Článek pochází ze skvělého časopisu Osobní finance 4/2006. Vydělejte s námi maximum!
Pokud živnostník nebo firma pořídí jakýkoliv majetek, má u těchto přijatých zdanitelných plnění nárok na uplatnění odpočtu DPH, pokud tato plnění použije pro účely uskutečňování svých zdanitelných plnění. Z nějakého nám neznámého důvodu však naši zákonodárci tuto možnost odejmuli osobnímu automobilu (kategorie M1 nebo M1G). Přestože tedy používáte osobní automobil prokazatelně k podnikání, nemůžete si při jeho pořízení uplatnit nárok na odpočet DPH, což poněkud postrádá smysl – je tím nabourána sama podstata této nepřímé daně, kterou by měl platit až koncový uživatel výrobku nebo služby.
Zákon o DPH k tomu konkrétně říká (§75, odst. 2): „Plátce nemá nárok na odpočet daně při pořízení osobního automobilu, a to i při pořizování formou finančního pronájmu a při technickém zhodnocení osobního automobilu podle zvláštního právního předpisu. Zákaz odpočtu se nevztahuje na nákup osobních automobilů plátcem za účelem jejich dalšího prodeje a finančního pronájmu. Zákaz odpočtu se nevztahuje rovněž na pořízení osobních automobilů určených na vývoz plátcem. Plátce však nemá nárok na odpočet daně, pokud osobní automobil pořízený za účelem dalšího prodeje, a to i v případě jeho pořízení formou finančního pronájmu, použije pro účel, u kterého nemá nárok na odpočet daně.“
Stačí si pořídit přepážku
Uplatnit nárok na odpočet DPH je tak možné pouze u automobilů, které jsou homologované jako nákladní, ať už N1, N2 nebo N3. Ještě do roku 2003 bylo možné nechat si vrátit DPH u vozů homologovaných jako speciální montážní vozidla (tedy osobní vozy kategorie M1), tuto možnost však novelizovaný zákon nenabízí. V čem spočívá podstata tohoto „triku“? Běžný osobní automobil je možné upravit na nákladní vozidlo prostým přidáním bezpečnostní přepážky, zpravidla mřížky, mezi cestující na zadních sedadlech a zavazadlový prostor. Tato přepážka je zpravidla posuvná, takže nebrání složení zadních sedadel a tedy zvětšení zavazadlového prostoru.
Bez daně můžete koupit pouze „náklaďák“.
Současně s tím se mění počet míst na zadních sedadlech. Pokud přidáte přepážku do pětimístného vozu, rázem z něj máte čtyřmístným, ačkoliv fyzicky se na sedadlech jako takových nezmění nic. Třídveřové vozy, zpravidla hatchbacky, jsou pak homologovány pouze jako dvoumístné, i když na zadních sedadlech je možné sedět i nadále. Zatímco u speciálních montážních vozů přepážka na „předělávku“ stačila, u vozů N1 je nutné navíc ztmavit zadní boční okénka. Tím se ještě více zhorší výhled vzad – už samotná přepážka vadí při couvání, tmavá okna pak dílo zkázy dokonají. Z vlastních zkušeností vím, že vyjíždět s takovým vozem z řady zaparkovaných automobilů není žádná slast.
Přepážka nejenže zhoršuje výhled vzad a částečně vozidlo i hyzdí, ale současně zhoršuje manipulaci při sklápění zadních sedadel. Přepážka je sice posuvná, nicméně při zvětšování zavazadelníku budete ve většině případů potřebovat pomocníka, prosté složení sedadel jednou rukou už není možné. U některých vozů jde o operaci trvající i deset minut – záleží na tom, jak šikovně je přepážka do vozu vestavěna. Třeba u pětkového BMW to rozhodně není snadné.
Limuzíny a sedany mají smůlu
Přepážku samozřejmě není možné zabudovat do jakéhokoliv osobního vozu. Musí jít o karosářskou variantu hatchback nebo kombi, protože do vozů se splývavou zádí (sedan nebo liftback) byste přepážku jednoduše nedostali. Proto si řada podnikatelů pořizuje kombi, aniž to potřebují – stěhovat ve voze nikdy nic nebudou. A právě toto je ze strany zákona o DPH velká diskriminace: pokud si podnikatel pořizuje vůz pro firemní cesty, případně aby dobře reprezentoval firmu, musí si pořídit kombi, MPV nebo jiný typ vozu, u něhož lze přepážku vestavět a tedy odečíst DPH. U sedanů či limuzín totiž odpočet daně neuplatní.
Ne vždy se to vyplatí
A tady se dostáváme k otázce finanční výhodnosti celé operace. Za instalaci přepážky zaplatíte obvykle 15–25 tisíc korun (bez daně), záleží na výrobci a třídě vozu. Za variantu kombi se obvykle připlácí dalších 20–50 tisíc korun, což znamená další výdaje oproti základnímu sedanu. Např. Škoda Octavia 1.9 TDI stojí 509 900 Kč, za kombi zaplatíte 549 900 Kč. To činí bez DPH 462 100 Kč, cena vč. přepážky pak vychází přibližně na 482 tisíc bez daně. Je to úspora, ale ne tak výrazná, aby si podnikatelé museli nutně kupovat kombi i v případě, že ho vůbec nepotřebují. A kromě toho některé modely se jako kombi vůbec neprodávají – jde především o luxusní vozy jako Audi A8, BMW 7 nebo Mercedes-Benz S.
Pokud se tedy chystáte pořídit si firemní osobní vůz a chcete si uplatnit nárok na odpočet DPH, čekají vás mnohá omezení. Nebudete si moci vybrat vůz dle vlastního gusta, ale máte omezen výběr na určité typy modelů. Musíte také skousnout fakt, že se s vámi bude v zavazadlovém prostoru vozit nepraktická a nevzhledná přepážka a že tmavá zadní boční okna vám znesnadní couvání. Je to ale jediná možnost, jak vyzrát na zákony a finanční úřady.
Přehled kategorií vozidel
- M1: vozidla pro přepravu osob s celkovou hmotností do 3,5 t a počtem míst včetně řidiče max. 9
- M2, M3: ostatní vozidla pro přepravu osob (autobusy)
- N1: užitková vozidla (pro přepravu nákladů a speciální) s celkovou hmotností do 3,5 t
- N2, N3: ostatní užitková vozidla
Nárok na vrácení DPH
Podle zákona o DPH má osoba se zdravotním postižením nárok na vrácení zaplacené daně u osobního automobilu zakoupeného v tuzemsku, a to i formou finančního pronájmu. Daň se vrací osobě se zdravotním postižením za jeden osobní automobil nakoupený v tuzemsku v období 5 let, nejvýše však do výše 100 000 Kč.