FinExpert.e15.cz

Investice do umění

Obrazy, sochy a ostatní umělecké předměty jsou využívány i jako alternativní investice. Zisk však nebývá jediným motivem jejich nákupu.
Investice do umění

Aktivnější investoři se snaží vylepšit spravované portfolio prostřednictvím alternativních aktiv. Těmi mohou být komodity, energie, drahé kovy apod. Velmi zajímavou investicí, která ovšem není pro každého, je nákup uměleckých děl.

Češi jsou spíše sběratelé

I když mezi Čechy zájem o umění rok od roku roste, není nákup uměleckých děl masovou záležitostí. Podle Martiny Votrubové z UniCredit Bank jsou v České republice spíše sběratelé než investoři. Většina lidí chce dobře koupit a cenu díla zhodnocovat, nejde však o typicky spekulativní přístup jako je tomu u klasických investičních nástrojů. Většina investorů do umění přistupuje k věci s vědomím, že umění má určitou tržní hodnotu, kterou je dobré posilovat. Ale i pro tyto investory má umění hlavně estetickou a sběratelskou hodnotu. Chtějí s uměním žít, vídat ho a ne pouze sledovat vývoj indexů. Na trhu se dnes pohybuje pouze několik (většinou již etablovaných) majetných a silných investorů, kteří se zaměřují na umění.

Co všechno je umění

Na rozdíl od klasických investičních nástrojů, kdy kupujete pouze imaginární hodnotu (v podobě záznamu na investičním účtu), nabízejí umělecké předměty vždy něco hmotného. Může se jednat například o obraz, fotografii, šperk, sochu, keramiku, sklo či starožitný nábytek. Ať už máme na mysli jakýkoliv umělecký předmět, vždy jde o unikát, v němž můžeme najít jedinečný rukopis autora a doby, ve které umělecký předmět vznikl. V současné době je na českém trhu největší zájem především o obrazy.

Kdy se vyplatí investovat do umění?

Podle Markéty Šichtářové, ze společnosti Next Finance, je investice do umění dobrým nápadem zejména v obdobích, kdy je na finančních trzích rozbouřená situace. V takových obdobích jsou klasické investiční nástroje typu akcie, dluhopisy, nejrůznější typy podílových listů, bankovní účty a podobně poměrně nespolehlivé investice. Jejich výnosy bývají nižší než v období konjunktury a „klasického vývoje“ na finančních trzích. Investoři, a to i ti velcí, vyhledávají alternativy. Těmi alternativami se stávají komodity, energie, drahé kovy. Proto v době rozvratu na finančních trzích ceny komodit, drahých kovů či energií rostou. Ti nejpodnikavější investoři jdou ještě dál a vybírají si coby investici umění. Umění proto můžeme chápat jako alternativu k alternativám.

Podobně jako u každé jiné investice platí i u umění jednoduché pravidlo – levně nakoupit a dráž prodat. Pokud chcete na umění vydělávat a nebojíte se riskovat, kupujte takové umělecké předměty, které právě nejsou v centru zájmu sběratelů.

Tři rozměry investice

Klasické investiční nástroje se liší svým výnosem, rizikem a likviditou. Tyto tři parametry spolu velmi úzce souvisí. Obecně platí, že vyšší výnos je spojen i s vyšším rizikem částečné nebo úplné ztráty investované částky. Jinými slovy řečeno, vyššího výnosu můžete dosáhnout pouze investicí do rizikovějších investičních nástrojů. Rozdílná je i doba, za kterou můžete vybraný investiční nástroj (cenný papír) prodat a získat zpět hotovost. U investice do umění tyto základní vztahy vždy neplatí.

Umění nabízí zajímavé zhodnocení

U klasických investičních nástrojů lze z historických dat přibližně odhadnout, kolik nám může konkrétní investiční nástroj vydělat. Odhadovat, kolik vyděláte investicí do konkrétního uměleckého předmětu, je velmi obtížné. Neexistují žádné spolehlivé indexy, které by sledovaly vývoj jejich cen. Nelze například říci, že ceny starožitností rostou mnohem více než ceny obrazů. Cenu konkrétního uměleckého díla může odhadnout jen odborník v dané oblasti (soudní znalec, obchodník s uměním, galerista). Počítejte i s tím, že se v umění podobně jako v módě střídají módní trendy, které mohou cenu uměleckých předmětů výrazně ovlivnit. Několik let je například v kurzu surrealismus, několik dalších let zase impresionismus. Zisk, kterého nakonec dosáhnete, závisí na aktuálním zájmu o dané období a autora v okamžiku prodeje. Díky velkému zájmu kupců může konečná prodejní cena i několikanásobně překonat nejen cenu, kterou jste za dílo zaplatili, ale i cenu odhadní. To dokazuje například dražba obrazu Haarlemu od Salomon van Ruysdaela z roku 1659, u kterého se odhady expertů pohybovaly od 318 do 477 tisíc dolarů, prodán byl za 2,4 miliónu dolarů. Pokud správně načasujete okamžik prodeje a na aukci se sejde dostatek movitých zájemců, může být dosažený zisk velmi zajímavý.

Nákupem obrazu výdaje nekončí

Náklady na pořízení uměleckých děl jsou v porovnání s klasickými investicemi mnohem vyšší. Uvažujete-li například o nákupu obrazu za několik set tisíc korun, chcete mít jistotu, že se skutečně jedná o originál. Pravděpodobně se obrátíte na nezávislého odborníka, který důkladně zná díla vybraného autora. Pokud se rozhodnete zúčastnit například aukce obrazů, počítejte s aukční přirážkou (galerijní přirážka). K ceně, za kterou obraz vydražíte, se v českých aukčních síních běžně připočítává 15 až 20 %. U velmi hodnotných děl, v řádu několika milionů korun, může být aukční přirážka nižší (mezi 5 a 10 %).

Mezi náklady patří i pojištění uměleckých předmětů. Pokud vlastníte díla, jejichž cena není příliš vysoká, vystačíte si s běžným pojištěním domácnosti. To již v sobě zahrnuje pojištění cenných předmětů, jako jsou obrazy, šperky, starožitnosti apod. U hodnotnějších děl jsou podmínky pojištění individuální. Podle oslovených pojišťoven vás přijde například pojištění obrazu v hodnotě jeden milion korun na pět až deset tisíc korun ročně. Všechny uvedené výdaje snižují celkový výnos investice.

Rizika investice

Každá investice, tedy i investice do umění, je spojena s rizikem ztráty. Luděk Klimeš z galerie Lukart vidí největší nebezpečí v existenci falzifikátů uměleckých děl. V případě nákupu falzifikátu získáte pouze drahou a dále neprodejnou napodobeninu. Dalším rizikem může být nadhodnocení díla různými „odborníky“ nebo aukčními síněmi.

Pokud se omezíte pouze na investici do obrazů, jsou „jistější“ díla známých autorů stará několik desítek let. Obecně jsou velmi ceněná díla již nežijících autorů. U takovéto investice lze očekávat každoroční zhodnocení v řádu několika procent. Riskantnější je investice do uměleckých děl současných autorů. Stane-li se však autor „oblíbeným“, můžete i během několika málo let slušně vydělat.

Prodej bývá problematický

Prodat umělecký předmět může být někdy obtížné. Díky zmíněným módním vlivům se v okamžiku plánovaného prodeje nemusí najít vhodný kupec. Problematický je například prodej velmi cenných obrazů, kde je pouze úzký okruh koupěschopných zájemců.

Pokud uvažujete o investici do umění, nepočítejte s rychlým ziskem. Umělecké předměty je třeba držet v portfoliu alespoň deset let. Pro většinu lidí však není zisk hlavním motivem k nákupu uměleckého díla a často se stává, že vybrané dílo již nikdy neprodá.

Od několika tisíc do milionů

Umění není určeno pouze pro bohaté. Díla současných mladých autorů lze koupit již za několik tisíc korun. Pokud se však rozhodnete například pro některý ze známých obrazů již nežijících autorů jako Jana Zrzavého, Jindřicha Štyrského, Emila Filly či Františka Kupky, počítejte s investicí v řádu milionů korun.

Obrazy, šperky a jiné umělecké předměty můžete koupit přímo v galerii, na prodejních výstavách, veřejných aukcích i na internetu. Dnes jsou velmi oblíbené veřejné dražby pořádané některým z českých aukčních domů. Levnější díla jsou k dostání v internetových aukcích.

Jak kupovat umělecká díla:

  • Ujasněte si motiv nákupu uměleckého předmětu
  • Sledujte nabídky galerií
  • Navštivte několik výstav
  • Zúčastněte se několika veřejných aukcí
  • Před nákupem oslovte několik nezávislých odborníků na umění
  • Zvažte uložení a zabezpečení uměleckého díla

Motivy nákupu

Investice do umění by neměla být příliš řízena vidinou zisku, ale spíše emocemi. I když umění nabízí možnost zajímavého zhodnocení, vždy je lepší dát přednost obrazu, který se nám osobně líbí. Umění je sice považováno za alternativu ke klasickým investicím, ale rozhodně není pro každého. Nákup uměleckých předmětů je vhodný pro znalce či milovníky umění.

Celý článek najdete v časopise Osobní finance 7-8/2008.

 

Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená