Trend vyššího používání počítačů potvrzují i data z průzkumu Ministerstva informatiky ČR. Schopnost práce s počítačem podle tohoto průzkumu deklaruje 66 % obyvatel ČR. K používání internetového bankovnictví Čechy lákala a stále láká mimořádná rychlost a již zmíněné pohodlí. Klienti ušetří mnoho času, který by jinak museli věnovat cestám na přepážky bank. Rychlý boom v nabídce a rozsahu elektronického bankovnictví se pomalu zklidňuje a služby bank se v této oblasti víceméně vyrovnaly. Naopak u cen lze pozorovat odlišný vývoj. Mnohé banky totiž v rámci své obchodní politiky začaly zpoplatňovat některé služby elektronického bankovnictví, které dříve nabízely zadarmo.¨
Když ptáčka lapají...
Obsluha běžného účtu přes internet je již všude levnější než zadávání příkazů ručně prostřednictvím bankéře na přepážce. Bankám tento způsob komunikace výrazně snižuje náklady na jednotlivé transakce a zároveň urychluje procesy. Některé z bank pak tyto úspory promítají do poplatků, které účtují svým klientům. Jiné naopak vsadily na to, že jejich letití klienti si ovládání účtu přes internet natolik cení, že nějakou tu korunu navíc oželí. Rozdíly v poplatcích za elektronické bankovnictví se proto stále více rozcházejí.
Tento stav může poněkud znervózňovat některé zákazníky, kteří si z minulosti zvykli na zvýhodněné ceny přímého bankovnictví. Přesto je však možné říct, že celkový účet těchto zákazníků se nemusel nijak zvýšit. Mezitím totiž řada bank zavedla své balíčky, do kterých zařadila produkty se slevou.
Zdarma, ale i za poplatek
Z porovnání služeb internetového bankovnictví, které jednotlivé banky nabízejí k běžným účtům, a sazeb, jež si účtují za elektronicky zadávané operace, vyplývá hned několik položek, u nichž lze vidět odlišný přístup finančních ústavů. Jednoznačně největší poplatek, který většinu uživatelů internetového bankovnictví čeká, souvisí s měsíční sazbou za přístup k této službě. Její výše se obvykle pohybuje okolo 30 korun, přesto však existují výrazné odchylky od průměru.
HVB Bank jako jediná má zpoplatněnou inicializaci bezpečnostního klíče, díky kterému se pak uživatel ke svému účtu přes internet dostává. Jednorázová částka 490 korun, kterou HVB za tuto službu požaduje, je mezi bankami ojedinělá, elektronický klíč však na straně druhé je významným bezpečnostním prvkem. Na straně druhé jsou ostatní banky, jejíž klienti mají internetové bankovnictví většinou zdarma. Připlatí si pouze klienti, kteří mají zájem o nadstandardní ochranu a využívají čipové karty nebo jiná nestandardní zařízení.
Přestože u poplatků za přístup k elektronickému bankovnictví jsou největší rozdíly, zdaleka nejsou jediné, na které by měl klient brát ohled. Až desetinásobné rozdíly mají banky ve svých cenících také u položky změna či zrušení trvalého příkazu a stejně je tomu i s příkazem k inkasu. Někde klient nezaplatí nic, jinde pár drobných, které by spočítal na prstech jedné ruky. Ale jsou i banky, kde zákazníka každá změna názoru, v tomto případě týkající se trvalých plateb či inkasa, přijde i na 30 korun.
Rozdíly hlavně u jednorázových plateb
Samotná realizace platby zadané trvalým příkazem se asi vyskytuje ve výpisu z účtu každého klienta. Platby nájmu, splácení půjčky či převody peněz na stavební spoření sice odcházejí automaticky, ovšem zdaleka ne zdarma. Banky si převody, na něž musejí myslet místo svého pohodlného klienta, nechávají zaplatit. K nákladům na elektronické bankovnictví je proto potřeba připočítat ještě zhruba šest korun za každou poslanou platbu. V případě těchto transakcí nepomůže ani pečlivé porovnávání jednotlivých bank, protože jejich sazby jsou velmi vyrovnané. Žádná z hodnocených bank nemá ve svém sazebníku u realizací trvalých plateb a inkasa nulu. Mnohem větší odlišnosti je již možné najít u jednorázových příkazů. S jednokorunovým poplatkem láká opět Poštovní spořitelna, průměrný tříkorunový požadují například v ČSOB, GE Money Bank nebo Komerční bance, nejdražší příkazy pak zadávají uživatelé elektronického bankovnictví u Živnostenské banky (mimo balíček služeb) a eBanky.
Běžnou položkou, s níž se ve vyúčtování setkávají prakticky všichni klienti, tedy i ti „elektroničtí“, je došlá bezhotovostní platba. Tyto poplatky ale volbu banky pravděpodobně neovlivní, protože jen málokterá z nich se výrazněji odchyluje od šestikorunového standardu. Co vše rozdíly v sazebnících dokáží, je nejlépe vidět na názorných příkladech, v nichž jsou porovnávány poplatky konkrétních modelových klientů.