FinExpert.e15.cz

Jak se z vývojáře stal vinař

Pokud si myslíte, že je úplně jedno, čím podnikatel vydělává peníze na své sny, tak vás musím upozornit, že to není až tak pravda.
Jak se z vývojáře stal vinař

Ondřej Procházka nejprve inkasoval statisíce jako vedoucí vývoje společnosti Seznam.cz, nyní však podniká s francouzskými víny. Už cítíte rozdíl?

Klepněte pro větší obrázek

Při slově „ajťák" se každému vybaví mladý hoch s uhry na obličeji, který sotva dokáže mluvit a je to právě on, kvůli kterému počítače a sítě pravidelně nefungují. Pětatřicetiletý Ondřej Procházka, jež je původní profesí inženýr výpočetní techniky, stál za vývojovým týmem největšího českého vyhledávače Seznam.cz. „ Několik let jsem dělal ředitele vývoje, postupně se moje činnost začala posouvat od IT branže k vinnému obchodu,“ říká.

Spouštěcím momentem se stal cyklistický výlet v jižní Francii před 8 lety. Na víno, které měl zafixované tak trochu jako „bolehlav“, změnil od základů názor. „Náhodně jsem na venkovském tržišti ochutnal víno, které ve mně vzbudilo pocit, že piji opravdové víno. Za komunismu byl trh definovaný Sklepmistrem, takže jsem sivíno pamatoval jako nevyvážený, kyselý nápoj,“ popisuje. Sám sebe hodnotí jako podnikatele z donucení. „Možnost pít kvalitní víno za dostupnou cenu, byla tehdy omezená. Když to nikdo nedělal, tak jsem to musel zkusit já,“ usmívá se.

Podnikání začal teprve před třemi lety, kdy část vydělaných peněz ze Seznamu investoval do nákupu vín a pokrytí ztrát během prvního roku živnosti. „Snažím se, aby aktivita s vínem nebyla prodělečným koníčkem a v posledních letech se to daří,“ vysvětluje Ondřej Procházka. K premiérovému roku, kdy musel hradit vinařské ztráty, se příliš rád nevrací. Kromě prodeje kvalitních vín se dnes nadále aktivně věnuje i konzultační činnosti na internetovém trhu. K informačním technologiím si totiž nechal otevřená zadní vrátka a jak sám říká, nechce ztratit přehled v branži, kde je každý rok přelomovým.

Start podnikání podle něj byl velice snadný, do nové oblasti se vrhnul rovnýma nohama. Bez jakéhokoliv zjišťování ekonomických statistik jako je marže či rentabilita. Po několika cestách a degustacích dohodl ve Francii objednávky a nechal přivést vína do Česka. Sklad si vytvořil v suterénu činžovního domu, kde má ideální podmínky – nízkou teplotu v rozmezí 11 až 15 stupňů a vlhkost kolem 80 %. „Začátek nebyl nijak složitý, i když jsem stále ohromen, jakou administrativou musí dovoz vína projít,“ popisuje Ondřej Procházka.

Rychlý přerod ve vinaře mu především přinesl mnohem větší kontakt s lidmi. Pro někoho je to možná banalita, ovšem pro vývojáře je společenská dimenze obvykle zahnána do kouta v konkurenci „jedniček a nul“. Lidé jsou pro něj nejradostnější částí práce. Na jedné straně se snaží prodávat kvalitní víno a poznávat ho, na druhé potkává zajímavé lidi, což je pro něj největší přínos. „Co si budeme povídat, IT branže není věc spojená s přírodou. Ať chceme či ne, celá naše civilizace vyšla ze středozemní kultury a víno bylo její důležitou součástí. Na dobu komunismu můžeme pohlížet jen jako na krátkodobý úpadek,“ hodnotí Ondřej Procházka.

Firmy vína nakupují jako marketingové dárky obvykle ve větším počtu na Vánoce, a tak většinu jeho obratu tvoří maloobchodní zákazníci. Stovky lidí, kterým prodává víno pravidelně, zná osobně. „Nejprve se snažím u každého zákazníka zjistit preference, k čemu chce víno použít a jaký druh mu vyhovuje. Pak ho nechávám ochutnávat a on si vybere,“ říká Ondřej Procházka. V podstatě se mu nestává, že by zákazník kupoval víno bez degustace a v malých počtech. „Ke mně nikdo nechodí kupovat jednu láhve, zralejší konzument kupuje ve větším množství. Jeden zákazník říká, že kupuje kartón na zkoušku a při čtvrté láhvi teprve zjišťuje, jestli mu chutná,“ doplňuje. Není výjimkou, kdy mu zavolají zákazníci a ptají se, jestli se určité víno hodí k jejich pokrmu. Do jeho obchodu je možné přijít pouze dvěma způsoby – buď rovnou na degustaci do jeho pražského skladu či přes webové stránky www.kvalitni-vino.cz.

Kromě běžného prodeje vín přidává veškeré informace, které by jinak zákazník těžko dohledával. To je jeho způsob, jak se odlišit od konkurence. Zároveň přiznává, že je možné najít přibližně desítku podnikatelů, kteří k vínu přistupují se stejnou filosofií. Kvůli tomu zatím nechce expandovat do restaurací či kamenného obchodu. „Hodně si zakládám na péči věnovanou koncovému zákazníkovi, kdybych prodával víno v restauracích, tak ho lidé koupí dráž a bez informací,“ vysvětluje Ondřej Procházka.

Pro vína a styl prodeje v restauracích příliš nemá pochopení. „Chápu přirážku na Mattonku, ale ne na víno. Koupit dobré víno do 500 korun v restauraci je neřešitelný rébus, povedlo se mi to jednou za poslední dva roky. Také bych polemizoval, zda jsou v restauracích kvalitní vína, i když určitě budou existovat výjimky,“ popisuje Ondřej Procházka. Jako zcela mrtvou cestu vidí i možnost prodávat víno v supermarketech, ačkoliv se tam v separátních regálech občas objevují kvalitní značky. Podle něj vína v marketech ničí skladování, kdy po týdny či měsíce svítí na láhve zářivky. Zároveň by nebyl schopen dodávat tak obrovské množství.

Markety jsou mrtvé

Jeho specializací jsou vína výlučně malých produkcí z regionu Languedoc Roussillon v jižní Francii. Víno se v této oblasti produkuje téměř tři tisíce let a po úpadku během průmyslové revoluce, opět zažívá renesanci. Není výjimkou, kdy víno vydrží v jeho nabídce necelé dva měsíce. Jeho zákazníci dobře vědí, že jedna láhev nic neřeší. „Funguje to podobně jako s jídlem, největší radost vám udělá víno, které dobře znáte,“ doplňuje Ondřej Procházka.

Ideální zákazník je pro něj člověk, který má ve vinotéce desítky láhví a ví přesně, kdy které použít a jakého gastronomického efektu jím dosáhne. Když se ho zákazníci ptají, jak víno skladovat, odpovídá, že nejlepší je kamenný sklep. „V dnešním městském životě ho má málokdo, doporučuji proto speciální chladničky na víno, případně servírovací chladničky. Lidé se o to musí zajímat, protože to prodejci příliš nerozlišují,“ vysvětluje Ondřej Procházka. Naprosto nevhodná je pro víno běžná lednice. Do láhve se totiž dostanou různé pachy ostatního jídla, kvůli nízké vlhkosti vysychá korek a , vibrující lednice dokonce může korek uvolnit, což víno úplně znehodnotí.

„Pokud nemáte v úmyslu skladovat víno víc než několik týdnů či pár měsíců, stačí zvolit nejchladnější a teplotně nejstabilnější místo v bytě. Pro skladování od půl roku déle bych doporučil vinotéku či speciální chladničku na víno,“ dodává Ondřej Procházka. Když už si člověk pořídí zařízení na skladování vína, napadne jej ušlechtilá a zároveň finančně výhodná investice do vín. Ondřej Procházka to však považuje za dosti nereálné. Investičnívína jsou podle něj předražená a trh je dosti nestabilní. V poslední době se kupující už nerekrutují ze západních zemí - především Velké Británie, ale naopak z Asie - z Blízkého a Dálného východu. Arabský zájem petrodolarů může výrazně měnit ceny nahoru i dolů a investice se stává rizikovou.

Češi vínu příliš nerozumí

Podle statistik je v Česku víno poměrně oblíbené – z průzkumu Medianu vyplynulo, že během roku 2008 si víno dopřály dvě třetiny obyvatel. Ovšem v počtu vypitých litrů vína na hlavu výrazně zaostáváme za západními zeměmi. „Znalost vinné kultury roste. Sice nebude vzrůstat počet lidí, kteří pijí víno, ale spíš těch, co umí víno korektně použít a sáhnou po kvalitnějších,“ říká Ondřej Procházka.

Ačkoliv zavrhnul dodávání vín do supermarketů a kamenných obchodů, uvažoval například o koupi vinice. „Teď jsem na to skromný, ale přemýšlel jsem o ní. Dají se koupit i relativně kvalitní parcely o rozloze 10 hektarů od stovek tisíc eur. Ovšem když si uvědomíte, jaké náklady s tím kupujete, jsou to relativně velké peníze,“ prozrazuje.

Potíž je také v návaznosti – vinařství ve francouzském pojetí je postavené na mnohogeneračním úsilí, kdy se rodiny snaží porozumět krajině a klimatu a tyto znalosti si předávat. „Víno není dílem vinaře, ale přírody. Vinař pouze pracuje na pochopení těchto procesů. Nikdo z mých výrobců neobhospodařuje vinice v první generaci, v jednom lidském životě existuje příliš málo pokusů na toto porozumění,“ vypráví. O tom, jak těžká práce se za láhví vína skrývá, vypovídají podle Ondřeje Procházky ruce vinařů. „Je složité odhadnout věk vinařů, jejich profese má velice pozitivní vliv na jejich vitalitu. Když vám ovšem podají ruku, je to ta nejtvrdší a nejmozolovatější ruka, co jsem kdy držel,“ doplňuje.

0bchod s vínem Ondřeje Procházky nyní dosahuje stabilního dvouciferného růstu, po výrazně hubeném začátku. S tím také přiznává, že měl období, kdy uvažoval o konci. „Nakonec zarytost zvítězila. Ve vinařství se mi nelíbí moderní tendence, kdy je na víno pohlíženo jako na průmyslový produkt. Jsem velký konzervativec, snažím se s tím bojovat, což je pro mě i motivací,“ vysvětluje.

Jeho nejbližším cílem je velmi uměřené rozšíření palety vín tak, aby si zároveň uchoval hlubokou znalost toho, co nabízí. Souhlasí totiž s výrokem, který platí jak v gastronomii, tak ve vinařství – čím kratší jídelní lístek, tím kvalitnější restaurace. To se však na druhé straně bije s expanzí. „Vybírám proto velmi pečlivě. Chtěl bych expandovat do jiných vinařských oblastí ve Francii s výjimkou Bordeaux, kde sice produkují skvostná vína, ale cena roste drasticky v nesouladu se stagnující úrovní kvality,“ dodává Ondřej Procházka.


Staňte se znalcem vín

If víno than rozpoznat and vypít. Asi tak by mohl v některém z programovacích jazyků vypadat příkaz, jak vytvořit z vedoucího vývoje Seznamu.cz znalce vín. Ačkoliv Ondřej Procházka nemá toto slovní spojení příliš v lásce. „Těch opravdových znalců je strašně málo, já bych se za něj v ryzí podobě neoznačil. Pokud to někdo říká, snadno jej nachytáte na švestkách, vinný svět je ohromně pestrý a nejde jej poznat za jediný život,“ vysvětluje.

Na světě existují desítky tisíc výrobců kvalitních vín, kteří každý rok uvedou na trh kolem stovky tisíc vín. Receptem Ondřeje Procházky je pořídit si spoustu knih, začít pracovat v terénu, v jeho případě i naučit se francouzsky a dvě zlatá pravidla – zpomalit a soustředit se. „Člověk musí opustit tradiční metodu, kdy do sebe lije bezmyšlenkovitě jednu sklenku za druhou, což se mnohdy praktikuje. Víno je gastronomickou záležitostí, je potřeba se zamyslet nad tím, jaké jsou odlišnosti a k čemu se které používá,“ doplňuje. Pro běžného konzumenta stačí vědět, jaké víno vyhovuje a s jakými pokrmy je vhodné jej kombinovat.

Co se týče špičkové kvality a odpovídající ceny, Ondřej Procházka zatím popíjel nejdražší víno v hodnotě 15 tisíc korun se svým otcem, kterému láhev koupil k narozeninám. Jeho oblíbeným vínem je však Domaine Cros Vieilles Vignes 2007 v ceně přibližně 500 korun. Víno pochází z jihofrancouzského regionu Languedoc Roussillon. Když novinář Michel Smith před 5 lety sestavoval svého průvodce po nejlepších vinicích Languedocu, hodnotil osobnost vinaře Pierra Crose jako jeden z fenoménu současného francouzského vinařství. Původní pekařský učeň a pozdější profesionální hráč rugby už přes patnáct let sbírá věhlas za produkty vinic, které převzal po svých předcích. Domaine Cros zaujímá 18 hektarů vinic přibližně deset kilometrů od Carcassone. Zmiňované červené víno je silné, jiskrně purpurové barvy. Jeho vůně je hluboká, ovocná se subtilními kořenitými tóny. Skvělé klimatické podmínky roku 2007 navíc umožnily vytvořit zřejmě nejlepší ročník posledních let. Produkce činí pouze 6100 láhví a doporučená konzumace je v letech 2009–2012. Dekantuje se 2-3 hodiny a podává se k telecím medailonkům na houbách nebo jehněčí kotletě.


Jindra Juhasová

Článek vyšel v časopise Osobní finance.

Další článek


 

Související články


celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Dodrbal nam program a odesel, tak doufam, ze radsi z...
Byvaly kolega
9. 6. 2015, 11:36

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  11

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více