Můžete se dostat do situace, kdy dostanete roční vyúčtování plynu nebo elektřiny a třeba ani nevíte, že odečet proběhl. Nebo vám na vyúčtování něco nesedí? Jak v těchto případech postupovat a jak je řeší energetické společnosti? Zeptali jsme se jich na to.
Jak si pohlídat, aby stav elektroměru byl shodný s tím, co zaznamenává technik při odečtu energií?
Jelikož jsou měřicí přístroje na trvale přístupných místech, většinou se odečet děje bez přítomnosti zákazníka. Podle energetických společností k chybě ale téměř nemůže dojít, protože při zápisu odečtu a jeho předání do systému ke zpracování je automaticky prováděno několik na sobě nezávislých kontrol.
Dodavatelé nepřestávají lákat na slevy. Jaké jsou úspory?
„Pokud zákazník chce stavy měřidla hlídat, je minimálně vhodné porovnat stav na faktuře se stavem na přístroji. Zákazníkům doporučujeme pravidelné kontroly a zápis stavů, ideálně měsíčně. Při porovnání měsíční spotřeby lze pak velice snadno zjistit případné závady – měřidlo vůbec neměří, měří neúměrně více nebo, v případě elektroměru, nepřepíná vysoký či nízký tarif,“ říká Vladimír Vácha ze společnosti E. ON. Pražská energetika například před návštěvou svého pracovníka zákazníky informuje, kdy odečet proběhne. Zákazník si tak může zapsat stav elektroměru a porovnat si jej s vyúčtováním.
Proč je fakturace v megawatthodinách
Zatímco elektroměry jsou v kilowatthodinách, energetické společnosti fakturují v megawatthodinách. Proč tomu tak je? Je to díky Energetickému regulačnímu úřadu. Všechny regulované položky, o jejichž cenách právě ERU rozhoduje, jsou uváděny v Kč/MWh. Je totiž nutné, aby všechny tyto položky byly účtovány ve stejných jednotkách. To samé platí i pro plyn.
V kilowatthodinách přes to všechno účtuje Pražská energetika. Podle tiskového mluvčího Petra Holubce s tím však mají nemalé problémy. Někdy jsou nuceni hodnoty uvádět na mnoho desetinných míst. Faktury na zemní plyn v kilowatthodinách vystavuje i RWE.
Hlídejte si měřidla
Pokud chcete mít vše pod kontrolou, dělejte si průběžné odečty měřícího zařízení. Například Centropol svým klientům nabízí aplikaci „Strážce spotřeby“, kterou si mohou nainstalovat i do mobilu.
Pokud máte podezření na poruchu, kontaktujte dodavatele a požádejte o kontrolu. U nejnovějších typů elektroměrů s displejem se v případě poruchy na displeji objeví jiný symbol, než hodnota spotřeby. Kontrolou může být i to, že máte najednou znatelně jinou spotřebu energie než v předchozích obdobích. Samozřejmě musíte mít stále stejné spotřebiče atd. Zkontrolovat lze i stav plomby. Pokud vypnete hlavní jistič a elektroměr nebude v tuto chvíli ukazovat nulu, také je něco v nepořádku.
„V případě podezření zákazníka na nesprávnou funkčnost plynoměru má zákazník právo požadovat jeho přezkoušení v autorizovaném měřicím středisku. Jedná se však o službu, která je v případě neprokázání chyby plynoměru zpoplatněna a zákazník se k případné dodatečné úhradě tohoto poplatku předem zavazuje,“ říká Pavel Grochál z RWE.
Jak reklamovat vyúčtování
Reklamaci můžete podat elektronicky, nebo pomocí webového formuláře, přes zákaznickou linku či zákaznická centra.
Odečet odhadem
Kdy mohou energetické společnosti provádět odečet odhadem? „Odečet odhadem se může dělat při změně ceny (nejčastěji na přelomu roku), dále při změně dodavatele a v případě, že není odběrné místo volně přístupné pro odečtení pracovníkem distributora. Odhad spotřeby (stavu elektroměru, plynoměru) provádí distributor na základě spotřeby z minulého období a charakteru odběru daného odběrného místa,“ vysvětluje Lukáš Pokrupa z Centropol Energy.