Do dvou let si chce pořídit nový automobil více než třetina českých řidičů. K nákupu nového nebo ojetého auta využijí nejčastěji vlastní úspory, v menší míře i půjčky sjednané přímo u prodejce vozidla, půjčky od bank či známých nebo leasing. Za auto plánují Češi utratit v průměru 182 500 korun.
Kolik motoristů plánuje nákup automobilu?
Podle výsledků průzkumu marketingové agentury TNS AISA pro společnost GE Money Auto plánuje v následujících dvou letech nákup nového nebo ojetého automobilu 39 % dotázaných českých motoristů. V porovnání s ostatními zeměmi (viz. graf) jsme hned po Rumunsku druhou zemí s největším počtem řidičů, kteří si chtějí v následujících dvou letech pořídit jiný automobil.
Graf: Deklarovaný zájem koupit si automobil v následujících 2 letech

Zdroj: GE Money Auto
Nejoblíbenějším automobilem je stále domácí Škoda
Podle statistiky Sdružení automobilového průmyslu (SAP) bylo ke konci minulého roku zaregistrováno přes 4,2 milionu osobních automobilů. Podíváme-li se na jednotlivé značky, je největší zájem o automobily tuzemské výroby. V minulém roce bylo zaregistrováno přes 49 tisíc vozů značky Škoda, což je nejvíce z celkového počtu nově zaregistrovaných automobilů (37 %). Druhé místo obsadil Ford s 8 474 zaregistrovanými vozy, třetí v pořadí je Renault se 7 447 automobily. V první desítce dále najdete značky VW, Peugeot, Hyundai, Citroën, Toyota, Kia a Opel. V minulém roce bylo z celkového počtu zaregistrovaných osobních automobilů téměř 62 % ojetých a 38 % nových.
Nejžádanější jsou auta do 100 tisíc
V České republice je největší zájem o levnější automobily do 200 tisíc korun (65 %). Do 100 tisíc korun plánuje utratit 36 % dotázaných, od 101 tisíc do 200 tisíc korun 29 % dotázaných. Průměrná cena, kterou plánují lidé zaplatit za automobil je 182 500 korun.
Jestliže máte k dispozici přibližně 200 tisíc korun, můžete na českém trhu vybírat buď mezi automobily nejnižší třídy, nebo ojetými vozy. Ze zahraničních značek patří mezi nejlevnější nové automobily například Hyundai Atos, Chevrolet Spark, Fiat Panda nebo kolínská trojčata Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. Tyto značky lze pořídit i za méně než 200 tisíc korun. Pokud upřednostňujete domácí značku, zaplatíte o něco více. Podle ceníku mladoboleslavské Škody Auto dáte za nejlevnější model Fabia necelých 250 tisíc korun.
Za 100 tisíc korun můžete koupit ojeté vozy nižší třídy např. domácí Felicii či Fabii, Fiat Punto, Renault Megane, Daewoo Matiz či Fiestu od Forda. Počítejte však minimálně se sedm let starým automobilem a 100 tisíci najetými kilometry. Za 200 tisíc korun se můžete poohlédnout i po vozech střední třídy. Lze pořídit například domácí Octavii, VW Passat, Ford Mondeo či Renault Megane. S výraznou slevou můžete získat i předváděcí a skladové vozy.
Financování nákupu
Nákup automobilu můžete financovat z vlastních úspor, půjčkou od banky či známých, úvěrem nebo leasingem. Většina zájemců o nový vůz plánuje financovat jeho nákup z vlastních úspor (přes 60 %).
Nákup z úspor je velmi oblíbený i v Maďarsku a Polsku, nejméně pak v Rumunsku. Nicméně se nejedná o jediný zdroj financování. Češi velmi často zaplatí část kupní ceny auta z vlastních úspor a zbytek financují půjčkou od prodejce či banky nebo využijí leasing. Z výsledku průzkumu vyplívá, že k financování nákupu využívá přes 20 % lidí splátkový prodej sjednaný u dealera. Důvodem sjednání splátkového prodeje přímo u dealera může být jednoduché a rychlé vyřízení půjčky přímo v prodejně. Pro půjčování peněz si Češi, stejně jako Němci raději vybírají finanční ústavy či prodejce, na rozdíl od Rumunů a Poláků, u kterých nad tímto způsobem financovaní stále ještě převažují půjčky od rodiny či známých.
Graf: Způsoby financování automobilu

Zdroj: GE Money Auto
Faktory ovlivňující nákup automobilu
Pro více než 40 % českých řidičů je nejdůležitějším kritériem při nákupu automobilu na splátky či leasing výše přeplacení hodnoty auta. Až dvojnásobně více Čechů klade na rozdíl od ostatních zemí důraz na to, kolik za auto díky půjčce přeplatí.
Druhým nejdůležitějším faktorem při nákupu automobilu na půjčku je výše měsíční splátky. Téměř 80 % lidí preferuje měsíční splátku do 5 000 Kč, z toho 34 % částku v rozmezí od 3 521 do 5 000 Kč. Češi jsou ochotni platit v průměru 3 750 Kč měsíčně.
Porovnáme-li české a německé řidiče, je pro Němce nejdůležitějším faktorem při výběru způsobu financování výše měsíční splátky. Druhým nejdůležitějším kritériem je možnost předčasného splacení půjčky bez penalizací. To je dáno pravděpodobně tím, že němečtí řidiči velmi často vymění auto za novější model dříve, než jej splatí.
Graf: Faktory ovlivňující způsob financování automobilu

Zdroj: GE Money Auto