FinExpert.e15.cz

Jak na on-line nákupy v zahraničí

Důvody jsou nasnadě: nižší ceny i po přičtení poštovného a větší výběr.
Jak na on-line nákupy v zahraničí

Ne pro každého je odpoledne strávené pobíháním po obchodech příjemnou představou. A tak mnozí raději v teple domova brouzdáme po e-shopech a zboží si necháme doručit až domů. S odbouráním bariér přeshraničního obchodního styku a rozvojem internetu je i on-line nakupování v zahraničí stále jednodušší. Nicméně ačkoli i v ČR zažívá veliký vzestup, v poměru k EU je stále podprůměrné: zatímco v rámci EU je 9 % všech on-line nákupů přeshraničních, v ČR jsou to pouze 2 %.

A proč si necháváme zboží posílat až ze zahraničí? Důvody jsou nasnadě: ceny, které se nám vyplatí často i po připočítání poměrně vysokého poštovného, a dostupnost specializovaných výrobků, které v ČR nenajdeme.

Buďte opatrní

Při nákupu online buďte obezřetní při poskytování svých osobních údajů a také zjišťujte, jaké informace o sobě poskytuje prodejce. Nezbytností je antivirový program a firewall ve Vašem počítači, kterýmzablokujete vše, co ve svém počítači nechcete a co by mohlo být potenciálním nebezpečím.

ESC radí: existují podvodníci, kteří i na českých serverech nabízejí elektroniku za zlomek její ceny, ale zboží nikdy nedoručí. Vesměs vyžadují platby v hotovosti, např. přes Western Union, na bankovní účty soukromých osob apod. Před nimi se mějte obzvláště na pozoru.

Ověřit důvěryhodnost internetových obchodníků v EU, Norsku a na Islandu můžete také prostřednictvím on-line asistenta sítě ESC. Tzv. Howard vám vyhledá informace o webu, na němž chcete nakupovat – kdy byl registrován, jaké jsou ohlasy, vyhledá ho v obchodním rejstříku apod. Online asistenta Howarda najdete i na webu Evropského spotřebitelského centra ČR.

Uchrání naše práva

Již dva roky evropské nařízení říká, že ať už nakupujete on-line kdekoli, platí tzv. jednotná úroveň základní ochrany (minimální harmonizace.) Pokud jste tedy zakoupili výrobek přes internet, máte v celé EU ze zákona právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu do sedmi dnů od obdržení výrobku a zároveň dvouletou záruku na zboží. Platí to i pro nákup Norsku či na Islandu. A protože je stanovená lhůta 7 pracovních dnů minimální, může v různých zemích lišit, v ČR platí lhůta 14-denní.

Zákonná lhůta pro odstoupení od smlouvy
ZeměLhůta pro odstoupeníZeměLhůta pro odstoupení
Belgie7 pracovních dníMaďarsko8 pracovních dní
Česká republika14 dníMalta15 pracovních dní
Dánsko14 dníNizozemsko7 pracovních dní
Estonsko14 dníNorsko14 dní
Finsko14 dníPolsko10 dní
Francie7 pracovních dníPortugalsko14 dní
Irsko7 pracovních dníRakousko7 pracovních dní
Island14 dníŘecko10 pracovních dní
Itálie10 pracovních dníSlovensko7 dní
Kypr14 dníŠpanělsko7 pracovních dní
Litva7 pracovních dníSpojené království7 pracovních dní
Lotyšsko14 dníSRN14 dní
Lucembursko7 pracovních dníŠvédsko14 dní

Platí pravidla státu, kde jste doma

To ale ještě není vše. Pokud nakupujete v České republice přes internet u obchodníka z jiné země Evropské unie, Norska či Islandu, můžete si být jisti tím, že budete mít vždy minimálně stejná spotřebitelská práva jako při nákupu v České republice. Pokud budou ve státě, kde nakupujete, spotřebitelská práva ještě výhodnější ta naše, můžete se dovolávat jich. Dejme tomu, že spotřebitel žijící na slovensku nakoupí v e-shopu, který sídlí v Čechách . Slovenský právní řád mu garantuje 7-denní lhůtu pro vrácení, nicméně se můžete dožadovat lhůty 14-denní, jaká platí v ČR.

V této lhůtě stačí napsat prodejci dopisem či e-mailem, že odstupujete od smlouvy. Následně nepoužitý výrobek v původním obalu vraťte. Některé e-shopy mají pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu vlastní formuláře, pročtěte si obchodní podmínky.

Prodejce je povinen vám do 30 dnů vrátit celou částku zaplacenou za zakoupení věci. Dle judikatury soudního dvora EU spotřebitel nese náklady na vrácení zboží směrem k obchodníkovi, nikoli poštovné na cestě k němu!

Bohužel i přes garanci Evropské unie se můžete u obchodníků setkat s neznalostí práva, mohou například trvat na tom, že jste „prošvihli“ sedmidenní lhůtu pro odstoupení od smlouvy, která platí v jeho státě. V tom případě se obraťte na Evropské spotřebitelské centrum, které se zaměřuje na řešení přeshraničních spotřebitelských sporů.

Kdy odstoupit od smlouvy nemůžete

Spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy na takové zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání, nebo na audio a video nahrávky a počítačové programy, porušil-li jejich originální obal. Dle směrnice EU spotřebitel tedy nemůže odstoupit od smlouvy:

  • poskytování služeb, bylo-li se souhlasem spotřebitele zahájeno plnění před uplynutím lhůty 14 pracovních dnů
  • dodávce zboží nebo služeb, jejichž cena závisí na výkyvech finančního trhu, které dodavatel nemůže ovlivnit
  • dodávce zboží upraveného podle požadavků spotřebitele nebo které snadno podléhá zkáze
  • dodávce audionahrávek nebo videonahrávek nebo počítačových programů, které byly spotřebitelem rozpečetěny
  • dodávce novin, periodik a časopisů
  • poskytování sázkových a loterijních služeb

V čem vám může pomoci Evropské spotřebitelské centrum?

Případ I.: Nedodání zboží
Český spotřebitel si v dánském internetovém obchodě objednal a kartou zaplatil CD nosiče s hudbou. Zboží v hodnotě 1200 Kč však nikdy neobdržel, a to ani přes několik urgencí. Následně žádal své peníze zpět. Jenže dánský obchodník s ním už dále nekomunikoval, a tak se spotřebitel obrátil na české Evropské spotřebitelské centrum (ESC).Právníci ESC jeho případ na základě dokladů o koupi a e-mailové komunikace s obchodníkem posoudili a podstoupili dánským kolegům. Na základě jejich výzvy obchodník své jednání napravil a vrátil spotřebiteli peníze.

Případ II.: Reklamace zboží
Česká spotřebitelka reklamovala mp3 přehrávač, který zakoupila v německém e-shopu. Prodejce reklamaci převzal, ale pak ji nevyřídil do 30 dnů, tedy v termínu stanoveném českým zákonem na ochranu spotřebitele. Češka proto s ohledem na české právo odstoupila od smlouvy a požadovala vrácení peněz. Prodejce jí peníze vrátit nechtěl a reklamaci vyřídil až po téměř třech měsících. Spotřebitelka s tímto postupem nesouhlasila, a protože německý e-shop trval na svém, obrátila se na Evropské spotřebitelské centrum, jež kontaktovalo své německé kolegy. Na základě jejich upozornění na porušení práv české spotřebitelky prodejce přijal její odstoupení od smlouvy a částku za přehrávač vrátil.

Garant bez pravomocí

Základní funkcí Evropského spotřebitelského centra je tedy poskytovat informace a rady týkající se práv spotřebitelů v zemích EU, Norsku a na Islandu a bezplatnou pomoc při vyřizování stížností na kvalitu výrobků a služeb či na chování obchodníků v členských zemích EU. Do jeho pravomocí spadají nejen přeshraniční on-line obchody, ale také nákupy, realizované v zahraničí osobně.

ESC se snaží vždy dojít ke smírčímu řešení. Nemá ani jinou možnost, nedisponuje totiž žádnými sankčními ani donucovacími prostředky. I přes to dle slov Tomáše Večla, ředitele Evropského spotřebitelského centra, dosahuje úspěšnost u oprávněných stížností přibližně 70 %.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená