FinExpert.e15.cz

Jak reklamovat zboží koupené ve státech EU

Nakupuje-li český spotřebitel zboží nebo služby v zemích EU bude mít podobná spotřebitelská práva jako při nákupu v České republice.
Jak reklamovat zboží koupené ve státech EU

Slevy, výhodné nákupní akce jsou často důvodem, proč za nákupy míříme do zahraničí. Existují však menší rozdíly při reklamacích zboží a služeb v zahraničí. Již při nákupu zboží v zahraničí byste měli pamatovat na potvrzení záručního listu, nebo sepsání písemné smlouvy. Je to zásadní podmínka pro případ, že se vyskytne vada na zakoupeném zboží.

Záruční list

Na vaši žádost je prodávající povinen vystavit písemnou formu záručního listu .
Záruční list by měl obsahovat:

  • co je obsahem záruky
  • vše potřebné k uplatnění záruky především jméno, příjmení, název, sídlo firmy prodávajícího, IČO
  • rozsah záruky
  • dobu platnosti záruky
  • způsob, jakým je možno nároky z ní uplatnit
  • místní působnost
  • adresu poskytovatele záruky

Každý spotřebitel má právo, aby zakoupené zboží odpovídalo kupní smlouvě, což v praxi znamená, že zboží musí být bez vad, odpovídá popisu prodávající nebo prodejce, má uváděnou jakost a hodí se k účelu pro který se obvykle používá. v případě, že zakoupené zboží vykazuje některé z těchto vad, máte jako spotřebitel právo na reklamaci zboží zakoupeného v zemích EU.

Reklamace zboží zakoupeného v kamenném obchodě

Některé obchody, obchodní řetězce v ČR umožňují nakupujícím reklamovat zboží, které zakoupili v jiné zemi. Jedná se ale spíše o výjimku, než pravidlo. Možnost „eurogarance“ poskytuje například Bauhaus, Thomson nebo Škoda Auto.

V řadě případů však budete muset své zboží reklamovat u obchodníka, u kterého jste zboží zakoupili. Reklamovat zboží zakoupené v zemi EU, neznamená totiž automaticky právo na záruční opravu tzv. Eurozáruku, v totožných obchodech a řetězcích v České republice.

Eurozáruka potvrzená písemně

Zda lze zboží zakoupené v zahraničí reklamovat u nás uvede prodejce v záručním listě. Ve smlouvě nebo v záručním listě potvrdí také místa servisu. Prodejce na záručním listě nebo jinak písemně sdělí, na kterých místech, pobočkách jeho obchodu lze zboží reklamovat a servisovat.
 

Ve všech zemích Evropské unie, Norsku a na Islandu prodejce ručí za veškeré vady spotřebního zboží nebo smlouvy, které vykazují rozpor se smlouvou, v době dvou let od dodávky zboží. U použitého zboží platí také dvouletá záruka, ale můžeme se setkat i se zkrácenou roční záruční lhůtou, která však musí být uvedena ve smlouvě, faktuře apod. Při reklamaci je prodávající povinen závadu posoudit a vyhodnotit. Reklamaci buď přijme nebo odmítne.

V případě reklamace do půl roku od zakoupení výrobku, má se za to, že vada existovala již v době zakoupení. Důkazní břemeno je na spotřebiteli tehdy, pokud závada existovala již při koupi, ale objevila se v době od půl roku do 24 měsíců od zakoupení.

Co a jak lze reklamovat?

Na základě Evropské legislativy obecně platí: pokud zakoupený výrobek není v souladu s kupní smlouvou, můžete jej nechat na náklady obchodníka opravit nebo vyměnit, nebo vám jej obchodník vymění za jiné zboží. Až tou poslední a málo přístupnou cestou je vrácení zboží. V případě, že lze vadu odstranit, můžete požadovat její opravu, bezplatně, pokud nebude například dodržena lhůta stanovená pro její opravu můžete žádat slevu z ceny zboží, popřípadě od smlouvy odstoupit.

Jedná-li se o vadu neodstranitelnou, která vám brání řádně užívat zakoupené zboží, máte právo na výměnu zboží nebo právo odstoupit od kupní smlouvy. Za neoprávněnou reklamaci se považuje neodborné zacházení s výrobkem nebo opotřebení výrobku.

Doba vyřízení reklamace

V České republice je doba na vyřízení reklamace stanovena zákonnou lhůtou 30 dnů. V zemích Evropské unie se tato doba liší, obvyklou dobou bývá období 4-6 týdnů. V některých zemích není doba pro vyřízení reklamace zákonem stanovena vůbec. Evropské spotřebitelské centrum doporučuje, abyste si do reklamačního dopisu stanovili datum odpovědi.

Úhrada nutných nákladů spojených s reklamací se v jednotlivých zemích Evropské unie liší. V některých zemích není povinností prodávajícího hradit veškeré náklady spojené s reklamací zboží, rozdíly jsou především u internetových a zásilkových obchodů, kde je nutné číst i všeobecné obchodní podmínky.
 

Při nákupech na dálku – internetové obchody, zásilkové obchody a při nákupech mimo provozovnu prodávajícího máte nárok na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu. Tato doba se však v jednotlivých zemích může lišit. V České republice je dána lhůtou 14 dnů, stejně jako v Německu. V Polsku a Itálii 10 dnů, kdežto ve Francii, Rakousku, Slovensku, Velké Británii, je to jen 7 dnů.
Uvedené informace se týkají běžných spotřebitelů, jejichž nakupování a reklamace se řídí občanským zákoníkem.

Záruky podle občanského zákoníku, podle obchodního zákoníku

„Poměrně často si kupující pletou svou roli spotřebitelea živnostníka, tj. nakupování podle občanského zákoníku a obchodního zákoníku. Je-li na prodejním dokladu uvedeno IČO kupujícího, nakupuje-li živnostník výrobek pro svouživnost, nákup se řídí podmínkami obchodního zákoníku, nikoliobčanského zákoníku. Kupující v tomto případě nemá automaticky nárok na dvouletou záruční dobu, protože není spotřebitel, ale délku záruční lhůty si musí sjednat v kupní smlouvě. Obchodním zákoníkem se řídí i nakupování v síti řetězce Makro. Makro je velkoobchodní řetězec určený pronákupy podnikatelů, kteří sem mají vstup na kartu. Nakupováním v Makro se spotřebitel vědomě připravuje o svá spotřebitelská práva vyplývající z občanského zákoníku, ze zákona na ochranu spotřebitele.“  uvádí na svých stránkách Evropské spotřebitelské centrum pro ČR

Domníváte se, že vaše reklamace je oprávněná a přesto ji zahraniční prodejce nechce uznat?
Vznikly vám nějaké probémy při nakupování v zemích Evropské unie a potřebujete poradit?
Obraťte se na Evropské spotřebitelské centrum pro ČR.

Zdroj: Evropské spotřebitelské centrum pro ČR 

Článek byl převzat z webu Uspořím.cz

Další článek


 

celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Akorát u použitého zboží prodejce odpovídá jenom za ...
jege
13. 12. 2010, 09:24
Akorát u použitého zboží prodejce odpovídá jenom za ...
jege
13. 12. 2010, 09:23

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více