Úspěšné společnosti investují právě nyní
Firmy musí své investiční akce plánovat dopředu. Probíhající hospodářská krize v mnoha firmách veškeré investice zabrzdila. Právě dobrým investicím však doba přeje. Ceny jsou nízko. Zdravé evropské firmy současného cenového vývoje využívají a právě nyní investují. Finanční úspory jsou značné. Termíny dodavatelských firem jsou krátké a jejich jednání velmi vstřícné. Nyní se bojuje o každou zakázku. Např. nová moderní počítačová síť, nové programy či počítače a vylepšení komunikačních možností firmy jsou jednoznačně správným krokem pro budoucí růst společnosti.
Úspěšné firmy ví, že tato cenově příznivá situace nebude trvat dlouhodobě a příznivé podmínky využívají k dalšímu firemnímu růstu. V delším časovém období naopak hrozbu deflace vystřídá s největší pravděpodobností inflace. Vyspělé země totiž zaplavily domácí ekonomiky penězi, úrokové sazby se snížily na minimum. Po opadnutí krize tak půjdou ceny opět nahoru.
Jak šetří Evropané?(v %)
Způsob šetření
|
Celkem
|
Německo
|
Francie
|
Španělsko
|
Rakousko
|
Polsko
|
Itálie
|
Nizozemí
|
Británie
|
Rusko
|
Nákup otravina a pití co nejlevněji
|
38,1
|
47,4
|
38,6
|
21,5
|
43,5
|
24,6
|
42,7
|
49,9
|
35,7
|
38,2
|
Snížení výdajů za oblečení a obuv
|
37,7
|
33,9
|
37,0
|
33,8
|
30,1
|
25,3
|
43,3
|
31,7
|
40,5
|
49,3
|
Omezení večeří mimo domov
|
37,3
|
47,9
|
45,1
|
35,7
|
41,1
|
19,3
|
41,6
|
37,8
|
39,6
|
28,1
|
Odložení velkých výdajů (např. koupě auta…)
|
34,0
|
42,4
|
34,0
|
17,7
|
36,0
|
23,9
|
26,7
|
32,3
|
29,8,
|
44,9
|
Omezení návštěv barů a hospod
|
33,5
|
40,0
|
41,0
|
30,3
|
35,3
|
21,7
|
27,6
|
23,7
|
35,6
|
34,9
|
Méně návštěv kin, divadel, diskoték…
|
31,6
|
37,6
|
41,1
|
28,4
|
33,9
|
15,2
|
28,6
|
26,0
|
33,6
|
32,2
|
Nižší výdaje za dovolenou
|
29,3
|
34,5
|
34,8
|
22,4
|
34,5
|
17,3
|
27,2
|
33,3
|
31,5
|
28,3
|
Nižší výdaje za noviny a časopisy
|
21,0
|
24,8
|
24,8
|
11,8
|
20,3
|
15,1
|
17,4
|
22,7
|
22,0
|
24,1
|
Omezení telefonování
|
17,3
|
22,7
|
13,9
|
18,6
|
25,0
|
7,8
|
14,9
|
23,6
|
21,6
|
13,2
|
Omezení topení
|
17,0
|
15,3
|
17,2
|
15,1
|
10,6
|
8,9
|
20,5
|
27,4
|
38,6
|
9,3
|
Volba nejlevnějšího dopravního prostředku
|
17,0
|
27,5
|
19,8
|
10,6
|
25,3
|
4,3
|
13,8
|
14,0
|
30,7
|
8,2
|
Méně jezdit vlastním autem
|
16,1
|
21,9
|
25,1
|
12,0
|
22,8
|
6,3
|
18,5
|
17,3
|
19,6
|
7,9
|
Omezení výdajů za pojistky nebo je dokonce vypovědět
|
12,4
|
19,5
|
9,0
|
6,4,
|
16,3
|
2,5
|
8,0
|
8,2
|
17,9
|
14,3
|
Nic z uvedeného
|
17,7
|
15,0
|
9,7
|
30,8
|
15,5
|
30,5
|
14,5
|
18,3
|
18,3
|
13,0
|
Pramen: Studie GFK „Sparen im Alltag in Europa“ (European Consumer Study)