V současné době již Internet banking nabízí většina renomovaných bankovních domů a jejich počet stále roste.
Ke komunikaci je zapotřebí pouze počítač připojený na internet a internetový prohlížeč a účet u dané banky. Žádné další programy nejsou zapotřebí (tím se služba liší od domácího bankovnictví, kdy je třeba nainstalovat speciální program). Spojení s bankou lze tak uskutečnit kdykoliv a z jakéhokoliv počítače připojeného na internet. U různých bankovních domů budete využívat různé prvky identifikace (jméno a heslo, mobilní telefon, osobní elektronický klíč, který stejně jako PIN kalkulátor vygeneruje přístupové potřebné kódy, elektronický podpisový certifikát).
Poté, co uzavřete s finančním ústavem smlouvu, získáte přístupová a podpisová hesla neboli certifikáty, jejichž pomocí pak při dalších vstupech obsluhujete svůj účet. Do systému se poprvé přihlašuje prostřednictvím internetových stránek příslušné banky.
Díky nižším poplatkům je internetové bankovnictví s bankou výhodnější než osobní návštěva pobočky. Poplatky za internetové služby jsou sice nižší, než u klasického bankovnictví, ovšem uživatel musí počítat s cenou připojení k internetu.
Pomocí internetového bankovnictví je možné provádět většinu bezhotovostních operací; zadávat příkazy k úhradě nebo zakládat termínované vklady aj. Dále lze získat informace o zůstatku na účtu, posledních platbách, kurzech měn či úrokových sazbách. Nabídky jednotlivých bank se ovšem v rozsahu poskytovaných služeb mohou zásadně lišit.
Protože prostředí sítě internet nemusí být zcela bezpečné, snaží se banky zajistit při své komunikaci s klientem maximální ochranu přenášených dat. K zabezpečení operací slouží například speciální kód generovaný autentizačním kalkulátorem či zaslaný na mobilní telefon, alternativou jsou certifikáty sloužící k ověření klienta a banky. Komunikace s bankou je v síti internet vždy kódována.
Výhodou internetového bankovnictví je i časově neomezený přístup ke kontu.