Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) vydala seznam kritérií, na které je potřeba si dát při výběru zájezdu cestovní kanceláře velký pozor. Podle agentury kombinace 3 až 4 těchto kritérií značí jasné problémy:
- CK je opakovaně propírána v médiích či na internetu, že klienti jsou stěhováni nebo neubytováváni v původně objednaných hotelech (může to znamenat, že ubytování není zaplaceno)
- CK je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jinou CK nebo jiné firmy
- CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny (může to znamenat, že nemůže prodat zájezdy a zároveň má problémy s cash-flow, tak se podbízí za každou cenu)
- v médiích je zveřejněno, že CK dluží peníze dodavatelům, tzn. hotelům, leteckým společnostem atd. nebo svým provizním prodejcům (problémy s cash-flow)
- na internetu výrazně převyšují negativní hodnocení CK nad pozitivními
- CK prodává zájezdy až s ročním předstihem a zároveň žádá vysokou zálohu (může to znamenat problémy s cash-flow)
- CK mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně (může to znamenat, že nemá prodáno dostatečné množství zájezdů)
- v médiích se mluví o tom, že se majitelé snaží CK prodat, nikdo však nemá zájem (může to znamenat špatnou finanční situaci)
V České republice je nyní přibližně 1100 cestovních kanceláří, vloni jich zkrachovalo cekem pět.
AČCKA sdružuje 271 cestovních kanceláří a agentur a je největším profesním sdružení CK a CA v ČR. AČCKA je také jako jediný vybraný zástupce za Českou republiku členem ECTAA - Asociace národních asociací cestovních kanceláří a agentur zemí EU se sídlem v Bruselu.