FinExpert.e15.cz

Jak na podvodníky v e-shopech

Ceny některého zboží na internetu rekordně klesly. Výrazně nižší cena však může signalizovat podvodný obchod.
Jak na podvodníky v e-shopech

„Za příliš nízkými cenami se však mohou skrývat podvodníci“, potvrzuje tiskový mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Jan Votočka. „Na Sdružení obrany spotřebitelů se každý den obracejí klienti, kteří přišli o své peníze z důvodu výběru špatného internetového obchodu. Nákup na internetu však není nebezpečný, pokud dodržujete základní pravidla. Nikdy bychom se neměli nechat zlákat velmi nízkými cenami či líbivým vzhledem webu,“ varuje Votočka a doporučuje, „neznámý web bychom si měli prověřit a zjistit reference, vyhledat si, jaké zkušenosti s ním mají jiní spotřebitelé. Mnoho napoví také znění obchodních podmínek a reklamačního řádu. Přednost bychom měli dát certifikovaným obchodům s logem SAOP a APEK.“

Pozor na obchodní podmínky

Vyinkasovat peníze předem a nedodat zboží – to je u podvodných internetových obchodů klasika, ale zákazníci se dají oklamat i jinak. Tak například letos Česká obchodní inspekce (ČOI) upozornila na případy, kdy se hlavní nebezpečí pro zákazníky skrývalo v obchodních podmínkách některých e-shopů. Možná jejich majitelé spoléhají, že je nakupující nečtou nebo jim dobře nerozumějí.

ČOI varovala před tak zvanými příkazními smlouvami, které nesolidní internetové obchody uzavírají s klienty.  Podle nich se zavazují jen k obstarání a dodání zboží, ale zbavují se veškeré další odpovědnosti, kterou podle zákona obchodníci mají ke spotřebitelům, například přijmout zboží k reklamaci, vadný a neopravitelný výrobek vyměnit za fungující nebo vrátit kupní cenu za nepoužitelné zboží.

Možná si teď povzdychnete, že vám taková informace není k ničemu. I kdybyste si obchodní podmínky podvodného obchodu přečetli a narazili na to, že s vámi chtějí uzavřít příkazní smlouvu, před kterou varuje ČOI, stejně neodhalíte skryté nebezpečí. V takovém případě může pomoci logo SAOP nebo APEK, o kterém se zmínil tiskový mluvčí SOS.

SAOP je zkratka pro Spotřebitelský audit obchodních podmínek. Tento audit dělají právníci SOS a spočívá v prověření, zda obchodní podmínky e-shopu odpovídají zákonu a respektují práva spotřebitelů. Když obchodník splní podmínky auditu, obdrží certifikát a smí používat originální logo SAOP. Logo si samozřejmě velmi rád vystaví na webu svého internetového obchodu a pro zákazníka je to dobrá a rychlá orientace.

Obchody s certifikací

SAOP není samozřejmě 100% zárukou, že nevzniknou žádné problémy. Zaručuje však zákazníkovi, že se může vždy odkazovat na obchodní podmínky, které obchodník používá, a požadovat jejich plnění. Pokud by si zákazníci na držitele SAOP stěžovali, pak mu může Sdružení obrany spotřebitelů certifikát odebrat.

Certifikát by se měl každoročně obnovovat na základě revize obchodních podmínek. Aby si zákazníci byli jistí, že vystavené logo nemá „prošlou platnost“, mohou si ověřit aktuální oprávněné držitele SAOP na internetových stránkách SOS – www.spotrebitele.info.

Kontrolní nákupy

Internetové obchody prověřuje také Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Kontroluje, jakým způsobem probíhá nákup (nákupní řád), jak obchod komunikuje se zákazníky, jak se vyřizují objednávky (způsob dodávky, možnosti placení, cena poštovného a balného), jak probíhá reklamace (reklamační řád) a jak obchodník splňuje zákonné požadavky dané evropskými směrnicemi, občanským zákoníkem a dalšími normami. Prověřený obchod dostává certifikát prvního stupně.

Některé internetové obchody mají certifikaci druhého stupně. To znamená, že mají navíc ještě SAOP – tedy spotřebitelský audit obchodních podmínek a k tomu ještě prošly ohněm tak zvaného mystery shoppingu – tedy kontrolního nákupu, při kterém se certifikační pracovník APEK chová jako běžný zákazník. Ověřuje si přímo v praxi, jak obchodník funguje a dodržuje to, k čemu ho zavazuje zákon a co na svých stránkách deklaruje. Informace o internetových obchodech, prověřených APEK lze najít na www.apek.cz.

Další článek


 

celkem 19 komentářů

Nejnovější komentáře

Re: Velikost, důvěryhodnost a zkušenosti.
tesla 15
10. 9. 2010, 17:22
Re: Jednoduché jak facka
Petr M.
10. 9. 2010, 12:02
Re: Není vše zlato, co se třpití...
wujosam
10. 9. 2010, 08:26
Re: Velikost, důvěryhodnost a zkušenosti.
Tomáš Marný
9. 9. 2010, 18:15
Re: Velikost, důvěryhodnost a zkušenosti.
Bob
9. 9. 2010, 16:53

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více