Společnost MasterCard Europe zveřejnila výsledky celoevropského průzkumu popisující preference obyvatel 12 evropských zemí na téma, jak by strávili ideální VÍKEND K NEZAPLACENÍ. Průzkum, který je součásti celoevropské kampaně PRICELESS WEEKENDS (VÍKEND K NEZAPLACENÍ), probíhal také v České republice a přinesl řadu zajímavých zjištění, co pro obyvatele České republiky takový ideální víkend znamená, jak by jej strávili, co naopak reálně o víkendu dělají.
Čerstvý vzduch, jídlo a dobré pití stačí
Z výzkumu vyplynulo, že pro 69 % obyvatel České republiky je základem ideálního strávení víkendu pobyt na čerstvém vzduchu následovaný preferencí dobrého jídla a pití. Ty jsou jako základní faktory dobrého strávení víkendového odpočinku klíčové pro 58 % obyvatel ČR. Současně asi není příliš velkým překvapením, že nejvíce Čechů, 31 %, považuje za ideální místo k strávení víkendu venkovskou chalupu. Zajímavější je však zjištění, že celých 21 % by jako místu strávení ideálního víkendu dalo přednost pláži někde v Karibiku.
Vzrušující romantika i rodinný klid
Z hlediska způsobu prožití ideálního víkendu ukázal výzkum na poněkud zajímavý “rozpor”. Až 89 % obyvatel České republiky považuje za skvěle prožitý takový víkend, který by se dal označit jako “romantický ”. A to buď se svým partnerem a nebo s někým, koho zatím nepotkali. Nicméně na druhém místě – s hodnotou jen o jedno procento nižší - se umístil rodinný ničím nerušený víkend, následovaný opět něčím poněkud více vzrušujícím – a to dobrodružným víkendem naplněným něčím doposud nevyzkoušeným. Takový víkend by jako ideální upřednostnilo 78 % obyvatel České republiky.
Pořadí víkendových aktivit se nicméně poněkud upravilo, při dotazování na to, co během posledních 12 měsíců Češi během víkendů skutečně dělali. Nejvíce – 77 % uvedlo na prvním místě právě víkend v rodinném kruhu, 74 % dotazovaných pak během víkendu něco slavilo či jen tak popíjelo s přáteli. Mnohem menší počet dotázaných – než ve výzkumu uvedlo, že by chtělo (55 %), strávilo skutečně romantický víkend – navíc se o stejnou příčku se stejnou hodnotou podělili se skupinou respondentů, kteří zmínili, že je během víkendů v průběhu posledních 12 měsíců zastihly nějaké pracovní povinnosti.
O víkendu utrácíme pro druhé, za oblečení a věci do domácnosti
Až 70 % Čechů odpovědělo, že během víkendů utratí více peněz za nákupy pro své blízké; zatímco pro sebe samotné nakupuje pouze jedna šestina respondentů - 17 %. Během posledních 12 měsíců Češi o víkendech nejčastěji kupovali oblečení 83 %; současně téměř čtvrtina utrácela peníze za neplánované víkendové výlety (73 %), případně za večeře či jiná jídla v některé z oblíbených restaurací (67 %). Často Češi na víkend kupovali také láhev některého z dobrých vín (64 %).
Z hlediska věcí, které o víkendech nakupujeme nejraději, zaujaly první místo se 68 % věci pro domácnost, následované knihami, které si během víkendu nejraději kupuje 66 % obyvatel České republiky. 56 % responedntů pak uvedlo, že jim největší radost činí nakupovat jídlo, 51 % oblečení, 46 % elektroniku a 42 % nejraději o víkendu nakupuje hudební a video nosiče CD a DVD. Některým z kosmetických přípravků na zkrášlení těla si pak během víkendových nákupů udělá radost 39 % Čechů.
V září jsme o víkendech vyráželi na houby
Samotný průzkum probíhal v září, a to metodou telefonického dotazování 500 respondentů. Není proto překvapivé, že v hlavní houbařské sezóně největší počet dotázaných – 84 % - odpověděl na otázku: „Co jste dělali během posledního víkendu?“ – sbírali jsme houby. 60 % dotázaných pak trávilo volný víkendový čas na některé z diskoték či tanečních zábav, 37 % respondentů se věnovalo sledování některého z motoristických sportů. Bez zajímavosti nicméně není skutečnost, že 17 % obyvatel České republiky v září během víkendu odložilo své oblečení na některé z nudistických akcí, 11 % se věnovalo létání vrtulníkem a 8 % lovu zvěře.
Ideální společník na víkend je Julia Roberts
Hollywoodská star – Julia Roberts – se s 20 % umístila na prvním místě jako ideální společník pro strávení víkendového času. Ještě překvapivější je nicméně druhé místo, o které se rovným dílem – 14 % podělili hokejista Jaromír Jágr a zcela nečekaný potenciální víkendový společník – britská královna Alžběta. S poněkud nižší popularitou 9, respektive 7 % je pak následovali jezdec Formule 1 Michael Schumacher a americká populární zpěvačka Madonna.
Práce a neshody klidný víkend nabourávají
Skutečné víkendy však nejsou často tak ideální, jak by si většina respondentů představovala či vysnila. 58 % účastníků průzkumu uvedlo, že jim v průběhu posledních 12 měsíců víkendovou pohodu pravidelně narušovaly pracovní povinnosti; 56 % pak jako hlavní rušivý faktor uvedlo povinnosti vůči své rodině. 75 % obyvatel České republiky přitom nejvíce nabourá ideální průběh víkendu někdo, kdo zhatí jejich víkendové plány. U 72 % jsou to většinou neshody se životním partnerem.
Informace k technice průzkumu
Výzkum uskutečnila společnost MasterCard mezi 500 respondenty v souvislosti s propagační akcí „Víkend k nezaplacení“. Tato kampaň se právě rozbíhá v 19 evropských zemích, kdy držitelé platebních karet se značkami platebního systému MasterCard mají možnost vyhrát skutečně zajímavé ceny. Podmínkou účasti je jediné – použít svou platební kartu k placení za nákup v průběhu víkendů.
Výzkum probíhal v následujících 12 evropských zemích v září letošního roku:
- Chorvatsko
- Česká republika
- Francie
- Německo
- Itálie
- Polsko
- Rumunsko
- Rusko
- Slovensko
- Španělsko
- Velká Británie
- Ukrajina