Podle zprávy společnosti Audit Bureau of Circulation výše prodaného nákladu amerických deníků v posledních šesti měsících dále klesá. Podle ní celkem 700 různých novin, které jsou k mání na trhu ve Spojených státech, v této době prodalo o 2,6 procenta méně výtisků než za srovnatelné období roku 2004. Již tehdy nakladatelství bojovala s meziročním poklesem o 1,9 procenta. Svou nespokojenost pomalu začínají projevovat i investoři na Wall Streetu, kteří apelují na nakladatelství, aby proti tomu něco učinila.
Hlavní vinu na tom podle odborníků má internet, který branži se čtyřistaletou tradicí bere nejen čtenáře, ale také inzertní klienty. Tištěná média podle expertů čte dnes jen polovina amerických domácností, naopak čtvrtina z nich podle průzkumu ústavu Pew Institute upřednostňuje stahování informací ze sítě. Ještě před deseti lety přitom web jako náhrada novin nepřipadal v úvahu. Pokud se trend bude tímto směrem vyvíjet i nadále, mohlo by podle prognózy Northwestern University v roce 2010 číst tištěné noviny pouze devět procent všech dvacetiletých lidí v USA. O mnoho lepší není ani situace na straně inzerce. Zatímco většina deníků zápasí s nedostatkem reklamy, stoupl obrat z ní na internetu jen za první pololetí letošního roku o téměř 26 procent na zhruba šest miliard dolarů. Nejsilněji z nárůstu profitovaly známé hvězdy sítě, jako je Google či Yahoo.
Zvěsti o tom, že denní tisk definitivně skončí, nejsou nic nového. Již při rozmachu televize odborníci spekulovali o tom, že brzy noviny nikdo nebude chtít. Jejich vize se ale nenaplnila.
Zdroj: Hospodářské noviny