FinExpert.e15.cz

Jak nejvýhodněji cestovat za prací do Londýna nebo Bruselu

Mnoho českých občanů dnes dojíždí za prací nebo služebně do zahraničí. Pravděpodobně nejčastějšími cíli cesty budou Londýn a Brusel. Při cestě lze využít několik způsobů přepravy: letadlo, vlak, autobus nebo automobil. Každý způsob má své výhody i nevýhody. Máme pro vás podrobný přehled, co kdy je vhodné zvolit.
Jak nejvýhodněji cestovat za prací do Londýna nebo Bruselu

Modelový příklad

Pro možnost alespoň částečného srovnání jednotlivých typů dopravy jsme oslovili jednotlivé dopravce s žádostí o nabídku letenky nebo jízdenky na cestu do Londýna a Bruselu. Přitom bylo stanoveno, že náš fiktivní cestovatel není typický businessman, cestu za prací si hradí sám, záleží mu tedy na ceně. Rezervace a platba fiktivní letenky nebo jízdenky proběhla v období 29.9.2005 – 5.10.2005. Pro samotnou cestu jsme určili následující podmínky. V zahraničí musíme být v pondělí 12.12.2005 nejpozději ve 12 hodin. Z Prahy přitom nechceme odjíždět o více než jeden den dříve, tj. nejdříve v neděli 11.12.2005. Ze zahraničí můžeme odjet v pátek 16.12.2005 nejdříve v poledne. V případě letecké dopravy nás zajímala cesta ekonomickou třídou.

Letecká doprava

Včasnou rezervací ušetříte

U letecké dopravy záleží, jak dlouho dopředu víte, že budete potřebovat cestovat. Pokud je tato doba v řádu měsíců nebo alespoň týdnů, můžete získat letenku za velmi zajímavou cenu. V případě, že naopak budete letenku kupovat jen několik dnů před odjezdem, zaplatíte mnohem vyšší částku. To platí jak pro nízkonákladové, tak klasické aerolinie.

Pro získání nejlevnějšího možného tarifu bývá zejména u klasických leteckých společností mnohdy potřeba splnit dodatečné podmínky, např. být v destinaci v noci ze sobotu na neděli. Letenky v nejlevnějších tarifech bývají navíc velmi restriktivní, tj. případná pozdější změna termínu odletu je buď nemožná nebo za ni musíte zaplatit (to však platí i pro nízkonákladové společnosti).  Pokud budete mít štěstí, tak se vám může stát, že letecká společnost pro vámi vybranou destinaci a termín vypíše speciální nabídku, letenka pak bude určitě levnější a dostupná k zakoupení i krátce před odletem. Na speciální nabídky však určitě nelze spoléhat.

U levných letenek nečekejte kvalitní služby

U nízkonákladových leteckých společností nemůžete očekávat žádný servis na palubě. Pokud máte hlad nebo žízeň, můžete si sendvič a kolu koupit za poměrně rozumné ceny. Větším problémem se mohou stát přepravní podmínky většiny nízkonákladových firem, které vám garantují pouze přepravu z bodu A do bodu B, nikoli to, že třeba stihnete přestup. V mnoha případech také létají na menší letiště v delší vzdálenosti od cílové destinace.

Využijte věrnostní programy

Pro cestující, kteří létají častěji, jsou v případě klasických leteckých společností výhodné věrnostní programy (nízkonákladoví přepravci je nenabízejí, na druhou stranu např. easyJet vyšel v našem srovnání při letu do Londýna jako naprosto nejlevnější). ČSA pro své stálé zákazníky nabízí vlastní věrnostní program (frequent flyer)  OK Plus. Novinkou je věrnostní program pro firmy nazvaný OK Plus Corporate. Letecká společnost Lufthansa nabízí dva věrnostní programy, jeden pro individuální zákazníky (Miles & More), druhý pro firmy (Star Alliance Company Plus). Také společnost British Airways poskytuje svým stálým zákazníkům možnost vstoupit do věrnostního programu Executive Club.

Princip věrnostních programů je u většiny leteckých společností podobný. Za každý let s danou leteckou společnosti (mnohdy také i s partnery v rámci aliance, do které je letecká společnost zapojena) získáváte na své konto míle. Míle lze sbírat také za využití služeb neleteckých partnerů - hotelových, finančních (kteditní karty) a obchodních (pronájem vozu, útraty v restauraci).

Členství ve věrnostním  programu prokazuje zákazník členskou kartou, která zároveň určuje úroveň členství. Poté, co nasbíráte určitý počet mil, dostanete jednak vyšší typ karty, se kterou máte např. volný vstup do salonků letecké společnosti. Ještě zajímavější je však možnost za určitý počet nasbíraných mil získat zdarma bonusovou letenku do celého světa ve všech cestovních třídách: Economy, Business, ale i First.

Vlaková doprava

Při dopravě vlakem je potřeba si uvědomit, že jde o zcela odlišný systém od letecké nebo autobusové dopravy, kde je klient po celou dobu cesty zákazníkem jedné společnosti bez ohledu na hranice a státy. České dráhy operují a cenu ovlivňují pouze na území ČR. V zahraničí jsou vlaky předány místním železničním společnostem, které také stanoví cenu a zajišťují veškerý servis (cena je uhrazena již v ČR). Velmi detailní informace nám poskytl Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah (děkujeme).

Jedině s přestupy

České dráhy neprovozují žádné přímé spoje do Londýna ani do Bruselu. Do Londýna je možné cestovat nejméně se dvěma přestupy (např. v Rakousku nebo v SRN) a v Bruselu nebo Paříži či Lille. Cestující musí využít služeb společnosti Eurostar, která provozuje vysokorychlostní expresy mezi Bruselem a Londýnem a Paříží a Londýnem. Platí zvláštní tarif této společnosti. Do Bruselu je možné cestovat s přestupy v SRN nebo v Rakousku, odkud jezdí přímé vlaky (např. Vídeň - Brusel, Berlín - Brusel, Kolín nad Rýnem - Brusel atp.). Tyto vlaky nejsou provozovány ČD. Zahraniční železnice pro tyto relace nabízejí různé typy slev a nabídek (možný nákup např. na internetu - www.oebb.at, www.bahn.de).

Hledejte slevy

Z ČR do Rakouska a SRN lze využít různé druhy slev. Například cena zpáteční jízdenky CityStar Praha - Vídeň činí cca 1 500 Kč a Praha - Berlín cca 2 100 Kč (může se měnit dle kurzu Kč/Euro).  Další možností je kombinovat např. jízdenku SparNight pro vlak EuroNight Kopernikus Praha - Kolín nad Rýnem od 29 Euro a nabídky DB a SNCB pro vlaky Kolín nad Rýnem - Brusel (v nabídce od 19 Euro). S ohledem na to, že cenu nejvíce ovlivňují vysoké tarify německých železnic a dlouhý úsek přes SRN, je vhodné se zajímat o slevy DB AG (www.bahn.de) a konkrétně některou z  forem BahnCard. V případě použití např. karty BahnCard 50% lze cenu výrazně snížit. Obvyklá cena zpáteční jízdenky po trase Praha - Norimberk - Kolín nad Rýnem - Brusel a zpět je cca 6 800 Kč a s německou zákaznickou kartou BahnCard 50% se cena zpáteční jízdenky sníží na cca 4 300 Kč. Podobné ceny lze dosáhnout při trase Praha – Drážďany - Hannover - Brusel a zpět, z obvyklé ceny cca 7 200 Kč lze s BahnCard 50% snížit cenu na cca 4 400 Kč. S německou BahnCard lze kupovat zlevněné lístky také v ČR u Českých drah a dalších smluvních partnerů (např. vybrané cestovní kanceláře)

Dále je zde varianta v kombinaci s jízdenkou EuroDomino. Jde zřejmě o nejlevnější formu jízdenky v trase Praha - Brusel - Praha po železnici. ČD tuto jízdenku prodávají, ale jde o síťovou jízdenku pro Belgii (cenu stanoví Belgie a následně je tato tržba také vyúčtována belgickým železnicím). Obvykle se využívá např. pro prázdninové poznávací cesty, ale je možné ji využít i pro jiné účely, jako je například služební cesta nebo dojíždění do zaměstnanání v EU (Brusel).

Cena zpáteční jízdenky k EuroDominu a EuroDomino samotné pro Belgii v trase Praha - Brusel - Praha přes Cheb, Frankfurt nad Mohanem, Kolín nad Rýnem a Cáchy vyjde na cca 4 444 Kč. Kromě toho má držitel v této částce (s ohledem na využitý typ slevy EuroDomino) ještě jeden volný den na jízdence EuroDomino, který může využít k cestování po Belgii, a to bez omezení vzdálenosti, počtu přerušení jízdy atp. V případě využití vlaku ICE je však nutné zaplatit příplatek, který činí cca 600 Kč (může se však lišit podle vlaků). V případě využití jiných spojů příplatek není nutné platit. Případné příplatky jsou třeba také při použití lůžkového nebo lehátkového vozu.  V případě vozů k sezení jsou ve vlacích do SRN řazeny jen novější typy vozů s prodyšným potahem, v oddíle je jen 6 míst k sezení.

Do Anglie jen s cestovkou

V případě spojení do Londýna ČD nezajišťují prodej jízdenek na rychlovlaky Eurostar. Tyto  prodávají vybrané cestovní kanceláře (např. cestovní kancelář ČD) nebo je lze zakoupit přes internet.

Autobusová doprava a automobil

Zatímco u letecké a železniční dopravy není cestující závislý na aktuální dopravní situaci, při delších cestách autem nebo autobusem je potřeba vzít v úvahu hustotu provozu a možná zpoždění, ke kterým na silnicích a dálnicích poměrně pravidelně dochází.

Autobus je nejlevnější

Na dálkové linky bývají nasazovány moderní autobusy, ve kterých naleznete podobný komfort jako v letadle nebo ve vlaku – toaletu, denní tisk a časopisy, občerstvení. Čas si můžete krátit sledováním filmu nebo poslechem hudby. Zajímavá je také cena, která jak při cestě do Londýna, tak do Bruselu vyšla nejlevněji.

Auto znamená svobodu, ale velké výdaje

Při dopravě automobilem je potřeba myslet při kalkulaci nákladů nejen na pohonné hmoty, ale také na dálniční poplatky, při cestě do Velké Británie také na nutnost trajektové přepravy automobilu. Pozemní cestu automobilem jsme z tohoto důvodu kalkulovali pouze pro cestu do Bruselu

Brusel - automobilem

  • Vozidlo: Škoda Felicia
  • Druh paliva: Natural 95
  • Spotřeba: 8,0 l/100 km
  • Nádrž: 42 l
  • Vzdálenost (1 cesta): 870,1 km
  • Náklady na PHM (1 cesta): 1 906,38 Kč

Klepněte pro větší obrázek

Přehled čerpání PHM

země měna km spotřeba (l) čerpání (l) zásoba (l) cena (místní měna) cena v Kč
ČR 111,9 8,9 50,9 42 1 267,64 1 267,64
Německo EUR 611,1 48,9 6,9 0 7,37 243,14
Belgie EUR 147,1 11,8 11,8 0 12 395,6
celkem   870,1 69,6       1 906,38

Průměrná cena paliva v jednotlivých zemích je přepočtena na Kč. Ve sloupci "čerpání" je celkové množství paliva, které je nutné v dané zemi natankovat, ve sloupci "zásoba" je množství paliva čerpaného do zásoby před vjezdem do země s vyšší průměrnou cenou paliva.   
Zdroj: ABA - Autoklub Bohemia Assistance, kalkulováno v programu Kilometrovník firmy TRANiS.

Londýn

  LETADLO AUTOBUS
dopravce British Airways ČSA easyJet Student Agency Express
nástupní místo Praha Ruzyně Ruzyně Ruzyně Florenc
odjezd Praha 12.12.2005 v 08.45 12.12.2005 ve 7:15 12.12.2005 v 10:55 12.12.2005 v 17.15
příjezd Londýn 12.12.2005 v 10.00 12.12.2005 ve 8:10 12.12.2005 v 11:55 13.12.2005 v 11.15
délka cesty 1 h 45 min 1 h 55 min 2 hod 20-22 hodin
nástupní místo Londýn Heathrow Stansted Stansted Green Line Coach Station
odjezd Londýn 16.12.2005 v 14.25 16.12.2005 v 18:45 16.12.2005 v 13:35 16.12.2005 v 11.30
příjezd Praha 16.12.2005 v 17.20 16.12.2005 v 21.40 16.12.2005 v 16:35 17.12.2005 v 7.00
délka cesty 2 h 05 min 1 h 55 min 2 hod 20-22 hodin
cena obousměrné dopravy vč. všech poplatků 8.307 Kč 5.800 Kč 3.416 Kč 2.800 Kč
jízdenka zakoupena dne 04.10.2005 04.10.2005 29.9. 2005 04.10.2005
poznámka je možné odlétat z Londýna 18.55 za stejnou cenu   je možné odlétat z letiště v Londýně v 18:25 za stejnou cenu, přílet do Prahy ve 21:25 délka cesty závisí na dopravní situaci

 

Brusel

  LETADLO VLAK AUTOBUS
dopravce ČSA ČD - DB AG - SNCB Student Agency Express
nástupní místo Praha Ruzyně Praha hlavní nádraží Florenc
odjezd Praha 12.12.2005 ve 6:45 11.12.2005 v 21.52 13.12.2005 v 17.15
příjezd Brusel 12.12.2005 ve 8:15 12.12.2005 v 11.32 14.12.2005 v 5.30
délka cesty 1 h 30 min 13 h 40 min 12-13 hodin
nástupní místo Brusel letiště Brusel Brusel Midi Rue de Cardinal Mercier
odjezd Brusel 16.12.2005 v 20:20 16.12.2005 v 19.28 18.12.2005 v 18.00
příjezd Praha 16.12.2005 v 21.50 17.12.2005 v 8.15 19.12.2005 v 7.00
délka cesty 1 h 30 min 12 h 47 min 12-13 hodin
cena obousměrné dopravy vč. všech poplatků 5.900 Kč 5 046 Kč 2.800 Kč
jízdenka zakoupena dne 04.10.2005 5.10.2005 4.10.2005
poznámka   odjezdy dle současného JŘ platného do 10. 12. 2005, údaje po 11.12.2005 nejsou zatím k dispozici), využita sleva EuroDomino pro Belgii a počítán příplatek pro vlak ICE, nutný přestup (jedná se o jednu z mnoha variant spojení) délka cesty závisí na dopravní situaci

Data byla poskytnuta jednotlivými dopravci na základě identického zadání parametrů.

 

 

Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená