Sdružení obrany spotřebitelů ČR společně s neziskovou organizací právníků GARDE – EPS začalo analyzovat obchodní podmínky internetových obchodů. S ohledem na častá pochybení tak začalo vyzývat obchodníky ke zdržení se protiprávního jednání a k nápravě jejich obchodních podmínek.
Obchodní podmínky jsou často okopírovány
U zhruba stovky internetových obchodů, které organizace monitorovaly, v podstatě vždy našly nějaké pochybení, přičemž zásadní pochybení mělo ve svých obchodních podmínkách zhruba 70 procent internetových obchodů. Navíc je obecně zavedenou praxí, že vlastní obchodní podmínky jsou často okopírované z jiného internetového obchodu a příliš pečlivě k nim obchodník nepřistupuje.
Pixmania.com pod drobnohledem
Koncem května tohoto roku byla oslovena nadnárodní společnost Fotovista se sídlem ve Francii, která provozuje internetový obchod
Pixmania.com, jehož mutace fungují v každém členském státě EU. V jejich obchodních podmínkách byla zjištěna některá závažná pochybení. Spočívala zejména v porušení spotřebitelských práv vyplývajících ze zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku. Mezi nejzávažnější patřil:
- poplatek za neoprávněnou reklamaci
- nesprávné informování spotřebitele o záručních právech atd.
Audit obchodních podmínek
Firma byla oslovena výzvou ke zdržení se protiprávního jednání, ve které byla požádána o nápravu nekorektních ujednání obchodních podmínek. Na základě následné komunikace Fotovista učinila příslušné změny ve svých obchodních podmínkách a napravila tak vytýkaná pochybení.
Obdobně pozitivní reakce se pak podařilo zaznamenat i od některých tuzemských provozovatelů internetových obchodů (např.
HiFiShop.cz).
Obchodníci se cítí uraženi
Řada oslovených obchodníků se však touto výzvou spíše cítí uražena, přestože by podle SOS bylo na místě naopak vyvinout snahu k nápravě, případně konzultaci vytýkaných pochybení obchodních podmínek.
Audit obchodních podmínek
Jako pomocná ruka je nabízena podnikatelům možnost provedení spotřebitelského auditu obchodních podmínek, v němž si podnikatelé mohou nechat zkontrolovat a opravit své stávající obchodní podmínky. Jako důkaz o provedení tohoto auditu se podnikatelé – majitelé certifikátu SAOP - mohou prezentovat logem, jehož propůjčení je pak součástí tohoto auditu.