FinExpert.e15.cz

Jak nenaletět trikům hypermarketů

Uvažujete někdy nad tím, zda v hypermarketech neplatíte zbytečně víc než by bylo nutné? Jaké triky na nás obchodníci s mnohaletými zahraničními zkušenostmi zkouší nejčastěji?
Jak nenaletět trikům hypermarketů

Než se vydáte na nákupy

Nejsilnější zbraní hypermarketů jsou bezpochyby letákové a katalogové akce, které útočí na naše poštovní schránky. Podle nich můžete sice hodně ušetřit, ale není dobré věřit všemu, co vám slibují. Hlavním důvodem přece jenom zůstává dostat vás, zákazníka, do prodejny. Tam pak často nakoupíte i spoustu dalšího zboží, které není v akční nabídce. Často se také stává, že zboží z letáku je vyprodáno hned první den akce a na většinu zákazníků se tak vůbec nedostane. V tomto případě jste pak většinou personálem odkázáni na větu "Nabídka platí do vyprodání zásob". Bohužel zásoby si jinak představuje zákazník a jinak hypermarket.
 
V letácích se často objevují vyšší původní ceny než ve skutečnosti byly před zahájením akce. Oblíbený je také přepočet na slevu v procentech. Je ovšem rozdíl, jestli je stejné procento uvedeno u cukrovinek za pár korun nebo u zboží za několik stovek. Dalším lákadlem je "cena od" – ovšem za vyhovující výrobek budete muset zaplatit více. Časté je to u textilu a obuvi, kdy "cena od" většinou značí dětské velikosti a za větší si musíte připlatit. Pozor také na různé "trvale nízké ceny" nebo výprodeje. Může se vám stát, že stejné zboží najdete v jiné prodejně za stejnou nebo i nižší cenu. Speciálním trikem jsou pak ilustrační fotografie, kdy zboží v prodejně vypadá úplně jinak než v letáku. Jezdíte-li na nákupy autem, nezapomeňte také započítat do ceny nákupu i benzín.

Kde obchodník líčí pasti?

Proč většina zákazníků nakoupí v hypermarketu více, než původně zamýšlela? Třeba jen velikost nákupního vozíku svádí k přidávání dalších a dalších kusů zboží. Hned za vchodem pak většinou najdete "akční uličku" s letákovým zbožím. Nemusíte sice výrobky hledat po celé prodejní ploše, ale mnoho zákazníků má po projetí uličky ve vozíku více, než původně zamýšlelo. Dost často je do této akční uličky přidáváno i zboží bez jakékoliv slevy a zákazník jej v domnění úspory do košíku přidá také.

Říkáte si, proč jsou výrobky, které kupuje většina lidí, až na druhém konci prodejny? Je totiž vyzkoušeno, že běžný zákazník opět po cestě podlehne dalšímu vystavenému zboží, které původně ani nechtěl kupovat. Zrádná jsou i čela regálů, která míří do hlavních uliček. Zboží je více na očích, navíc je většinou označeno jako sleva, mimořádná nabídka atd. Ale ani "běžná" ulička není zcela bezpečná – je obecně známo, že dražší zboží je umístěno ve výšce očí a levnější najdete dole u podlahy.

Vyplatí se více menší nebo větší balení? Pomoci by vám měly cenovky – na nich totiž dnes hypermarkety musí uvádět přepočet ceny na měrnou jednotku – cenu na kg, 100 gramů, litr atd. Takto jednoduše zjistíte, které balení se více vyplatí. Nevýhodou je, že přepočet je většinou uveden velmi malým písmem. Dejte si také pozor, na jakou jednotku je cena přepočítána. Např. u masa jsou zákazníci zvyklí na cenu za kilogram, ale některé hypermarkety uvádějí přepočet na 100 gramů a cena je pak zdánlivě nižší.

V příjemném prostředí se lépe (a více) nakupuje. Klimatizace v hypermarketech je samozřejmostí,  příjemné pocity se snaží navodit reprodukovaná hudba nebo správné nasvícení nabízeného zboží. V pekárně dokáže udělat divy vůně čerstvého pečiva. Úspěšné bývají také ochutnávky zboží. Jsou-li navíc podpořeny tou správnou slevou nebo dárkem za nákup, opět se košík zaplní o něco více.

I u pokladny čekají další lákadla. Sladkosti a žvýkačky jsou nebezpečné zvlášť v případě, když jste na nákupu s dětmi. Některé hypermarkety sice nabízejí pokladny bez sladkostí, ale často o tom zákazníci nevědí nebo nejsou tyto pokladny otevřeny po celou prodejní dobu.

Po zaplacení je vhodné zkontrolovat účtenku. Často se totiž stává, že pokladna účtuje jinou (zpravidla vyšší) cenu než uváděla cenovka nebo leták. V takovém případě ihned reklamujte. Hypermarkety mají informační koutky, kde by na tuto alternativu měli být připraveni. Slušný obchod vám vrátí rozdíl v ceně a ještě se vám omluví. A když ne? Nechcete-li zboží za vyšší cenu, máte právo ho vrátit. Můžete také informovat Českou obchodní inspekci a pokusit se ve vašem obchodě sjednat nápravu.

Jak tedy nakupovat?

Dá se vůbec ubránit tomu, abychom nenakupovali v hypermarketech daleko více než chceme? Asi to nepůjde úplně vždy, ale stačí si dát pozor alespoň na některé z fint, které jsme uvedli v předchozích odstavcích. Je také vhodné nachystat si už doma nákupní seznam a u akčních položek z letáku si připsat pro kontrolu i cenu. Nemusíte-li, neberte na nákup děti. Své dokáže udělat i pocit hladu, v takové situaci podvědomě nakoupíte více. A než dáte do vozíku nějakou zaručeně výhodnou nabídku, důkladně promyslete, zda výrobek tak nutně potřebujete. Pokud opravdu musíte šetřit, neberte si na nákup o mnoho více peněz, než za kolik chcete skutečně nakoupit. A na závěr si alespoň letmo zkontrolujte účet, může se to vyplatit.

Další článek


 

Související články


celkem 6 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: A co vy? Dostali ....
Michala
1. 3. 2005, 16:28
Re: A co vy? Dostali vás?
Tomáš Darebník
1. 3. 2005, 15:36
Jak nenakoupit víc
Jarmila
1. 3. 2005, 14:28
Re: A co vy? Dostali vás?
Hana
1. 3. 2005, 12:47
Re: A co vy? Dostali vás?
Zdeněk Mitáček
1. 3. 2005, 10:47

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená